عناصر مشابهة

الأماثيل السننية في قصص الإبادة القرآنية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة القادسية في الآداب والعلوم التربوية
الناشر: جامعة القادسية - كلية التربية
المؤلف الرئيسي: طاهر، ميثم هاشم (مؤلف)
المجلد/العدد:مج22, ع2
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:145 - 169
ISSN:1992-1144
رقم MD:1299065
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:ينطلق البحث من فرضية مفادها أن القصص القرآني بوصفها خطابا موجها للمسلمين لم تتغي التسلية ولم يكن غرضها الإخبار عن الأمم السالفة والأنبياء، لتوسيع رقعة المعرفة عند المسلمين، إنما جاءت القصص لترسيخ السنن الإلهية في الأنفس والمجتمعات في الذهنية الإسلامية، على وفق مشارطة إلهية / معادلة سننية ما فتئ القرآن الكريم يكرسها في خطابه، ويحكم الشرط الإنساني ومآل الجماعات بها، ألا وهي: "الكسب/ الأخذ" و "الاستقامة/ الغدق"، فالقرآن الكريم يركز خطابه على وفق هذه المشارطة: "استقيموا سيكون مصيركم الغدق والخيرات في الدنيا والآخرة، أما إذا لم تستقيموا "فبما كسبتم" سيكون مصفكم العذاب والهوان في الدنيا والآخرة"، وتندرج الإبادات الجماعية في قصص الأنبياء ضمن هذه المشارطة الإلهية السننية، ومن خلالها ندرس القصة القرآنية، وليس بالضرورة أن تكون القصص رمزية أو تاريخية أو أسطورية فهذه ليست من أسئلة البحث ولا تعني الباحث؛ إنما سنمنح للقصص بعدا أمثوليا، بما يمكن تسميته بالاستنطاق الأمثولي للقصص القرآني، ونقرأ من خلال هذا الاستنطاق قصص الأنبياء الذين تعرضت قراهم إلى الإبادة الجماعية أعني: نوح وهود وصالح ولوط وشعيب.

The research sets out from a hypothesis that the set of the Qur’anic stories, as a discourse addressed to Muslims, did not aim to entertain nor to report about the previous nations and prophets in order to expand the knowledge for Muslims. Rather, the stories came to instill the divine laws in the societies and the individual’s souls of the Islamic mentality according to a divine stipulation or a firm equation that the Holy Qur’an, in its discourse, has been consecrating on the idea that the human condition and the fate of individuals are governed by this divine and firm equation, namely: “committing sins/ punishment” and “rightness /copious reward”. In other words, the Holy Qur’an centers its discourse according to this stipulation: “Be righteous, your destiny will be copiousness and goodness in this world and the hereafter, but if you are not righteous, then for the sins you have earned, your fate will be torment and humiliation in this world and the hereafter.” The collective torments in the stories of the prophets fall within this divine and firm stipulation. The article is going to study the the Qur’anic story from this point of view. In addition, the Qur’anic stories do not have to be symbolic, historical or mythical, as these are not among the research questions and do not concern the researcher. Moreover, the article is going to give the Qur’anic stories an exemplary dimension, with what can be called an exemplary interrogation of Quranic stories, and it is also going to investigate, through this interrogation, the stories of the prophets whose villages were subjected to collective torments, namely: Noah, Hood, Saleh, Lot and Shuaib.