عناصر مشابهة

المنهج النقدي عند الرافعي ومعركة الأصالة والحداثة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Al-Rafiai'i's Criticism Method and the Battle of Authenticity and Modernity
المصدر:مجلة ابن خلدون للدراسات والأبحاث
الناشر: مركز ابن العربي للثقافة والنشر
المؤلف الرئيسي: اليتيم، خديجة (مؤلف)
المجلد/العدد:مج2, ع12
محكمة:نعم
الدولة:فلسطين
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:213 - 234
ISSN:2789-3359
رقم MD:1312448
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:هدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على المنهج النقدي عند "الرافعي" وأهم الأدباء الذين خاض ضدهم المعارك النقدية، ووقفنا تحديدا عند عباس محمود "العقاد" و "طه حسين". وإن الغرض من معالجتي لهذا الموضوع هو البحث في الجانب النقدي عند "الرافعي"، وكذا التطرق إلى أهم القضايا النقدية التي اختلف حولها الناقد مع دعاة التجديد والانفتاح على مبادئ الغرب، ولأجل ذلك قسمت هذه الدراسة إلى ثلاثة مباحث: عالجت في المبحث الأول مفهوم النقد عند "الرافعي"، ومنهجه المتبع في النقد، والمبحث الثاني وقفت فيه عند أهم القضايا النقدية التي عالجها الناقد، أما المبحث الثالث فخصصته للحديث عن المعارك النقدية التي خاضها "الرافعي" ضد "العقاد" و "طه حسين"، وفي الخاتمة قدمت مجموعة من الخلاصات منها: تأثر "الرافعي" بالتراث العربي وتكريس نقده للدفاع عليه. وهناك مدرستين في النقد العربي؛ الأولى محافظة، والثانية مجددة، ويقوم المنهج النقدي عند "الرافعي" على التشبث بالتراث، وأتباع السلف في النقد.

This research is titled: The Criticism method of Rafiai and the Battle of Authenticity and Modernity, in which I spoke about Rafi's criticism method and the most important writers he criticized in his criticism battles, namely Abbas Mahmoud Al-Akkad and Taha Hussein, and together they belong to Renewable Current. The aim of my study on this topic is to research the criticism of Rafiai, as well as to address the most important criticism issues on which the critic disagreed with advocates of renewal and openness to the principles of the West, as well as to describe the criticism differences between all these critics representing the traditional school and the renovated school, especially since these literary battles have received great attention from modern researchers. For that reason, this study was divided into three main interlocutors: the first dealt with the concept of criticism at Rafiai and his method of criticism, and the second axis talked about the main criticism issues touched upon by the critic, and the third devoted it to talking about his criticism battles against Akkad and Taha Hussein, In conclusion, I presented set of conclusions and conclusions, including: Rafiai was influenced by Arab heritage and dedicated his criticism to defend him against any attempt at renewal. The emergence of two Arab criticism schools; The first seeks to preserve Arab-Islamic components, and the second seeks renewal and creativity. And the criticism method at Al Rafiai is based on clinging to heritage.