عناصر مشابهة

أغاريد الابتهال نصوص قطعية الدلالة والثبوت في الشعر المصري الحديث عزالدين علي السيد نموذجا (الجوهر والعرض)

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية الآداب
الناشر: جامعة الفيوم - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: عيد، عبدالفتاح أحمد (مؤلف)
مؤلفين آخرين: عيد، غادة عيد نصر الله (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج14, ع1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:915 - 980
DOI:10.21608/jfafu.2022.185672
ISSN:2357-0709
رقم MD:1294245
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:الابتهال أحد ركائز الأدب الإسلامي، ويطلق على طائفة من النصوص الشعرية والنثرية التي تنطلق من التصور الإسلامي للكون والحياة والإنسان، وهذه النصوص توجد عند بعض الشعراء حسب توجه كل شاعر ومعتقده في حياته. وقليل هم الذين لم تخرج أشعارهم عن روح الإسلام عقيدة وسلوكا، قرآنا وسنة، وفي الوقت نفسه حوت من القيم الفنية ما يشهد لهم بالتفوق والإبداع. وكان اختيار شعر عز الدين على السيد موضوعا لهذا البحث لعدة أسباب، منها: غزارة نتاجه الشعري، وتوفر القيم الفنية في شعره، ومنها: بروز الإسلام في شعره كموضوع رئيس بصورة لافتة للنظر، كما أن شعره لم ينل من الدراسة ما أتيح لمن هم أقل منه منزلة، ومنها: انفعال الباحث بشعره، وإعجابه بتوجهه، وتقديره للدور الذي يمكن أن يضطلع به، وخصوصا في المرحلة الراهنة من تاريخ الأمة. أما اختيار الابتهال فلأنه أعم وأشمل وصدى للصوفية وهي إحدى تجليات الاتجاه الروحاني الذي هو من أهم ركائز التيار الإسلامي أو الأدب الإسلامي. وقد حاول البحث الإلمام بمفهوم الابتهال وطبيعته وعلاقته بمصطلح الأدب الإسلامي ومجالات الابتهال في شعره وسماته، كما أشار إلى كيفية تعبير الأديب عن أفكاره من خلال أغاريد الابتهال، كما أكد البحث على احتواء الابتهالات من القيم الفنية ما يشهد له بالتفوق والإبداع. ومن ثم وقع البحث- بعد هذه المقدمة- في تمهيد، ومبحثين، وخاتمة. التمهيد، وكان عن مفهوم الابتهال، ومصطلح الأدب الإسلامي، ووظيفة الأدب، والأخلاق، وحرية الأديب. المبحث الأول: مجالات الابتهال في شعره. المبحث الثاني: الخصائص والسمات الفنية. الخاتمة: أوردت فيها أهم النتائج التي توصل إليها البحث. وقد اصطنعت فيه منهجا تحليليا؛ في نظرته إلى النصوص الشعرية في ضوء التصور الإسلامي لما اشتملت عليه من معان وأفكار، وفي محاولته سبر أغوار النصوص، واستكناه أسرارها، واستنباط خصائصها الموضوعية والفنية؛ أي أنه يفيد من قيم الإسلام، وجمال الفن في آن.

Prayer is one of the pillars of Islamic literature, and it is called a group of poetic and prose texts that stem from the Islamic conception of the universe, life and man, and these texts are found among some poets according to the orientation and belief of each poet in his life. Few are those whose poems did not deviate from the spirit of Islam, a doctrine and behavior, the Qur’an and Sunnah, and at the same time they contained artistic values that testify to them of superiority and creativity. The choice of Ezz al-Din's poetry over al-Sayed was the subject of this research for several reasons, including: the abundance of his poetic output, the availability of artistic values in his poetry, including: the emergence of Islam in his poetry as a main subject in a remarkable way, and his poetry did not derive from the study what was made available to those who are less than him Status, including: the researcher's passion for his poetry, his admiration for his direction, and his appreciation for the role he can play, especially in the current stage of the nation's history. As for choosing “invocation” without “Sufism,” “spiritual direction,” or “Islamic trend,” or “Islam in its poetry,” or the like: because each of them is imprecise in describing his creativity. As for the invocation, it is more general and comprehensive because it is an echo of Sufism, and it is one of the manifestations of the spiritual trend, which is one of the most important pillars of the Islamic trend or Islamic literature. The research attempted to gain familiarity with the concept of invocation, its nature and its relationship to the term Islamic literature and the fields of invocation in his poetry and its characteristics, as well as to how author expresses its ideas through invocation. The research also emphasized the containment of the invocations of artistic values that testify to him of excellence and creativity. Then, after this introduction, the research took place in an introduction, two papers, and a conclusion. The introduction, and it was about the concept of invocation, the term Islamic literature, the function of literature, ethics, and freedom of the writer. The first topic: the domains of invocation in his poetry. The second topic: technical characteristics and features. Conclusion: The most important findings of the research were presented in it. And I created an analytical method in it; In his view of poetic texts in the light of the Islamic conception of the meanings and ideas they contained, and in his attempt to probe the depths of the texts, conceal their secrets, and derive their objective and artistic characteristics; That is, it benefits from the values of Islam, and the beauty of art at the same time.