عناصر مشابهة

قضية الترك تأصيلا وتطبيقا بين منهج الأزهر ومسالك التطرف

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:حولية كلية الدعوة الإسلامية بالقاهرة
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الدعوة الإسلامية بالقاهرة
المؤلف الرئيسي: البصيلي، أحمد عبدالعظيم (مؤلف)
المجلد/العدد:ع35, ج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
التاريخ الهجري:1443
الصفحات:231 - 330
DOI:10.21608/bfdc.2022.257503
ISSN:2636-2511
رقم MD:1313238
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 07102nam a22002297a 4500
001 2072681
024 |3 10.21608/bfdc.2022.257503 
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |9 696423  |a البصيلي، أحمد عبدالعظيم  |e مؤلف 
245 |a قضية الترك تأصيلا وتطبيقا بين منهج الأزهر ومسالك التطرف 
260 |b جامعة الأزهر - كلية الدعوة الإسلامية بالقاهرة  |c 2022  |m 1443 
300 |a 231 - 330 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a يعالج البحث بعض الإشكالات الفكرية في الاستنباط والاستدلال، بتوجيه النظر إلى وجه من وجوه الفهم المنغلق للمتطرفين، وذلك في اعتماد مطلق الترك "المجرد عن القرائن" مصدرا تشريعيا، يصلح للاستدلال على المنع من ارتياد أمر قد ترك الرسول - صلى الله عليه وسلم - فعله، وهذا لا يستقيم طبقا لمسلمات المنقول والمعقول، بل غير مستساغ منهجيا على اختلاف المذاهب والعقول، وترفضه كل المناهج البحثية التي ورثناها عن علمائنا الأوائل والأواخر الذين تلقت الأمة تراثهم بالقبول، خاصة في الفقه والأصول، فلا نعلم أحدا من الأصوليين أو الفقهاء قد عد (مجرد الترك) مصدرا تشريعيا، أو من الأدلة الإجمالية أو التفصيلية، أو مجالا معرفيا تستقى منه أحكام المنع والتحريم فضلا عن التجريم والتبديع والتفسيق.. اللهم إلا الإباحة؛ التي هي الأصل في الأحكام وفيها استوى الطرفان: "الترك والفعل"، وتوصل البحث إلى أن قضية الترك من القضايا المظلومة في الفكر المتشدد، وهي الأمور التي لم يثبت أن رسول الله قام بفعلها، أو أمر بتركها، مع اندراجها في المباح تعودا، أو المندوب تعبدا، وكذلك باستقراء كلام الأصوليين عن الترك تبين أنهم يوردون الكلام عن الترك باعتباره فعلا من عدمه، (من حيث هو فعل للمكلف، لا من حيث كونه دليلا على الفعل) وذلك في معرض الكلام عن "النهي أو النفي المتضمن في الخطاب التكليفي وتعلقه بفعل المكلف"، أما النهي فمقتضى التكليف فيه محل خلاف بين العلماء ويدور بين الكف الذي هو فعل (الانتهاء)، وبين العدم الأصلي الذي هو عدم الفعل (الانتفاء)، وأيضا ظهر من البحث أن الاغترار بالترك من قبل العامة وبعض الدعاة يرجع إلى عدة أسباب، أهمها: السطحية في الفهم، والانتقائية في التناول، والانزواء مع ضيق الأفق في التطبيق، إضافة إلى غياب فقه الواقع من خلال سحب الزمن السابق على العصر الحاضر، وعدم إمكانية فض الاشتباك وإزالة الاشتباه بين ثلاثية "المناهج – السقف المعرفي - البعد الزمني"، إلى غير ذلك من الخصومات مع منهجية الأزهر الشريف في التنظير والتطبيق، والتلقين والبلاغ، والتعليم والتدريب.  |b The research deals with some intellectual problems in deduction and inference, by directing the eye to one of the aspects of the closed understanding of the extremists, in adopting the absolute Turk ''abstract from the evidence'' as a legislative source, suitable for inferring the prohibition of pursuing something that the Messenger - may God's prayers and peace be upon him - left to do. This is not correct according to the postulates of the transmitted and reasonable, but it is not acceptable methodologically according to the different sects and minds, and it is rejected by all the research methods that we inherited from our early and later scholars whose heritage the nation received with acceptance, especially in jurisprudence and principles. We do not know of any of the fundamentalists or jurists who considered (merely leaving) a legislative source, or a general or detailed evidence, or a field of knowledge from which the rulings of prohibition and prohibition are derived as well as criminalization, innovation and corruption.. Oh God, except for permissibility; Which is the origin in the rulings and in which the two parties are equal: ''abandonment and action'', and the research concluded that the issue of abandonment is one of the oppressed issues in hard-line thought, and it is the matters that it has not been proven that the Messenger of God did, or ordered to leave, with its inclusion in the permissible habitual, or the delegated In devotion, as well as by extrapolating the words of the fundamentalists about abandonment, it was found that they mention the speech about abandonment as an act or not, (in terms of it being an act of the obligated, not in terms of it being evidence of the act) in the context of talking about ''the prohibition or negation included in the assignment discourse and its connection to the act of the obligated one.'' '', As for the prohibition, the requirement of commissioning is a matter of disagreement among scholars, and it revolves between the cessation, which is the verb (the completion), and the original non-existence, which is the non-action (the negation). In understanding, selectivity in handling, relegation with narrow-mindedness in application, in addition to the absence of jurisprudence of reality by withdrawing the previous time to the present era, and the inability to disengage and remove suspicion between the trilogy of ''curricula - cognitive ceiling - time dimension'', and so on. Disputes with Al-Azhar Al-Sharif methodology in theorizing and application, indoctrination and communication, education and training. 
653 |a الفقه الإسلامي  |a الأزهر الشريف  |a التطرف الديني  |a التروك النبوية 
692 |a الترك  |a منهجية الأزهر  |a التطرف  |a أصول الفقه  |a التأصيل  |a التجديد  |b Turk  |b Al-Azhar Methodology  |b Extremism  |b Fundamentals of Jurisprudence  |b Rooting  |b Renewal 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 005  |f Ḥawliyyaẗ Kulliyyaẗ Al-Daʿwaẗ Al-Islāmiyyaẗ Bil-Qāhiraẗ  |l 001  |m ع35, ج1  |o 0796  |s حولية كلية الدعوة الإسلامية بالقاهرة  |t Yearbook of Faculty of Islamic Da'wah in Cairo  |v 035  |x 2636-2511 
856 |u 0796-035-001-005.pdf  |n https://bfdc.journals.ekb.eg/article_257503.html 
930 |d n  |p y  |q n 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 1313238  |d 1313238