عناصر مشابهة

جدلية الذاتي والموضوعي في فن البوب آرت

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جامعة بابل - العلوم الانسانية
الناشر: جامعة بابل
المؤلف الرئيسي: المعموري، حمدية كاظم روضان (مؤلف)
المجلد/العدد:مج24, ع4
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:2161 - 2192
ISSN:1992-0652
رقم MD:1259465
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 06683nam a22002177a 4500
001 2011106
041 |a ara 
044 |b العراق 
100 |a المعموري، حمدية كاظم روضان  |g Al-Maamouri, Hamdiya Kadhum Roudan  |e مؤلف  |9 575376 
245 |a جدلية الذاتي والموضوعي في فن البوب آرت 
260 |b جامعة بابل  |c 2016 
300 |a 2161 - 2192 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a يتناول البحث الحالي (جدلية الذاتي والموضوعي في فن البوب آرت) فدرس طبيعة العلاقة الذاتية والموضوعية وآليات اشتغالها في فنون ما بعد الحداثة ولاسيما (فن البوب آرت) وقد أحتوى على أربعة فصول، أهتم الفصل الأول منه بالإطار المنهجي للبحث ممثلا بمشكلة البحث التي تتحدد بالإجابة على السؤال الآتي: - ما هي تأثيرات الدافع الذاتي لدى الفنان في تحديد اختيار الأشكال والمعطيات الموضوعية وطرق صياغتها وتقديمها في أعمال فن البوب آرت؟ وللبحث هدف واحد هو: التعرف على جدل الذاتي والموضوعي في فن البوب آرت. فيما اقتصرت حدود البحث على الحدود المكانية: (أوربا وأمريكا)، والحدود الزمانية:- (١٩٤٥- ٢٠٠٠) فيما اختصت الحدود الموضوعية: (أعمال فن البوب آرت المنفذة بمواد مختلفة على خامات مختلفة) أما الفصل الثاني (الإطار النظري) فقد تألف من مبحثين، فضلا عن المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري والدراسات السابقة. تناول المبحث الأول مفهوم الذاتي والموضوعي فلسفيا (مفهوم الذات في الفكر الفلسفي)، أما المبحث الثاني فقد تناول مرتكزات الحداثة وما بعد الحداثة الذاتي والموضوعي. وتضمن الفصل الثالث إجراءات البحث. وهي مجتمع البحث وعينة البحث وأداة البحث وتحليل العينة. فيما ضم الفصل الرابع نتائج البحث ومنها:- 1. اشتغلت الجدلية في أنموذج (٣) وفق آلية جمعت بين الذاتية والموضوعية، إذ أن للذاتي في فن البوب آرت بنية خاصة تشكلها عناصر متداخلة تتكون من الإحساس والخيال والوجدان التي تؤثر في طبيعة الأشكال والتكوين والأداء وبذاتية خاصة في العمل الفني. 2. لقد أكد الفن الشعبي من خلال المواضيع المرسومة على خلخلة المنظومة الفنية الحداثية في أعمالها ومفاهيمها التي كانت مسيطرة على الفن. وقد بنت الباحثة على وفق النتائج المذكورة هذه بعض الاستنتاجات ومنها:- 1. لم يعد مفهوم الجمال يرتبط بالمفاهيم التقليد السابقة من تناسب وتناغم وتناظر... بل دخلت إلى ميدان الفن أعمال فنية تشتغل على مفاهيم الاستفزازية والقبيح واليومي المستهلك والمتداول التي تعد مسميات لمفهوم فن البوب.  |b The research current (subjective and objective dialectic in Pop Art) Art studied the nature of self-relationship and objectivity and mechanisms of functioning in the arts of postmodernism and especially (Pop Art) Art has contained four chapters, interested in the first chapter, interested in the first chapter methodological framework to look representative of the problem of research Alswl determined by answering the following: 1. What are the effects of self-motivation among Artist to identify and test forms and substantive data and methods formulated and presented in the work of Pop Art art. The chapter also contains a goal to discuss to know: 1. identify the subjective and objective debate in the art of Pop Art. The limited research on the limits of spatial and Alrmanih objectivity and the border and the border, which focused on studying the Pop Art works carried out in all styles and materials. 1. spatial border: Europe and America. 2. temporal limits: - A 945- 2000. 3. Substantive border: Pop Art work of art executed with all the methods and materials. The second chapter (theoretical framework) has consisted of two sections, in addition to the indicators resulting from the theoretical framework and previous studies. Take the first part, subjective and objective philosophical concept (self-concept in philosophical thought), while the second section dealt with the foundations of modernity and post-modernity subjective and objective. The third quarter included research procedures. Find a community and a sample search and search tool. The fourth quarter included the search results, including: 1. worked dialectical in model (3) according to a mechanism collected between subjective and objective, as the self in pop art the art of a particular structure formed by overlapping elements consist of sense, imagination and conscience that affect the nature of shapes and configuration and performance and autonomy of a private in the artwork. 2. folk art has been confirmed through the threads drawn on the disturbance of the system modernist art in their work and concepts that were in control of the art. The researcher girl according to the results mentioned this some conclusions, including:- 1. The concept of beauty is no longer associated with the tradition of previous concepts fit and harmony and symmetry ... but entered the field of art works of art to exploit provocative and ugly and daily consumer concepts and rolling, which is the slogan of the concept of pop art. 
653 |a فن البوب آرت  |a الفنون التشكيلية  |a الفنون الشعبية البصرية 
692 |a جدلية  |a فيلسوف بوناني كلاسيكي  |b Argumentative  |b Classical Greek Philosopher 
773 |4 العلوم الإنسانية ، متعددة التخصصات  |6 Humanities, Multidisciplinary  |c 016  |e Journal of Babylon University - Human Sciences  |l 004  |m مج24, ع4  |o 0902  |s مجلة جامعة بابل - العلوم الانسانية  |v 024  |x 1992-0652 
856 |u 0902-024-004-016.pdf 
930 |d y  |p y  |q n 
995 |a HumanIndex 
999 |c 1259465  |d 1259465