عناصر مشابهة

الذكاء الاصطناعي وأثره في صناعة الفتوى

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الجمعية الفقهية السعودية
الناشر: جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية - الجمعية الفقهية السعودية
المؤلف الرئيسي: المحيميد، عمر بن إبراهيم بن محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع57
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2022
التاريخ الهجري:1443
الصفحات:531 - 640
ISSN:1658-2969
رقم MD:1277206
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 07786nam a22002177a 4500
001 2032262
041 |a ara 
044 |b السعودية 
100 |a المحيميد، عمر بن إبراهيم بن محمد  |g Al-Mahaimed, Omar bin Ibrahim bin Mohamed  |e مؤلف  |9 554607 
245 |a الذكاء الاصطناعي وأثره في صناعة الفتوى 
260 |b جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية - الجمعية الفقهية السعودية  |c 2022  |g رجب  |m 1443 
300 |a 531 - 640 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a موضوع البحث: حكم استخدام الذكاء الاصطناعي في الفتوى، وآثار ذلك، فما حكم الفتوى عن طريق الذكاء الاصطناعي. أهداف البحث: بيان كيفية صناعة الفتوى عن طريق الذكاء الاصطناعي، وخطوات ذلك، وبيان حكم استخدام الذكاء الاصطناعي في الفتوى، وتوضيح أثر الذكاء الاصطناعي في صناعة الفتوى، وأخيرا: إعداد نموذج -مكتوب-لتطبيقات الذكاء الاصطناعي في صناعة الفتوى؛ ليتضح المراد. منهج البحث: الجمع بين منهج الجمع ومنهج الاستقراء والتحليل. أهم النتائج: تبين لي أن حكم استخدام الذكاء الاصطناعي في صناعة الفتوى يحتمل أربعة أقوال، والجواز هو الأرجح -عندي، لكن بضوابط تضبط الفتوى، منها ضوابط إعداد برنامج للفتوى، وضوابط لمستفتي البرنامج، وقد -ذكرتها في ثنايا البحث مفصلة، كما ظهر لي أثر استخدام الذكاء الاصطناعي في صناعة الفتوى، وأن هناك آثارا إيجابية، وآثارا سلبية، لكن الآثار الإيجابية أكثر - بشكل ملفت- من الآثار السلبية، كما أن الآثار السلبية ممكن أن تتلافى، كما ظهر لي أن برامج الذكاء الاصطناعي المستخدمة في الفتوى في الوقت المعاصر برامج بدائية، وقد أثبتت دقتها، وصحة الفتوى من خلالها، وهذا الوقوع الصحيح مما استدل به على الجواز. أهم التوصيات: رعاية مقترح إنشاء تطبيق يتم من خلاله استخدام الذكاء الاصطناعي في الفتوى، وتبنيه من جانب جهات علمية ذات كفاءة عالية –كالجامعات-؛ تقوم عليه من أول العمل، حتى اكتمال البناء، من أول كتاب الطهارة، وحتى نهاية أبواب الفقه، وتقديمه على شكل موسوعة حاسوبية. كما يمكن أن يقدم على مراحل، فكلما انتهت مرحلة -ككتاب الطهارة-قدمت للمستفيدين؛ ثم تقدم المراحل الأخرى تباعا؛ يفيد ذلك في: أ) الاستفادة العاجلة من البرنامج. ب) إصلاح الخلل الذي سيحصل في تجربة المراحل الأولى، والاستفادة من الأخطاء؛ لتلافيها في المراحل التالية. أيضا: يمكن الشراكة مع جهات ربحية؛ لتخفيف الأعباء الـمالية، وممكن أن يقدم هدية من قبل الجامعة للمسلمين، أو أن يتم تسويقه وبيعه؛ ليكون من الإيرادات للجهة. أيضا: بعد اكتمال البناء يترجم إلى أشهر اللغات التي ينطق بها المسلمون، وكذلك إلى اللغات المشهورة، ولو كان المسلمون فيها أقلية.  |b Research Topic: Shariah ruling on using artificial intelligence in issuing fatwa, its implications, and the ruling on issuing fatwa through artificial intelligence. Research Objectives: To explain how fatwa (i.e. formal Islamic Shariah opinion) is issued through artificial intelligence and the steps of this process; identifying Shariah ruling on using artificial intelligence in fatwa making; and clarifying the impact of using artificial intelligence in fatwa making; in addition to, drafting a written form identifying the applications of artificial intelligence in fatwa making in order to clarify the intended notion. Research Methodology: The study used a mixed methodology that combined the collection method with the induction and analysis method. Most Important Results: The study found that the ruling on using artificial intelligence in fatwa making is divided into four sayings. However, the saying that it is permissible is more preferable - to me - but there have to be some controls governing the process of fatwa making using artificial intelligence, controls for developing a fatwa program, and controls for program’s consultant. All these topics were discussed in detail in the research. Moreover, the results of the study demonstrated that using artificial intelligence in fatwa making has positive effects as well as negative effects. However, the positive effects were remarkably more than the negative ones. Further, the negative effects can be avoided. Nonetheless, it became evident through research that the artificial intelligence programs currently used in fatwa making are relatively rudimentary. Still, the accuracy and validity of the fatwa made through these programs could easily be proved; which represented solid evidence that it is permissible to use these programs in fatwa making. Most Important Recommendations: Sponsoring the proposal to develop an application that enables using artificial intelligence in fatwa making, and adopting it by highly qualified scientific bodies - such as universities - to supervise the process of developing it from the start till the end. The application should include all the main topics of Fiqh, starting with the Topic of Ritual Purification until the last topic of Islamic Fiqh, and presenting them in the form of an Islamic Encyclopedia. Furthermore, the application can be activated in stages; so whenever a stage is finished - for example the part concerned with the Topic of Ritual Purification - it can be activated so that users can make use of it till other stages are then finished as well. This approach will help in achieving: A) Prompt utilization of the program. B) Fixing any bugs surface during using the program in the experimental stages and learning from the errors to avoid them in the following stages. Also: It is suggested to partner with profit-making bodies in this project to reduce financial burdens and the application can be launched as a gift from the sponsoring university to Muslims around the world; or it may be marketed and sold to earn some revenue for the entity. Also: After the process of developing the application is completed, it should be translated into the most famous languages spoken by Muslims, as well as into the well-known languages, even if the Muslims speaking them are a minority. 
653 |a الذكاء الاصطناعي  |a التطبيقات الرقمية  |a النوازل المعاصرة  |a الفتوى الإسلامية  |a الأحكام الشرعية 
692 |a الذكاء الاصطناعي  |a الفتوى  |b Artificial Intelligence  |b Fatwa 
773 |4 الفقه الإسلامي  |6 Islamic Jurisprudence  |c 010  |l 057  |m ع57  |o 0537  |s مجلة الجمعية الفقهية السعودية  |t Journal of the Saudi Juristic Society  |v 000  |x 1658-2969 
856 |u 0537-000-057-010.pdf 
930 |d y  |p y  |q n 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 1277206  |d 1277206