عناصر مشابهة

صورة الإنسان الناقص في شعر ابن الحجاج النيلي البغدادي (ت391هـ)

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Image of the Imperfect Human in the Poetry of Ibn Al-Hajjaj Al-Nayli Al-Baghdadi (Died 391 AH)
المصدر:مجلة جامعة بابل - العلوم الانسانية
الناشر: جامعة بابل
المؤلف الرئيسي: عبدالهادى، نورس إبراهيم (مؤلف)
المجلد/العدد:مج28, ع5
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:175 - 202
ISSN:1992-0652
رقم MD:1259052
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:كثيرة هي الدراسات التي اهتمت بدراسة صورة الآخر في التراث العربي، وقد حاولت في هذه الدراسة توسيع مفهوم الآخر، فهو ليس المختلف من ناحية العرق، والدين، والجنس، واللسان، بل هو الآخر المنفلت اجتماعيا، وأخلاقيا، وثقافيا. وتطمح هذه الدراسة لصورة الآخر الناقص أن تكون نوعا من الحوار مع الذات، وسبر أغوارها، وتعريتها للكشف عن الممنوع والمرغوب في آن واحد داخل النفس البشرية. يتحدد مفهوم الإنسان الناقص عبر استحضار نقيضه، الإنسان الكامل. فالنقص والكمال مفهومان متضادان لا يتحقق أحدهما إلا بوجود الآخر. وليس للإنسان الناقص ماهية ثابتة مكتملة ووجود تاريخي، بل يتخذ صورا مختلفة باختلاف المرجعيات التي ينطلق منها سواء أكانت دينية أم فلسفية أم صوفية أم بلاغية إلى غير ذلك. وفي ميدان الأدب قد يتخذ النقصان وجوها مختلفة، فالناقص قد يرتبط بمنزلة الإنسان الاجتماعية، كطبقة العامة، والعوام أصناف وأنواع؛ كالطفيليين والمكدين والمتحامقين والعيارين وغيرهم، وكل من يقوم بأفعال دنيئة؛ كالسرقة والتحيل والتطفيل والكدية، وبعضها الآخر يتعلق بملكات الإنسان الناقصة كالسخف والحمق والجنون. كما قد ينطلق النقصان من الجوانب العقلية متمثلة بالحمق والجنون، أو الناقص جسديا متمثلا بأصحاب العيوب والعاهات، بمعنى أن المؤسسة الأدبية اهتمت بالنقصان بشقيه الخلقي والخلقي. ووقع اختيارنا على شخصية ابن الحجاج، ليمثل الإنسان الناقص لسببين: أولها؛ أن ابن الحجاج شخصية عجيبة جاءت على غير سابق مثال. وثانيهما: أن لشعره أهمية كبيرة، جمع الشاعر عبره شتى المساوئ والنواقص الإنسانية التي لم تحظ إلا بالنزر اليسير من الأبحاث. فظل شعره مغمورا تقريبا، ولعل ذلك راجع إلى ما يحتويه هذا الشعر من خطاب يسمه الفحش، والإقذاع، والإغراق في فضح القبيح مما لا تستسيغه الذائقة المحافظة.

There are many studies that have been concerned with studying the image of the other in Arab heritage. I have tried in this study to expand the concept of the other, as it is not different in terms of race, religion, gender, and tongue, but is the other socially, morally, and culturally escaped. This study aspires to the image of the other imperfected to be a form of dialogue with the self, and probing its depths, and stripping them to reveal the forbidden and desired at the same time within the human psyche. The concept of a deficient person is determined by evoking its opposite, the perfect person. Inferiority and perfection are two opposing concepts, one of which can be achieved only with the presence of the other. An incomplete human being does not have a fixed, complete, and historical existence, but rather takes different forms according to the different references that flow from it, whether they are religious, philosophical, mystical, rhetoric, etc. In the field of literature, deficiency may take different faces. The deficiency may be related to the social status of man, such as the general class, commoners and varieties, such as parasites, troublemakers, fools, calibers, and others, and everyone who performs sordid acts such as theft, fraud, parasitism, and kadia, and others related to incomplete human properties such as absurdity, foolishness and madness. The decrease may also start from the mental aspects represented by foolishness and insanity, or physically deficient represented by the owners of defects and impairments, meaning that the literary institution has been concerned with the decrease in both moral and moral aspects. We have chosen the personality of Ibn Al-Hajjaj, to represent the imperfect man for two captains, the first of which is that Ibn Al-Hajjaj was a strange figure that came without precedent. The second is that his poetry is of great importance, through which the poet was able to collect various human deficiencies and shortcomings, which did not receive a small amount of research. His poetry remained almost overwhelmed, and perhaps this is due to the rhetoric that he calls obscenity, depression, and dumping in ugliness, which is not palatable to the conservative taste.