عناصر مشابهة

الحذف في سورة يوسف وأثره في تحقيق مقاصد السورة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Omission in Surat Yusuf and its Impact on Achieving the Objectives of the Surah
المصدر:مجلة القلم
الناشر: جامعة القلم للعلوم الإنسانية والتطبيقية
المؤلف الرئيسي: العفاري، ياسر عوض عبدالله (مؤلف)
مؤلفين آخرين: القحوم، خلود عبدالوهاب صالح (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع29
محكمة:نعم
الدولة:اليمن
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:53 - 84
DOI:10.35695/1946-000-029-003
ISSN:2410-5228
رقم MD:1286646
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تناولت هذه الدراسة ظاهرة الحذف في القرآن الكريم من خلال دراسة تطبيقية في قصة يوسف عليه السلام، وهي دراسة دلالية بحتة، وجاءت هذه الدراسة في مقدمة وتمهيد ومبحثين، في كل مبحث عدد من المطالب وخاتمة. وأخيرا: أنهينا دراستنا بخاتمة رصدنا فيها ما توصلنا إليها من نتائج وتوصيات، ومن أهم هذه النتائج: خلصت هذه الدراسة النظرية إلى أن الحذف من الظواهر اللغوية البارزة في القرآن الكريم وبخاصة في القصص القرآني، وأنه لا يتحقق الحذف في النص إلا بوجود قرائن تدل عليه، وتوضح معناه، وأن القرآن الكريم هو كتاب البلاغة الأول على الإطلاق، يصل إلى المعنى وإلى المراد بأقصر لفظا وأعجز أسلوب، ويشترط علماء اللغة للحذف شروطا كثيرة أهمها أن لا يؤدي إلى الالتباس وأن يدل عليه دليل، وأن للحذف خمسة أقسام، وأن أساليب الحذف في البيان القرآني لها غايات بلاغية وبيانية متنوعة، فمن أهم أغراض الحذف التي أحصيناها في هذا البحث وغلبت على المعنى في القصة هي: الإيجاز، والاختصار، والتعميم، وغيرها من الأغراض، لقد ساعد المنهج الإحصائي في إحصاء أنواع الحذف الواردة في قصة يوسف عليه السلام وهي تسع وعشرون نوعا من أنواع الحذف.

This article aims to study the omission in the Holy Qur’an through studying Yusuf’s story. It is purely a semantic study. It consists of a preface, an introduction and two sections. The introduction presents a quick overview about Surat Yusuf and its purposes, characterizing the concept of omission linguistically and idiomatically. The first section discusses the omission in Surat Yusuf, its reasons, conditions and types. The second section deals with the types of omission, purposes, rules and their evidences. The study concludes that omission is one of the remarkable phenomena in the Holy Qur’an, especially in the story telling. Omission does not happen unless there is presence of evidence that indicates it and clears its meaning. The Holy Qur’an is the first book of rhetoric ever. It reaches the meaning wanted in the shortest term and expressive style. Arabic linguists put lots of conditions for omission to happen, including: causing no ambiguity, indicated by evidence. Omission has five types: omission of a letter, a word, a sentence, more than a sentence and omission of affix inflection. The styles of omission of the Holy Qur’an have various rhetorical and linguistic purposes such as shortening, briefing, generalization, etc., as mentioned in the study. Yusuf’s story is one of the best stories ever and has been stated by the Holy Qur’an itself as Allah Al-Mighty says: “We relate to you the best of stories through this Qur'an by Our revelation to you (O Mohammed), though before this you were one of those who did not know.” (Yusuf, 3). The study employs the statistical approach which has helped in counting omission types mentioned in Yusuf’s story, i.e. twenty nine types.