عناصر مشابهة

القراءات الصحيحة في مؤلفات الشواذ: سورة الفاتحة والبقرة: جمعا ودراسة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Correct Quranic Recitations in the Books of Odd Recitations: Suraht Al Fatihah and Al-Baqarah: Collection and Study
المصدر:مجلة العلوم الشرعية
الناشر: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية
المؤلف الرئيسي: المطيري، أحمد بن سعد بن حسين (مؤلف)
المجلد/العدد:ع65
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2022
التاريخ الهجري:1443
الصفحات:13 - 74
ISSN:1658-4201
رقم MD:1315777
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تناول هذا البحث مفهوم القراءة الصحيحة والشاذة وأهم المؤلفات فيهما وأنواع القراءات الصحيحة في مؤلفات الشواذ، والحكم على القراءات الصحيحة في مؤلفات الشواذ، وجمع القراءات الصحيحة في مؤلفات الشواذ في سورتي الفاتحة والبقرة. ويهدف البحث إلى جمع ودراسة القراءات الصحيحة في مؤلفات الشواذ في سورتي الفاتحة والبقرة، وبيان أنواع القراءات الصحيحة في مؤلفات الشواذ، وبيان الحكم عليها. وقد انتهى البحث إلى عدد من النتائج من أهمها: 1-يتفق علماء القراءات على الأركان الثلاثة لصحة القراءة نظريا، لكنهم قد يختلفون فيها تطبيقيا. 2-الحكم على القراءات الواردة في كتب الشواذ بالشذوذ إنما هو على شرط مؤلفيها وليس باتفاق علماء القراءات. 3-مذهب جمهور علماء القراءات من المتقدمين والمتأخرين هو صحة انفرادات قراءة أبي جعفر وقراءة يعقوب وهو الذي عليه العمل.

This research tackles the concept of correct and odd recitation, the most important literature in them, the types of recitations, the correct readings in the books of odd recitations, judging the correct readings in the books of odd recitations, and collecting the correct readings in the books of odd recitations in Surat Al-Fatihah and Al-Baqarah. The research aims to collect and study the correct recitations in the books of odd recitations in Surat Al-Fatihah and Al-Baqarah and to indicate the types of correct readings in the books of odd recitations; so as to clearly and precisely assess them. The research concluded with several results, the most important of which are: 1- The scholars of readings agree on the three pillars of the validity of reading in theory, but they may differ on them in practice. 2- Judging the readings contained in the books of odd recitations as being non-canonical is only on the condition of their authors and not according to the consensus of the scholars of readings. 3- The doctrine of the majority of the scholars of recitation, both the predecessors and successors, is the correctness of the individual readings of Abi Jaafar and the reading of Jacob, which is the applicable criterion.