عناصر مشابهة

حجية مفهوم الموافقة عند الأصوليين ودحض شبه المعارضين

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Authenticity of the Concept of Consent for the Fundamentalists and the Refutation of the Quasi-Officials
المصدر:مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بكفر الشيخ
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بكفر الشيخ
المؤلف الرئيسي: حسن، حسن سنوسي عبدالوهاب (مؤلف)
المجلد/العدد:ع6, مج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:553 - 656
ISSN:2535-146X
رقم MD:1312978
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:مفهوم الموافقة ويسمى فحوى الخطاب ولحنه، ومفهوم الخطاب وهو أن يكون المسكوت عنه موافقا للحكم في المذكور أو ما يكون اللفظ في محل السكوت موافقا لمدلوله في محل النطق. وشرط الاحتجاج به فهم المعنى في محل النطق، وأن لا يكون المعنى في المسكوت عنه أقل مناسبة للحكم من المعنى في المنطوق به، كما فهمنا من علة النهي عن التأفيف للوالدين إجلالهما وتوقيرهما والإحسان إليهما، ومن ثم فهمنا تحريم الضرب والشتم والسب بطريق أولى. وأيضا فهمنا تحريم إحراق مال اليتيم من تحريم أكل ماله ظلما المنصوص عليه في قوله تعالى (إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا). وبهذا يعلم أن مفهوم الموافقة قسمان: الأول: مفهوم موافقة يكون المسكوت عنه فيه أولى بالحكم من المنطوق به. والثاني: مفهوم موافقة يكون المسكوت عنه فيه مساويا للمنطوق به في الحكم. وقد أجمع الأصوليون على الاحتجاج بمفهوم الموافقة، ولم يخالف في ذلك إلا ابن حزم الظاهري ومن وافقه، ومخالفته غير معتبرة فلا يعتد بها، ولا يعول عليها، ذلك لأن هذا الأسلوب من الدلالة من بدهيات اللغة التي يدركها العقل، ومن ردها فقد رد نوعا من خطاب العرب أقره الشرع الحكيم، وقد ذكرت في هذا البحث المتواضع جملة من البراهين العقلية والنقلية وبعضا من الفروع الفقهية والشواهد الشرعية تدل على ذلك. والله وحده الموافق.

The concept of approval is called the content of the speech and its melody, and the concept of the discourse, which is that the silence about which is in agreement with the ruling in the mentioned or what the utterance in the place of silence is in accordance with its meaning in the place of pronunciation. And the condition of invoking it is understanding the meaning in the place of the pronunciation, and that the meaning in the silent one is not less suitable for judgment than the meaning in the uttered, as we understood from the reason for the prohibition of treating parents with respect, reverence and kindness to them, and then we understood the prohibition of hitting, cursing and cursing in a first way. We also understood the prohibition of burning an orphan’s money from the prohibition of unjustly eating his money, which is stipulated in the Almighty’s saying (Verily, those who unjustly eat orphans’ money they eat, and they are the ones who destroy me). Thus, it is known that the concept of consent is of two types: The first: the concept of consent, in which the one who is silent about it takes precedence over the ruling than what is uttered. The second: the concept of consent, in which the unspoken is equal to what is uttered in the judgment. The fundamentalists have unanimously agreed to invoke the concept of consent, and only Ibn Hazm al-Zahiri and those who agreed with him disagreed in this regard. The Arabs approved by the wise Sharia, and I mentioned in this humble research a number of rational and textual proofs and some of the branches of jurisprudence and legal evidence indicating that. God is the only one who approves.