عناصر مشابهة

تفسير قوله تعالى (والذين ءامنوا واتبعناهم ذرياتهم بإيمان ألحقنا بهم ذرياتهم وما ألتنهم من عملهم من عملهم من شيئ كل أمرئ بما كسب رهين) لعلي بن محمد بن إبراهيم بن أبي القاسم مطير (ت.: 1084 هـ.): تحقيقا ودراسة: بحث محكم

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة العلوم الإنسانية
الناشر: جامعة حائل
المؤلف الرئيسي: الصمعان، ماجد بن عبدالرحمن بن عبدالله (مؤلف)
المجلد/العدد:ع4
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2020
التاريخ الهجري:1441
الصفحات:79 - 101
ISSN:1658-8819
رقم MD:1286009
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد: فهذا بحث في تفسير قوله تعالى: (والَّذِينَ آمَنُوا واتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ ومَا أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ) لعلي بن محمد بن إبراهيم بن أبي القاسم مطير (تحقيقا ودراسة). وقد ظهر واضحا جليا تأثره عند تفسيره لهذه الآية بالفن الذي برز فيه وهو الفقه. فسر المؤلف ابتداء الآية بشيء من الإجمال فبين معناها ومال إلى أن الذرية التي تلحق الآباء تشمل الكبار والصغار، ثم تناول أحكام تبعية الابن لأبيه في الديانة في الأحكام الدنيوية والآخروية؛ فتطرق إلى أن إلحاق الأبناء بآبائهم ظاهر، ثم تطرق إلى أبناء المشركين الذين لم يبلغوا حيث يلحقوا بأقرب أب صالح لهم، فإن لم يكن فكرما من الله وفضلا حيث لم يجر عليهم قلم التكليف، ثم ذكر أرواح المؤمنين الذين تلحق بهم ذريتهم في الجنة وفرع عليه أرواح المؤمنين والشهداء، وهل يعم جميع المؤمنين وهو-ما استظهره-أم خاص بالشهداء؟ ثم تتطرق إلى مسألة تتعلق بالأسماء والأحكام عموما؛ وهي من نقص إيمانه بسبب فسقه هل يسمى مؤمنا فيلحق بالمؤمنين أم يمنعه وصف الفسق من اللحاق بهم. ثم بين ارتباط الذرية بأصولهم في الآخرة، وارتباطهم في الدنيا؛ وزيارتهم لهم في قبورهم. وقد دعم المسائل التي ذكرها والآراء التي تبناها بأحاديث وآثار عن السلف الكرام ونقولات عن بعض الآئمة الأعلام.

Praise be to God, prayer and peace be upon the Messenger of Allah, This research is related to "The interpretation of the Quranic Verse: (And those who believed and whose descendants followed them in faith - We will join with them their descendants, and we will not deprive them of anything of their deeds. Every person, for what he earned, is retained) for Ali bin Mohamed bin Ibrahim bin Aby Al Kasem Moteer (Investigation and Study)" His interpretation of this verse, He was clearly influenced by the art that he was prominent in, which is jurisprudence. The author initially interpreted the verse in some grossing up, indicating its meaning and the tend to that the offspring that inflict the fathers include adults and children, and then dealt with the provisions of the subordination of the son to his father in religion in worldly and eschatological judgments; turned to the fact that the join of the children to their fathers is apparent, then turned to the sons of the polytheists who did not reach where they join the closest good father to them, if it is not the generosity of God and not where the pen was commissioned, and then mentioned the souls of the believers who are afflicted by their descendants in Paradise and the branch of souls Believers and martyrs, and does it include all the believers - which he memorized - or special for martyrs? Then, he turned to the issue of names and rules in general; those who has lack of faith because of his immorality, is he called a believer and he follows the believers or this prevents him from that. Then he explained the association of the offspring with their origins in the Hereafter, and their association in the world; and visiting them in their graves. He supported the issues he mentioned and the views he adopted with conversations and traces about the ancestors and quotes about some of the famous imams. I ask God that I have been successful, and may Allah bless our Prophet Muhammad and his family and companions.