عناصر مشابهة

الصياغات التشكيليلة والتعبيرية لمنحوتات شكل الأسد في الحضارات المختلفة عبر العصور

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة بحوث في التربية الفنية والفنون
الناشر: جامعة حلوان - كلية التربية الفنية
المؤلف الرئيسي: علي، حنان محمد أحمد أبو بكر (مؤلف)
المجلد/العدد:مج22, ع2
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:279 - 287
DOI:10.21608/seaf.2022.243577
ISSN:2682-2849
رقم MD:1304451
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:إن اختلاف العمل النحتي لحيوان الأسد في الحضارات المختلفة ينبع من تأثير الثقافة السائدة في العصر الذي يعيش فيه الفنان حيث أن هذا الاختلاف في الأشكال المرئية للصياغات التعبيرية لنحت الأسد يرتبط بثقافة كل حضارة وفلسفتها الفكرية. وقد تم اختيار حيوان الأسد لما له من سمات طبيعية محببة لدى أغلب الناس، وكعنصر نحتي تميز بتناوله بأساليب وصياغات تعبيرية مختلفة ارتبطت بالفكر الحضاري الإنساني، وبالمعتقدات والطقوس والدلالات الرمزية، فهو رمز من رموز السطوة والقوة، بيد أنه تحول عند بعض المعتقدات إلى حامي للآلهة من الأرواح الشريرة وظهر في العديد من المشاهد والقطع النحتية والمسلات والرسوم الجدارية في مختلف الحضارات، وبالتالي فهو يمثل زخيرة حضارية تمثل رؤى نحتية متغيرة باختلاف الفكر والمعتقد. تتمثل في تنوع المضمون الفكري ومناسبته لأساليب صياغة نحت الأسد عبر الحضارات تعددت صياغات نحت الأسد في لتشمل كل الحضارات المصرية ووادي الرافدين والهندية والصينية واليونانية والرومانية والقبطية والإسلامية ومن قبلهم العصور الحجرية وتعددت أساليب صياغتها في كل عصر على حدة من حيث طريقة التشكيل والخامة وكان وراء هذا التعدد في الأساليب خلفيات ثقافية متعددة خاصة بكل حضارة وكل عصر. لذا فإنه من الممكن الإفادة من كل ذلك التعدد في بناء مقياس للتفضيل الجمالي للأساليب ذات الصياغات التشكيلية والتعبيرية لنحوت الأسد في الحضارات المختلفة لطلاب المرحلة الإعدادية وهي الخاصة بتشكيل الاتجاهات والوقوف على مستوى الثقافة البصرية التي يحظى بها طلاب تلك المرحلة العمرية.

The differences in lion sculptural work across various civilizations stem from the influence of the prevailing culture during the era in which the artists lived. These differences in the visual forms and expressive formulations of lion sculpture are linked to the culture and intellectual philosophy of each civilization. The lion was chosen for its natural features, which are beloved by many, and as a sculptural element distinguished by its use in different expressive styles and formulations linked to human cultural thought, beliefs, rituals, and symbolic connotations. It symbolizes power and strength. However, according to some beliefs, it was also transformed into a protector of the gods from evil spirits. Lions have appeared in many scenes, sculptural pieces, obelisks, and wall paintings across various civilizations, thus representing a cultural relic that reflects sculptural visions changing according to thought and belief. This representation is evident in the diversity of intellectual content and its suitability for the methods of drafting lion sculptures across civilizations. The formulations of lion sculpture were numerous, encompassing all civilizations: Egyptian, Mesopotamian, Indian, Chinese, Greek, Roman, Coptic, Islamic, and, preceding them, the Stone Ages. In each era, there were many methods of formulating it, in terms of both the method of formation and the materials used. Behind this multiplicity of styles were the multiple cultural backgrounds specific to each civilization and era. Therefore, it is possible to benefit from all this diversity by constructing a measure of aesthetic preference for styles with plastic and expressive formulations of lion sculptures in different civilizations for middle school students. This measure is related to forming trends and determining the level of visual culture enjoyed by students at that age stage. This abstract was translated by AlMandumah Inc.