عناصر مشابهة

دلالات ومقاصد مصطلح الفرج في القرآن الكريم: نماذج تطبيقية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Implications and Purposes of the Term (Gladness) in the Holy Quran: Applied Models
المصدر:مجلة تدبر
الناشر: مكتب خبرات طيبة للبحوث والدراسات
المؤلف الرئيسي: متران، بسمة عبدالمجيد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج3, ع6
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2019
التاريخ الهجري:1440
الصفحات:215 - 241
DOI:10.62488/1720-003-006-005
ISSN:1658-7642
رقم MD:1285272
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يعتبر الفرح من الانفعالات الإنسانية التي تحدث عنها القرآن الكريم، وقد ورد في 22 موضعا، حيث تعددت أشكال وروده، وتنوعت سياقاته ودلالاته، لتحقق غايات ومقاصد قرآنية تبني الإنسان المسلم، وتضبط انفعالاته، وتوجهه الوجهة التي ارتضاها الله تعالى له. وقد تطرقت هذه الدراسة لدلالات ومقاصد مصطلح الفرح في القرآن الكريم من خلال نماذج تطبيقية، فجاءت في ثلاثة مباحث كالآتي: تناول المبحث الأول التعريف اللغوي للفظ الفرح، وتطرق المبحث الثاني لمصطلح الفرح في القرآن الكريم من حيث وروده حجما وشكلا وزمنا مع الاستعانة بالإحصاء وتوضيح المعطيات في جداول ثم تحليلها. وتم اختيار نماذج من الآيات القرآنية: (الآيات: ١٢٠ من سورة آل عمران، والآية ٥٠ و٨١ من سورة التوبة، والآية ٤ من سورة الروم)، التي ورد فيها مصطلح الفرح لدراسة دلالاته، والتعرف على مقاصده في المبحث الثالث، وذلك باعتبار اختلاف زمن وسياق ورودها، وباعتماد المنهج التحليلي واستخدام الخطاطات التوضيحية. وقد توصلت الدراسة إلى نتائج وخلاصات تم إيرادها في الخاتمة، أهمها: - أن مصطلح الفرح له وظيفة بنائية تربوية، تؤسس لمشاعر وانفعالات منضبطة، لا تعارض بينها وبين المعتقد والسلوك. - أن الفرح المطلوب شرعا هو فرح قيمي، يحقق معنى العبودية لله تعالى، فالمؤمن عبد لله تعالى، ومشاعره تتفاعل مع هذا المبدأ، ولا ينبغي أن تستعبده. - أهمية تدبر المعاني القرآنية، وتتبع نظمها وترابطها في البناء القرآني ككل، لأنها تحتوي الرؤية التي تبني المعتقد والانفعال، وتعقل السلوك.

Gladness is considered as one of the human emotions the Holy Quran has discussed, and it is mentioned in 22 positions in Quran, and the diversity of its contexts and significances, to achieve the purposes and aims of the Holy Quran which builds the Muslim individuals, and regulates his emotions, and guides him to the destination that God Almighty chose for them. This study has embarked upon the meanings and purposes of the term gladness in the Holy Quran through applied models, so it came in three aspects as follows: The first topic dealt with the linguistic definition of the term gladness. The second topic dealt with the word gladness in the Holy Quran in terms of form and number of times it is mentioned, with the use of statistics, clarifying the data in tables and then analyzing them. Examples of Quranic verses were chosen: (Verses: 120 of Ali’ Imran, 50 and 81 of Surah Al-Tawba, and 4 of Al- Rome), the term gladness was mentioned in it with its significances, and the topic three was for studying its meanings and to identifying its purposes, with taking in consideration different time and context of receipt, and the adoption of the analytical method and the use of illustrative indicators. The study came up with some results and conclusions that were presented in the conclusion, the most important of which are: The term gladness has an educational constructional function, which establishes for disciplined feelings and emotions, which does not conflict with belief and behavior. The gladness which required by doctrine is the matronly happiness that realizing the meaning of slavery to God Almighty, the believer is the slave of God, and his feelings should just interact with this principle, not to be enslaved. The importance of contemplating the meanings of the Holy Quran, and following their regulations and its interdependence in construction as a whole, because it contains the vision that builds belief and emotion, and rational behavior.