عناصر مشابهة

التكوينات المعمارية في أعمال الخزاف طارق إبراهيم

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Architectural Formations in the Works of Potter Tariq Ibrahim
المصدر:مجلة الأكاديمي
الناشر: جامعة بغداد - كلية الفنون الجميلة
المؤلف الرئيسي: إبراهيم، أنغام خليل (مؤلف)
المجلد/العدد:ع100
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:471 - 486
ISSN:1819-5229
رقم MD:1264733
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:التكوين الفني هو نظام مترابط من مجموعة من العناصر والوحدات المترابطة مع بعضها البعض في نسيج متشابك، والتي بدورها سوف تكون أشكالا ذات أفكار ومضامين يحرص الفنان إلى إيصالها للمتلقي، فالبناء التكويني يشمل مختلف أنواع الفنون المرئية، وفن العمارة هي بدورها كفن مرئي، تبنى من مجموعة عناصر ووحدات تظهر قيمتها الجمالية أثناء تقاطع خطوط بنائها ونظم وطرز بناء جدرانها الخارجية التي قد تكون مبنية بنظام الدخلات والطلعات أو بروز وحفر في جدرانها مما يخلق مناطق متباينة في الظل والضوء أثناء سقوط أشعة الشمس عليها فتزداد قيمتها الجمالية وخاصة ما نراه في الأبنية الحضارية القديمة، ولا ننسى العناصر الأخرى التكميلية للبناء من شبابيك وأبواب وطرز بنائها، ونظرا لجمالية هذه الأشكال المعمارية أصبحت ملهمة للفنانين الذين وضفوا فكرة هذه الأشكال في الأعمال التشكيلية ولاسيما في فن الخزف العراقي المعاصر، والفنان طارق إبراهيم من الخزافين العراقيين الذي استهوته وأثارت اهتمامه البنى المعمارية وخاصة بيوت الطين والبيوت التراثية القديمة لطالما استهوته مادة بنائها وهي الطين، وبناءان على ذلك تكمن مشكلة البحث ويثار التساؤل الآتي: ماهي التكوينات المعمارية وكيف وظفها الخزاف طارق إبراهيم في أعماله الخزفية؟. وتضمن الإطار المنهجي: أهمية البحث والحاجة اليه، وهدف البحث، وتحدد مكانيا: العراق. وحدد زمانيا: 1980 -2000 وموضوعيا: التكوينات المعمارية في أعمال الخزاف طارق إبراهيم. ويحتوي الإطار النظري على ثلاثة مباحث: المبحث الأول: مفهوم التكوين في الفنون التشكيلية، المبحث الثاني: العمارة والفن، والمبحث الثالث: الخزف العراقي المعاصر ومؤشرات الإطار النظري. وكانت إجراءات البحث: مجتمع البحث، منهج البحث، عينة البحث، أداة البحث، تحليل العينة. وختم بالنتائج والاستنتاج ومنها: 1. إظهار أشكال وتكوينات المدن والبيوت في أسطح الأعمال الخزفية الصلدة ذات الأشكال الهندسية كما في العينة (1) و (2) 2. ظهرت التكوينات المعمارية واضحة في أعمال الخزاف طارق إبراهيم الخزفية. وختم الفصل بالتوصيات والمقترحات، والمصادر والمراجع.

Artistic formation is an interconnected system of a group of elements and units interconnected with each other in an interwoven fabric, which in turn will be forms with ideas and contents that the artist is keen to convey to the recipient, the formative building includes various types of visual arts, and architecture is in turn a visual art, built from a group Elements and units that show their aesthetic value during the intersection of their building lines and the systems and models of building their external walls, which may be built with a system of incomes and projections or protrusions and pits in their walls, which creates different areas of shade and light during the fall of the sun's rays on them, so their aesthetic value increases, especially what we see in ancient civil buildings, and not We forget the other complementary elements of construction, such as windows, doors, and their construction patterns, and due to the aesthetics of these architectural forms, they became the inspiration for the artists who added the idea of these shapes to plastic works, especially in contemporary Iraqi ceramics, and the artist Tariq Ibrahim is an Iraqi potter who attracted him and aroused his interest in architectural structures, especially houses in clay. And the old heritage houses have always been attracted by their construction material, which is clay, and based on that, the research problem is possible, and the question arises: Next: What are the architectural formations and how did the potter Tariq Ibrahim employ them in his ceramics? The methodological framework included: the importance of research and the need for it, the goal of research, and spatially defined: Iraq. Chronological formations are defined: 1980-2000, and thematically: Architectural formations in the works of potter Tariq Ibrahim. The theoretical framework contains three topics: The first topic: the concept of training in the plastic arts, the second topic: architecture and art, and the third topic: contemporary Iraqi ceramics and the indicators of the theoretical framework. The research procedures were: the research community, the research method, the research sample, the research tool, and the sample analysis. He concluded with the results and conclusion), including: 1. Show the shapes and configurations of cities and homes on the surfaces of hard ceramic works with geometric shapes, as in sample (1) and (2). 2. The potter, Tariq Ibrahim, the architectural formations were evident in his ceramic works. The chapter concluded with recommendations and suggestions, and sources and references.