عناصر مشابهة

تفسير القرآن بالقرآن وبالقراءات الشاذة "بين الأهمية والمرتبة والموقف"

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Interpretation of the Qur’an with the Qur’an and Abnormal Readings “Between Importance, Rank and Position”
المصدر:مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور
المؤلف الرئيسي: الغانم، غانم بن عبدالله بن سليمان (مؤلف)
المجلد/العدد:مج7, ع1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
التاريخ الهجري:1443
الصفحات:197 - 257
DOI:10.21608/jcia.2022.252455
ISSN:2357-0962
رقم MD:1305197
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:إن العلماء متفاوتون في دلالة تفسير القرآن بالقرآن، فمنهم من يوسع دائرته، ومنهم من يحصره على البيان فقط، مع اتفاقهم على أهمية هذا الطريق، فهو أعلى طرق التفسير في الجملة، إلا أن له مراتب في الاحتجاج، فمنه التوقيفي، ومنه الاجتهادي، ومع اليقين بأهمية هذا الطريق إلا أن الموقف منه بحسب الرتبة، فلا يقطع بصحة التفسير بالقران ولزومه إلا ما كان عن طريق التوقيف، أو الإجماع عليه، أو قول الصحابي الذي لا يعلم له مخالف. أما ما كان في المرتبة الاجتهادية فله حكم القائم بالتفسير؛ فإن كان عن طريق الصحابي، فله حكم تفسير الصحابي، وهكذا، مع اعتبار مكانة أصل هذا الطريق، وإن حملت الآية على الأخرى من باب التفسير لها، بما يخالف نصا من الكتاب أو السنة أو الإجماع، فالتفسير مردود؛ كمثل ما يفعله بعض المبتدعة احتجاجا لمذهبهم. وقد تنوعت أنواع تفسير القرآن بالقرآن؛ بحسب العلاقة بين الآية المفسرة والمفسرة، وأما القراءات الشاذة فالمراد بها: ما بعد القراءات العشر، والراجح من أقوال العلماء اعتبارها في تفسير القران، والاستئناس بها في الترجيح بين الأقوال التفسيرية، ولجمع من المفسرين نماذج تطبيقية على ذلك، وأخيرا لابد للمفسر من مراعاة شروط تفسير القران بالقران والقراءات الشاذة كما سلكها الأئمة.

The scholars differ in the significance of the interpretation of the Qur'an by the Qur'an, some of them expand its circle, and some restrict it to the statement only, with their agreement on the importance of this path, as it is the highest method of interpretation in general, except that it has ranks in protest, there is the indefeasible or the Jurisprudence, and with the certainty of the importance of this path, but the position of it according to the rank, it does not cut the validity of the interpretation of the Qur'an and its necessity except what was through the arrest, or unanimity on it, or the saying of the companion who is not known to his contrary. As for what is in the rank of jurisprudence, it is subject to the ruling of the interpreter. If it is through the companion, then he has the ruling on the interpretation of the companion, and so on, taking into account the position of the origin of this path, and if the reverse is carried over the other as a matter of interpretation it, in a way that contradicts a text of the Qur'an, the Sunnah or consensus, then the interpretation is rejected; Like what some innovators do in protest of their doctrine. The types of interpretation of the Qur'an by the Qur'an varied; According to the relationship between the interpreted verse and the explanatory one, and as for the abnormal readings, what is meant by them is: beyond the ten readings, and the most correct of the sayings of scholars is to consider them in the interpretation of the Qur'an, and to use them in the weighting between the explanatory sayings, and for the collection of interpreters models applied to that, and finally the interpreter must take into account the conditions of interpretation The Qur'an with the Qur'an and abnormal readings, as followed by the imams.