عناصر مشابهة

تنوع الخطاب النبوي تقديرا لمقتضى الحال

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Diversity of the Prophetic Discourse in Appreciation as the Case May be
المصدر:مجلة كلية اللغة العربية بأسيوط
الناشر: جامعة الأزهر - كلية اللغة العربية بأسيوط
المؤلف الرئيسي: ليمونة، مدحت حسيني حسيني (مؤلف)
المجلد/العدد:ع41, ج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
التاريخ الهجري:1443
الصفحات:1522 - 1680
DOI:10.21608/jfla.2022.245730
ISSN:2536-9083
رقم MD:1292142
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يناقش هذا البحث قدرة النبي (صلى الله عليه وسلم) الفريدة في الاتصال بأمة الدعوة من خلال الرصد الدقيق لأحوال المدعوين، واعتبار ظروفهم النفسية والاجتماعية والسياسية. الخ، على الرغم من أن الله تعالى خلقهم على صفات متفاوتة، وإدراكات متباينة، فيتنوع الخطاب النبوي بتنوع هذه الأحوال والمقامات وتباينها، فخطاب المسلمين يختلف عن خطاب غيرهم، وخطاب الشيخ يغاير خطاب الشاب ومن دونه، وخطاب صاحب المكانة يغاير خطاب من دنت منزلته وهكذا، ولذا كان موضوع الاتصال التربوي من أهم الموضوعات العصرية؛ لما له من أهمية في تطوير العلاقات الإنسانية في مختلف مجالاتها، فجاءت دعوته (صلى الله عليه وسلم) متلائمة مع التفاوت الطبيعي في تفكير الناس، منسجمة مع عقولهم، تراعي الفروق الفردية بينهم.. ومن هنا كان للاتصال النبوي بأمة الدعوة واعتباره لأحوالها المختلفة قوته وفاعليته في تنوع الأسلوب بين السهولة والإغراب، وتنوعه كذلك بين الإيجاز والإطناب، وتنوعه بين الشدة واللين، كما كان له أثره القوي في تنوع وصايا النبي وأجوبته وفتواه وتكليفاته، كما تنوع الخطاب النبوي بتنوع درجة المخاطب ونوعه، فضلا عن تنوعه في قبول الصدقة ومنحها بتنوع مقتضر الحال. ومن هنا فقد اتسم الخطاب النبوي، بالتنوع والشمولية لشمول دعوته (صلى الله عليه وسلم) لكل الخلائق، على اختلاف عصورهم، وأنماط حياتهم، ومستوى تفكيرهم، مما يستدعي خطابا خاصا يراعي فيه طبيعة كل فئة وحالها وظروف حياتها، وبذلك يقوم الاتصال النبوي في خطابه (صلى الله عليه وسلم) على بعد إنساني يهدف إلى تقدير المدعوين واحترام عقولهم، ومراعاة ظروفهم الخاصة، والاستجابة الملائمة لأحوالهم وقدراتهم.

This research discusses the prophet's PBUH unique ability to communicate with the nation of da'wa through careful monitoring of the conditions of the invitees, and considering their psychological, social, political conditions. Etc., although Allah created them on varying qualities, and differing perceptions, because the prophetic discourse varies in the diversity of these conditions and denominators and their different places, the discourse of Muslims is different from that of others, and the speech of the Sheikh is different from the speech of the young man, and the speech of the owner of the status is different from the speech of his status and so on, and therefore the subject of educational communication from The most important topics of modern, because of its importance in the development of human relations in its various fields, so his call was in line with the natural disparity in people's thinking, consistent with their minds, taking into account the individual differences between them.. Hence the prophetic contact with the nation of da'wa and considering its different conditions its strength and effectiveness in the diversity of style between ease and alienation, as well as its diversity between brevity and discernment, and its diversity between intensity and softness, as well as its strong impact in the diversity of the prophet's commandments His answers, fatwas and assignments, as well as the diversity of the prophetic discourse in the diversity of the degree and type of speech, as well as its diversity in accepting and granting charity. Hence, the prophetic discourse was characterized by diversity and inclusiveness, to include all creatures, different eras, lifestyles and level of thinking, which calls for a special speech that takes into account the nature of each group, their situation and the circumstances of their lives, thus basing the prophetic communication in his speech PBUH at a human dimension aimed at appreciating the invitees, respecting their minds, taking into account their own circumstances, and responding appropriately to their conditions and abilities.