عناصر مشابهة

مسؤولية التربية والتأديب في الأسرة: مقاصدها، منهجها، ضوابطها

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Responsibility for Education and Discipline in the Family: Its Purposes, Methodology, Controls
المصدر:مجلة البحث العلمي الاسلامي
الناشر: مركز البحث العلمي الاسلامي
المؤلف الرئيسي: الزغبي، محمد بن إبراهيم (مؤلف)
المجلد/العدد:مج18, ع42
محكمة:نعم
الدولة:لبنان
التاريخ الميلادي:2022
التاريخ الهجري:1444
الصفحات:211 - 236
DOI:10.55625/0535-018-042-008
ISSN:2708-1796
رقم MD:1320135
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تركز البحث على بيان حقيقة المسؤولية الرعوية في الأسرة، وأن القوامة التي أنيطت بالرجل أوجبت عليه التربية والتعليم والوعظ والتذكير لمن هم تحت رعايته، وأن على المربي أن يقتدي بالرسل عموما وبرسول الله صلى الله عليه وسلم خصوصا من خلال النظر في المهام التي أرسلوا بها من ربهم، فقد تمحورت حول التعليم والتربية، كما في قوله تعالى: "كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولاً مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا ويُزَكِّيكُمْ ويُعَلِّمُكُمُ الكِتَابَ والْحِكْمَةَ ويُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ" (البقرة: 151). إن تزكية النفوس من خلال تفعيل دواعي الإيمان وتعليم المربى واجبات الدين ومستحباته، وآدابه وأخلاقه؛ وعلاقة التزام ذلك وأثره في سعادته العاجلة والآجلة، وإنذاره من شرور المآثم والمناهي التي تسبب في شقاوته وأحزانه؛ تؤسس في الفرد خصلة وطبع المراقبة والمحاسبة الذاتية، وكلما تعمقت جذور الإيمان والرغبة بالسعادة الأخروية والخوف من شقاوتها؛ كلما استقامت جوارح الإنسان ولم يخرج عن الجادة المستقيمة؛ وأما التأديب والعقاب الذي أباحته الشريعة في الأسرة فلم يكن إلا إجراء استثنائيا، وليس أصيلا، وكان مشروطا ومحدودا؛ وفي غالب الأحوال، لا يكثر من الفرد الخلق السيئ، والوقع في مماقت الله؛ إلا بأحد سببين أو باجتماعهما: الجهل بأحكام الشريعة في مقاصدها العامة وفي عين الأمر، والثاني: ضعف الوازع الإيماني المحفز للاستقامة وصلاح النفس، والمرهب لها من شرور تجاوزها حدود الله وأحكامه. وهكذا يتضح لنا أن الرعاية التربوية في الأسرة يجب أن تبدأ وتركز على تنمية الإيمان والتعلق بأسباب الفلاح الأخروي، وربط أفراد الأسرة بالخوف من الله وعقابه، أكثر من خوفهم من تأديب القوام وغضبه. ويبين البحث كذلك حكم الشريعة وإباحتها للتأديب في الأسرة، باعتباره ردعا وعلاجا في حالات وصفات لم يجد قبله شيء من سبل الوعظ والتعليم والإصلاح، فكان خيارا متاحا يقدر بقدره، وجدواه المتوخاة منه، ولا يعد التأديب المباح في الأسرة من صور انتهاك حقوق الإنسان، والظلم والاعتداء، كما يسوق له المبغضون لهذا الدين أو الجاهلون بحكمته وحقيقته وضوابط أحكامه أو كل أمعة يقول ما يقوله الناس من غير تمييز بين حقه وباطله وغثه وسمينه. واشتمل البحث على بيان الأخطاء التربوية الأسرية نتيجة تقليد المسلمين المجتمعات الغربية في مفاهيمها التربوية، والتي تتعارض في العديد من توجهاتها مع نظرة الإسلام للبناء الأسري وأهدافه المرجوة للوصول إلى أمة متميزة في جوهرها وشخصيتها ومبتغاها.

The research focused on clarifying the reality of the pastoral responsibility in the family, and that the guardianship entrusted to the man required him to educate, teach, preach and remind those who are under his care, and that the educator behave like the messengers in general and the Messenger of God, peace be upon him, in particular by looking at the tasks they were sent from ALLAH , which is focused on teaching and education, as in the verse: [Just as We have sent among you a messenger from yourselves reciting to you Our verses and purifying you and teaching you the Book and wisdom and teaching you that which you did not know] (AL Baqarah: 151). The purification of souls by activating the reasons for faith, and teaching the educator the duties and desirables of religion, its ethics and morals; And the relationship of commitment to that and its impact on his immediate and future happiness, and warning him of the evils of sins and prohibitions that causes his misery and sorrows; It establishes in the individual the trait and character of monitoring and self-accountability, and the deeper the roots of faith and the desire for happiness in the hereafter and the fear of its misery; The more straight the limbs of a person and the more he does not depart from the straight path; As for the discipline and punishment permitted by Sharia in the family, it was only an exceptional measure, not original, and it was conditional and limited. In most cases, a person does not have bad manners and fall into something that angers God. Except for one of two reasons or a combination of them: ignorance of the provisions of the Sharia in its general purposes and in the nature of the matter, and the second: the weakness of the faith-motivation motivating uprightness and self-righteousness, and terrifying it from evils that transcend the limits and provisions of God. Thus, it becomes clear that educational care in the family must begin and focus on developing faith and attachment to the reasons for winning, and linking family members to fear of God and His punishment, more than their fear of the discipline and anger of the educator. The research also shows the rule of Sharia and its permissibility of discipline in the family, as it is a deterrent and treatment in cases that preaching, education and reform give no results. Likewise, those who hate this religion or are ignorant of its wisdom, the truth and the controls of its rulings, or every group of people who say what people say without distinguishing between its truth and falsehood. The research included family educational errors as a result of Muslims imitating western societies in their educational concepts, which in many directions contradict Islam's view of family building and its desired goals to reach a nation distinct in its essence, personality and purpose.