عناصر مشابهة

أهمية الموسيقى في تنمية الأداء التخيلي للممثل

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جامعة بابل - العلوم الانسانية
الناشر: جامعة بابل
المؤلف الرئيسي: العزاوي، عقيل زغير عبيس حمزة (مؤلف)
المجلد/العدد:مج24, ع3
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:1339 - 1351
ISSN:1992-0652
رقم MD:1258965
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 09678nam a22002177a 4500
001 2010504
041 |a ara 
044 |b العراق 
100 |9 671192  |a العزاوي، عقيل زغير عبيس حمزة  |e مؤلف 
245 |a أهمية الموسيقى في تنمية الأداء التخيلي للممثل 
260 |b جامعة بابل  |c 2016 
300 |a 1339 - 1351 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a يعنى البحث الموسوم (أهمية الموسيقى في تنمية الأداء التخيلي للممثل) بالتعرف على أهمية الموسيقى على أداء الممثل وما تضيفه له من حالات تخيلية لإيصاله إلى رسم تكويني تخيلي لمكنونات وخفايا الشخصية، وتناول البحث أربعة فصول. تضمن الفصل الأول: الإطار المنهجي للبحث مشكلة البحث والمتمركزة في الاستفهام الاتي. ما أهمية الموسيقى في تنمية الأداء التخيلي للممثل، وتضمن الفصل حدود البحث التي حددها الباحث بعروض المهرجان المسرحي الثامن عشر لقسم الفنون المسرحية / جامعة بابل للفترة من 10-14/4/2016 دورة الفنان الأستاذ الدكتور فاضل خليل. أما الفصل الثاني:(الإطار النظري) فقد تناول (الموسيقى وعلاقتها بالأداء التخيلي للممثل المسرحي) وقد خلص الباحث إلى عدد من المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري. أما الفصل الثالث: فقد تضمن منهجية البحث واختار الباحث المنهج الوصفي التحليلي لملائمتة البحث أما مجتمع البحث فقد كان من ضمن عروض المهرجان المسرحي الثامن عشر لقسم الفنون المسرحية / جامعة بابل للفترة من 10-14/4/2016 دورة الفنان الأستاذ الدكتور (فاضل خليل). أما الفصل الرابع: فقد احتوى نتائج البحث التي توصل اليها الباحث والاستنتاجات التي استخرجها كما احتوى الفصل على بعض التوصيات والمقترحات، ومن أبرز النتائج التي توصل اليها الباحث: 1. ساعدت الموسيقى الممثل على (الاسترخاء والتركيز) لخلق حالة من التخيل الابتكاري استرجع من خلاله صورا قديمة ملتسقة بذاكرته للوصول إلى الشخصية الذي يروم تجسيدها وفهم أبعادها. 2. انسجمت الموسيقى عبر إيحاءاتها المتعددة مع باقي عناصر العرض المسرحي في كتلة سينوغرافية متكاملة من حيث الشكل والمضمون. ٣. التجانس الموسيقي الواضح ما بين إيقاع الصورة المشهدية للعرض وما بين الإيقاع الموسيقي المستخدم. 4. التنوع الواضح في استخدام الموسيقى كأنغام موسيقية قائمة بذاتها وبين ما مستخدم من أصوات بشرية (ريستاتيف) وما بين استخدامها لمؤثرات صوتية، كصوت الهبة النار والفحم المحترق وصوت صافرة الإنذار. ٥. ساعدت الموسيقى في الكثير من الأحيان في تحول شخصية الممثل المسرحي والانتقال ما بين فصول ومشاهد المسرحية بيسر وسهولة. ٦. ساهمت الموسيقى في خلق الجو العام للعرض من خلال الانسجام الواضح مع فكرة المسرحية الأساس. 7. استخدام بعضا من المقامات الشرقية كمقام الحجاز الذي يمتاز بالحزن والشجن لتقترن (بالألم -بالحزن -بالوطن). وخلص البحث إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها: 1. أثرت الموسيقى المستخدمة من أداء الممثل التخيلي ومن نجاعة الشخصية وفي التصعيد من فعلها الدرامي وجاهزيتها للانخراط في المنظومة المسرحية. 2. صعد الإيقاع الموسيقي المستخدم من أداء الممل التخيلي على خشبة المسرح من حيث التنوع والتصاعد في نوع وسرعة الإيقاع. ٣. استطاعت الموسيقى أن تثور ملكات الممثل الإبداعية لابتكار وخلق شخصية مسرحية متجانسة مع حبكة العرض الرئيسية. ٤. ساعدت الموسيقى الممثل على الانغماس في دوره من خلال انسجام الشخصية مع باقي عناصر العرض المسرحي. ٥. ساهمت الموسيقى بشكل فعال في صدق أداء الممثل المسرحي على خشبة المسرح. ٦. ارتبط أداء الممثل الجسدي وأداءه التخيلي على خشبة المسرح، مع الإيقاع الموسيقي الذي ساعد على ضبط حركات الممثل في كتلة متجانسة واحدة. وقد انتهى البحث بالهوامش وثبت المصادر والمراجع وعنوان وملخص البحث باللغة الإنكليزية.  |b The current research (Importance of music in developing the imaginary performance of the actor) concerns with knowing the importance of music for and what does it add fantasy statuses to reach him to an imaginary constitutional drawing for the contents and mysteries of the character, this research contained four chapters: First one includes the methodical frame for the research's problem which embodied in the following query: What is the importance of music in developing the imaginary performance of actor, also this chapter included research limits done by the researcher by the shows of the eighteenth theatrical festival for the theatrical arts department/ Babylon university for the period from (10-14/04/2016) course of the artist Prof. Dr. Fadhil Khaleel. Second chapter: (theoretical frame) dealt with (the music and its relation with the imaginary performance of the theatrical actor), the researcher had concluded some indications that resulted from the theoretical frame. Third chapter: included the methodacality of the research and he picked up the analytical depictive method for its compliance to the research, population of the research was within the shows of the 18th theatrical festival of theatrical arts department / Babylon University for the period of (10-14/04/2016) course of the artist Fadhil Khaleel. Fourth chapter included some recommendations and suggestions, most distinguished results the researcher has come up with are:  |b 1-The music helped the actor with ( relaxing and concentrating) to create a case of innovative imaginary through which he could retrieve old images stuck in his memory to reach to the character that he intend to act and understand its limits. 2-The music harmonized through its variant meditations with other elements of the show in a complete sonographic mass by shape and content. 3-The apparent musical harmony between the rhythm of the scenic image of the show and the used musical rhythm. 4-The apparent variant in using music as independent melodies and between what is used of human voices (Rystative) and its use as sound effects like the sound of fire flames, burnt coal and serine. 5-Music helped in many cases in the moving of the stage actor's character and moving through chapters and scenes of the play easily and smoothly. 6-The music participates in creates the general weather of the show within the apparent harmony with main idea of the play. 7-Using some eastern melodies like Hijaz which is featured with grief to relate with (pain - grief- homeland) The research has come up with some conclusions , most important ones are: 1- The music has affected of the performance of the actor and success of his character and uprising its drama action and its readiness to be inside the stage system. 2-The musical rhythm upraised the performance of the imaginary actor on the stage through variety and rising in type and speed of the rhythm. 3-The music was able to erupt the skills of innovations for the actor to create and invent a stage character get harmonized with the main motion of the show. 4-The music helped the actor to be mingled within his role via the harmony of the character with other elements of the stage show. 5-Also the music helped in supporting the credibility of the actor on the stage. 6-The body and imaginary performance of the actor on the stage have correlated with the musical rhythm that helped in adjusting the movements of the actor in a harmonic mass. The research was ended with margins, resources, the English title and abstract of the research. 
653 |a الإيقاع الموسيقي  |a الفنون المسرحية  |a الأدب المسرحي  |a الفنون الموسيقية 
692 |a الأداء  |a التخيل  |a المتن الحكائي  |b Imagination  |b Metn Gaii 
773 |4 العلوم الإنسانية ، متعددة التخصصات  |6 Humanities, Multidisciplinary  |c 007  |e Journal of Babylon University - Human Sciences  |l 003  |m مج24, ع3  |o 0902  |s مجلة جامعة بابل - العلوم الانسانية  |v 024  |x 1992-0652 
856 |u 0902-024-003-007.pdf 
930 |d y  |p y  |q n 
995 |a HumanIndex 
999 |c 1258965  |d 1258965