عناصر مشابهة

النزول الجملي للقرآن الكريم بين توقيفية الاجتهاد وتوفيقيته: دراسة نقدية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Wholesome Revelation (Al-Nuzūl Al-Jumalī) of the Qur’an between Suspensive and Accommodative Ijtihad: A Critical Study
Pendedahan Turunnya Al-Qur’an Secara Keseluruhan (Al-Nuzūl Al-Jumalī) antara Ijtihad Suspensif dan Akomodatif: Kajian Kritis
المصدر:التجديد
الناشر: الجامعة الإسلامية العالمية
المؤلف الرئيسي: شرف، نجم أديولي (مؤلف)
مؤلفين آخرين: بوصيري، سعيد عبدالله (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج26, ع52
محكمة:نعم
الدولة:ماليزيا
التاريخ الميلادي:2022
التاريخ الهجري:1443
الصفحات:231 - 256
ISSN:1823-1926
رقم MD:1304194
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 05266nam a22002537a 4500
001 2062794
041 |a ara 
044 |b ماليزيا 
100 |a شرف، نجم أديولي  |e مؤلف  |9 649577 
245 |a النزول الجملي للقرآن الكريم بين توقيفية الاجتهاد وتوفيقيته:  |b دراسة نقدية 
246 |a The Wholesome Revelation (Al-Nuzūl Al-Jumalī) of the Qur’an between Suspensive and Accommodative Ijtihad:  |b A Critical Study 
246 |a Pendedahan Turunnya Al-Qur’an Secara Keseluruhan (Al-Nuzūl Al-Jumalī) antara Ijtihad Suspensif dan Akomodatif:  |b Kajian Kritis 
260 |b الجامعة الإسلامية العالمية  |c 2022  |g يوليو  |m 1443 
300 |a 231 - 256 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a من المعلومات المتوارثة عن مصادر علوم القرآن الكريم قديمها وحديثها مسألة "نزول القرآن"، ويقسمه علماء التفسير وعلومه إلى قسمين؛ قسم مفرق أو منجم عليه صريح آيات القرآن ودلالات السنة، وقسم جملي اعتمد في القول به جميع المفسرين على مأثور عن حبر الأمة ابن عباس، وأعطوه حكم المرفوع؛ زعما أنه لا يقول به من غير سماع؛ لأنه من المسائل التي لا تجتهد في مثلها، فيتعامل علماء التفسير مع هذا القسم الأخير معاملة "توقيفي الاجتهاد" الذي يحظر أن يكون لعالم فيه رأي آخر، أو يصدر فيه اجتهاد آخر، وحكى بعضهم الإجماع عليه، فجعلوا باب الاجتهاد فيه مسدودا على الرغم من أن هذا المأثور المروي عن ابن عباس يتساوى فيه احتمال التوقيف والتوفيق معا، فيجوز الاجتهاد وإبداء رأي آخر فيه؛ لذا يهدف هذا البحث إلى التدقيق في صحة توقيفية النزول الجملي للقرآن، وإبراز ما يحوم حوله من الشبهات، وذلك باتباع منهجين أساس؛ أولهما المنهج الاستقرائي يوظف في استقراء المقالات والمنشورات المكتوبة في قضية النزول الجملي وما يترتب عليه، والآخر المنهج التحليلي يستخدم في تحليل أقوال العلماء في المسألة وانتقادها عند الحاجة، ثم الترجيح بين الآراء قدر الإمكان.  |b Among the information inherited from the sources of the sciences of the Noble Qur’an, from classical and modern Islamic literature is the issue of “Nuzūl al-Qur’ān” (the revelation of the Qur’an). The scholars of exegeses of the Qur’an have two main differing opinions: The first opined that Qur’an was revealed in batches with explicit evidence from the Qur’an and Sunnah while the second viewed that the Qur’an was revealed in wholesome with reference to Ibn Abbas as an authority of the Ummah, having elevated verdict to the prophets (PBUH), claiming that he does not say any verdict except that which he heard especially on tawqīfī (revelation-based) without the need for Ijtihad (intellectual diligence). Accordingly, scholars of tafsir accorded the second opinion the status tawqīfī (revelation-based) that prohibits jurisprudential opinions, while others considered it as a consensus opinion where Ijtihad is closed, although the narrated tradition from Ibn Abbas has the consideration between the tawqīfī (revelation-based) and tawfīqī (opinion-based) Ijtihad. So, it accommodates the possibility of other scholastic views and interpretations. Therefore, this study aims to examine the validity of the tawqīfī (revelation-based) specified by Allah in the Qur’an in respect of being revealed in wholeness and explication of the ambiguities surrounding it. In doing so, the study follows two basic approaches: The first is the inductive approach used in extrapolating the articles and publications written on the issue of total revelation and its consequences. The other is the analytical approach used in analyzing the opinions of scholars on the issue and criticizing it where necessary, then weighing the opinions as much as possible for juristic preference and trying to do the tarjīh between opinions as much as possible.. 
653 |a القرآن الكريم  |a نزول القرآن الكريم  |a النزول الجملي  |a توقيفية النزول الجملي  |a توفيقية النزول الجملي 
692 |a النزول الجملي  |a النزول المنجمي  |a توقيفية النزول الجملي  |a توفيقية النزول الجملي  |b Wholeness Revelation  |b Batch Revelation  |b Wholeness Revelation-Based  |b Wholesness Opinion-Based 
700 |9 649576  |a بوصيري، سعيد عبدالله  |e م. مشارك 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 010  |l 052  |m مج26, ع52  |o 0329  |s التجديد  |t Renewal  |v 026  |x 1823-1926 
856 |u 0329-026-052-010.pdf 
930 |d y  |p y  |q n 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 1304194  |d 1304194