عناصر مشابهة

تمكين المرأة بين الإسلام والقوانين والاتفاقيات الدولية: رؤية معاصرة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Women's Empowerment in Islam and in International Conventions: Contemporary Vision
المصدر:مجلة البحوث الفقهية والقانونية
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الشريعة والقانون بدمنهور
المؤلف الرئيسي: الصادق، إيناس أحمد سامي عبدالعظيم (مؤلف)
المجلد/العدد:ع37, ج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
التاريخ الهجري:1443
الصفحات:665 - 748
ISSN:1110-3779
رقم MD:1286020
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:إن الهدف من البحث هو إظهار دور الإسلام في تمكين المرأة، وسبقه القوانين كما وكيفا، وكذلك التأكيد والتواصل مع ما كتبه العلماء الأجلاء السابقون في هذا الميـدان، مع تجديد في العرض والأسلوب، مع العرض لموقف القانون الـداخلي والـدولي لموضوع تمكين المرأة في الوقت الحالي، ولقد قمت باتباع المنهج الوصفي الذي يقوم على دراسة الظواهر الطبيعية أو الاجتماعية ووصفها مع التحليل والنقد، للوصول بذلك إلى إثبات الحقائق العلمية، والمنهج الوصفي مكمل لمنهج الاسترداد التاريخي الذى يصف الظواهر في تطورها الماضي، حتى يصل بها إلى الوقت الحاضر. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها، إلى أنه لا يجوز للمرأة أن تتولى الولاية العامة في الدولة، أي رئاسة الدولة لوجود نص صريح بذلك من الرسول عليه الصلاة والسلام، ولكن يسمح للمرأة بتولي القضاء وذلك وفقا لرأي الإمام أبو حنيفة ولكن في غير جرائم الحدود، وبالتالي يسمح لها بتولي منصب قاضية في كل القضايا الأخرى وهي كثيرة، والأنسب لها هي قضايا الأسرة، كالتي تتعلق بالنسب، والطلاق والحضانة والخلع والنفقة وغيرها من قضايا الأحوال الشخصية، ومنها كذلك لا مانع شرعا من ارتباط المسلمين بميثاق الأمم المتحدة، والاتفاقيات الدولية، ما دامت لا تتعارض مع الإسلام، وتدعو لتحقيق الأمن والطمأنينة، وكذلك قد تتعرض المرأة لبعض صور القهر والتعذيب في الدول الغربية، والتشريعات الغربية والقوانين، ولكن هذا يستحيل أن يحدث في الدول الإسلامية، ما دامت تلتزم تلك الدول بتعاليم الإسلام السمحة والعادلة، وذكرت أيضا لقد متع الإسلام المرأة بحقوق كثيرة جدا، كالحق في الحياة، والحق في التعليم، والحق في العمل، وممارسة الحقوق السياسية، واللجوء للقضاء، وغيرها وأما على المستوى الدولي بدأ ذلك حديثا تقررها لها في الاتفاقيات الدولية ومن أبرز التوصيات، تفعيل ما جاء به الإسلام من تمكين المرأة في مجالات الحياة والخاصة والعامة، وكذلك التوعية الثقافية والإعلامية بدور المرأة الفعال في المجتمع مثل الرجل تماما، يجب العمل على إصدار التشريعات وتغليظ العقوبات ضد منتهكي حقوق المرأة، ومن التوصيات كذلك العمل على إنشاء لجنة على المستوى الدولي مكونة من عدة دول تقوم لحث الدول الموقعة على الاتفاقيات الدولية الخاصة بالمرأة وحقوقها على تنفيذها وعدم التملص من ذلك، ويجب أن يكون لديها بعض الصلاحيات التي تتضمن نوعا ما من الجزاء على الدول المخالفة للتطبيق، لأن ذلك من ضمانات تطبيق المعاهدات الدولية، وجود الجزاء.

The aim of the study is to show the role of Islam in empowering women and how it preceded the laws in terms of quantity and quality, to confirm and communicate with what was written by former eminent scholars in this field, with a renewal in presentation and style, and to present the position of domestic and international law on the issue of women's empowerment at the present time. I have followed the descriptive approach, which is based on the study of natural or social phenomena and their description with analysis and criticism to reach the proof of scientific facts the descriptive approach that complements the method of historical recovery, which describes the phenomena in their past development, until it reaches the present time. One of the most important findings that I reached is that it is not permissible for a woman to assume the general jurisdiction position in the state, i.e. the presidency of the state because there is an explicit provision prohibiting this from the Messenger, peace and blessings be upon him. However, women are allowed to assume the judiciary, according to Imam Abu Hanifa, but in cases other than hudud crimes. Hence, women are allowed to assume the position of judge in all other cases, which are many. The most appropriate cases for women are family cases, such as those related to family relationships, divorce, custody, conditioned divorce, alimony, and other personal status cases. There is also no legal objection to Muslims' association with the United Nations Charter and international conventions as long as they do not conflict with Islam and call for achieving security and tranquility. Women may also be subjected to some forms of oppression and torture in Western countries and Western legislations and laws, but this is impossible to happen in Islamic countries, as long as those countries adhere to the tolerant and fair teachings of Islam. I also mentioned that Islam has granted women many rights, such as the right to life, the right to education, the right to work, the exercise of political rights, the right to resort to the judiciary and others. As for the international level, it started recently, as this was decided for her in international agreements. Among the most prominent recommendations is to activate what Islam brought about empowering women in the fields of private and public life, as well as cultural and media awareness of the active role of women in society, just like men. In addition, legislations must be enacted and penalties imposed against violators of women's rights must be intensified. Among the recommendations is also to work on establishing a committee at the international level consisting of several countries to urge the signatory countries to international conventions on women and their rights to implement them and not to evade that. This committee must have some authorities and powers including a kind of penalty on the countries that violate the application, because the existence of the penalty is one of the guarantees for the application of international treaties.