عناصر مشابهة

فلسفة العلامة وتأويلها بين بيرس وابن عربي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:المجلة الأردنية في اللغة العربية وآدابها
الناشر: جامعة مؤتة - عمادة البحث العلمي
المؤلف الرئيسي: عودة، أمين يوسف (مؤلف)
المجلد/العدد:مج 5, ع 1
محكمة:نعم
الدولة:الأردن
التاريخ الميلادي:2009
التاريخ الهجري:1430
الصفحات:129 - 148
DOI:10.35682/0289-005-001-009
ISSN:2520-7180
رقم MD:125998
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:قصدت هذه الدراسة إلى الوقوف على أهم مفاهيم المقولات السيميائية (البيرسية) التي تنهض دعائمها الرئيسة على منطق البروتوكول الرياضي الثلاثي، ممثلاً في المقولات الفينومينولوجية الثلاث: الأولانية والثانيانية والثالثانية التي تعد منطلقا لكل إمكان إدراكي ومعرفي في الوجود، وهي المقولات التي تأسست عليها بنية العلامة الداخلية المكونة من الثالوث: الماثول (الأولاني) الذي يحيل إلى الموضوع (الثانياني) عبر التوسط الإلزامي المؤول (الثالثاني). وقد نظر بيرس إلى أن كل فعل وجدي فيزيقي، لغوي أو غير لغوي، يستدخل سيرورته التدليلية، ويشتغل على كونه علامة بناء على تأزر هذه المكونات الثلاثة واشتغالها في آن معاً.\ ولم تكن الغاية من هذا القصد إلا الدخول في حوار مع مقولات وجودية عرفانية كشف عنها ابن عربي، وهي تنطوي على منطق ميتافيزيقي يكاد يكون مطابقا لمنطق بيرس في مقولاته الفيزيقية، فابن عربي يقيم الوجود على تصور ثلاثي، يعده الأساس الذي انبثق عنه كل ما في العالم، بل إنه يشير بصراحة إلى أن الدليل يجب أن يقوم على أساس ثلاثي؛ لأن الثلاثة أصل الوجود عنده، وهذا ما جعل الدراسة تميل إلى القول إن منطق التثليث الميتافيزيقي عند ابن عربي هو النسخة الأصل لمنطق التثليث الفيزيقي. وانتهت الدراسة إلى وضع خطاطة علامية مستخلصة من مجمل تصورات ابن عربي، وتأويلاته لعلاقة الذات الإلهية بالإنسان والعالم، توازي تلك التي وضعها بيرس في العلامة.

The purpose of this study is to identify the most important concepts underlying the semiotic theory formulated by the American philosopher Charles Sanders Peirce, the primary underpinnings of which are founded on the logic of a triadic mathematical protocol embodied in the following three phenomenological categories: Firstness, Secondness and thirdness, which are viewed as the starting point for every perceptual and epistemological possibility in the entire existence, it is these concepts that form the basis for the internal structure of the sign, which is composed of the Represeutant (firstness), which refers to its object (secondness) by means of a necessary mediator, which is the interpretant (thirdness). Peirce held that every existential physical act, be it linguistic or otherwise, acquires its semantic process and functions as a sign based on the mutual support among these three components and their simultaneous operation.\ The aim of this initial analysis is to enter into dialogue with the existential and Gnostic-mystical categories revealed by Ibn "Arabi" which involve a metaphysical logic that serves as a nearly perfect parallel to the logic proposed by peirce in his physical categories, Ibn Arabi bases existence on a triadic conceptualization which he views as the foundation on which everything in the world is based. In fact, he refers explicitly to the fact that a meaningful sign must rest on a triadic foundation, since the number three is, in his view, the origin of existence. For this reason, the present study supports the view that Ibn Arabi's triadic metaphysical logic is the original copy, as it were, of the logic of physical "threeness". The study concludes with a diagram derived from a summation of Ibn Arabi's conceptualization and interpretations of the divine self's relationship to human beings and the world in parallel with peirce's sign-related conceptualizations.