عناصر مشابهة

آليات إعداد الجسد بين التعبير الداخلي والخارجي عند الممثل المسرحي: عروض أحمد محمد أنموذجا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Theatrical Actor’s Mechanisms of Preparing the Body for the Internal and External Expressions: Ahmed Muhammed Shows as a Model
المصدر:مجلة جامعة بابل - العلوم الانسانية
الناشر: جامعة بابل
المؤلف الرئيسي: حسين، علي رضا (مؤلف)
المجلد/العدد:مج29, ع6
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:115 - 131
ISSN:1992-0652
رقم MD:1259320
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يعني هذا البحث بدراس جسد الممثل من حيث تعبيراته فعبر الحركة يمكن التميز بين ما هو داخلي وما هو خارجي فبعد تحليل المخرج للشخصية المسرحية ودوافعها يستطيع ايصال حالات الشخصية الداخلية للممثل ومن ثم يتم تجسيد هذه الشخصية على أساس التفكير المتبادل بين الممثل والمخرج لإظهار هذه الأفكار والمشاعر على الجسد ليكون جسدا تعبيريا مفهوما من المتلقي ومن هنا يمرن المخرج ممثليه على نوعين من الأداء بواسطة الجسد: أحدهما: داخلي، الذي يتعلق بالجوانب النفسية، والآخر: إشاري تصوري ناتج من الاتفاق على شكل الحركة، ولذلك قسم البحث إلى أربعة فصول: الفصل الأول: الإطار المنهجي للبحث ويتضمن: مشكلة البحث التي تمركزت في التساؤل الآتي: (ما هي الآلية التي يتبعها المدرب لإعداد جسد الممثل ليكون قادرا على التعبير الجسدي (الداخلي، والخارجي) ثم أهمية البحث والحاجة إليه ثم هدف البحث ثم حدود البحث: الزمانية من ( 2018- 2019) والمكانية (العراق) والموضوعية، وأخيرا تحديد المصطلحات والتعريفات الإجرائية. أما الفصل الثاني (الإطار النظري) فتضمن مبحثين: عني الأول بدراسة كروتوفسكي والأداء الجسدي النفسي، والثاني ايوجينيوا باربا والأداء الجسدي الخارجي وختم الفصل بالمؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري. أما الفصل الثالث فقد تضمن إجراءات البحث وعيناته وأداة ومنهج البحث وقد اختيرت عينة واحدة وهي عرض مسرحية (كرستال) من عروض المخرج (أحمد محمد) وكانت أهم النتائج: 1. كلما كان موضوع التجسيد مقتربا من عوالم خفية ميتافيزيقية غير مدركة بالعقل (عالم البرزخ، الموت) كلما دفع المخرج (أحمد محمد) إلى توجيه ممثليه وإعدادهم بطرق قائمة على استحضار تلك العوالم الغيبية وبطريقة لاشعورية كلا حسب فهمه ومرجعياته وتصوره للفكرة ومن ثم يكون التعبير الجسدي داخليا نفسيا (المشهد الأول مشهد القبر). 2. قراءات الحركة الجسدية المشهد الثالث (مشهد الصراع) بشكل خارجي بسبب اشتراك المخرج (أحمد محمد) بأكثر من ممثل في المشهد لاسيما أنه صراع بين الخير والشر، الذي ولد ديناميكية عالية بين الشخصيتين وبحركات مقروءة للمتلقي قائمة على الاتفاق فالتعبير أعد لتعبر كل حركة عن مدلولها (الإنسان، الشيطان_الخير، الشر) وكل هذه الثنائيات هي متضادات ناتجة من بيئة الفرد الممثل نفسه. 3. كان الأداء داخليا بالعودة إلى حالة الموت (المشهد الأخير) فقد ربط المخرج (أحمد محمد) الموضوع بالموت والعدالة الإلهية وذلك باستحضار كل ما مرت به الشخصية من أفكار عن الموضوع الغيبي ثم محاكاة هذه الحالة بسحب الجسد إلى اللحد لتكون النهاية التي تطلبت أداء داخليا. واحتوى الفصل على مجموعة من الاستنتاجات ثم ثبت المصادر.

This research means studying the actor’s body in terms of its expressions. Through the movement it is possible to distinguish between what is internal and what is external. After analyzing the director of the theatrical character and its motives, he can communicate the internal personality states of the actor and thus this character is embodied on the basis of mutual thinking between the actor and the director, not for the sake of showing these ideas And feelings on the body to be an expressive body understood by the recipient, and from here the director exercises his representatives on two types of performance by the body, one of which is internal and which relates to psychological aspects and the other is visual indicative resulting from agreement on the form of movement, and for this the researcher divided his research into four chapters, which are the first chapter The methodological framework for the research and includes: The research problem centered around the following question (What is the mechanism that the trainer uses to count the body of an actor to be able to express the body (internal and external)? Then the importance of research and the need for it, then the goal of the research, and then the limits of the research: temporal from (2018) - 2019) spatial (Iraq), objectivity and finally defining procedural terms and definitions. As for the second chapter (Theoretical Framework), it included two topics, the first concerned with the study of Krotovsky and the psycho-physical performance and the second Eugenio Barba and the external physical performance. As for the third chapter, it included the research procedures, samples, research tool and methodology. One sample was chosen, which is the presentation of the play (Crystal) from the performances of the director (Ahmed Muhammad), and the most important results were: 1. The more the subject of the incarnation is close to metaphysical hidden worlds unaware of the mind (the world of the isthmus, death), the more the director (Ahmed Muhammad) pushes to direct and prepare his actors in ways based on evoking those unseen worlds and in an unconscious way, both according to his understanding, references and conception of the idea and thus the physical expression Internally psychologically (scene one, the grave scene). 2. read the physical movement in the third scene (the scene of the conflict) externally because the director (Ahmed Muhammad) participated in more than one actor in the scene, especially as it was a struggle between good and evil, which generated a high dynamic between the two characters and the readable movements of the recipient based on agreement, so the expression was prepared for each movement to express its meaning. (Man, Satan - Good, Evil) and all of these dualities are antitheses resulting from the environment of the same representative individual. 3. The performance was internal, returning to the state of death (the last scene). The director (Ahmed Muhammad) linked the subject with death and divine justice by invoking all the thoughts that the character passed through about the unseen topic, then simulating this situation by pulling the body to the grave to be the end, which required internal performance.. The chapter also contained a set of conclusions, then confirmed the sources