عناصر مشابهة

ظاهرة التصحيح في مسار الفكر الإسلامي: قراءة في موروث الإمام الحسن المجتبي صلوات الله وسلامه عليه ت. 50 هـ.

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جامعة بابل - العلوم الانسانية
الناشر: جامعة بابل
المؤلف الرئيسي: الملا، جبار كاظم (مؤلف)
مؤلفين آخرين: الفتلي، سكينة عزيز عباس (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج25, ع2
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:596 - 621
ISSN:1992-0652
رقم MD:1258005
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:إن موروث الفكر الإسلامي فكر غني بمحتواه ومضمونه، إلا أنه مزيج بين ما هو غير قابل لإبداء الرأي لأنه صادر من دائرة العصمة من أهل البيت (صلوات الله عليهم أجمعين)؛ لأن ما صدر عنهم بعد التحقق من ثبوت صدوره عنهم، وثبوت دلالته على ما دل على وجه القطع، أو ما دون القطع إلا أنه حجة؛ لقيام الدليل على حجيته يكون نصا، و(لا اجتهاد مقابل النص) بحسب قول علماء الأصول ويتعبد به كما يتعبد بالقرآن الذي هو قطعي الصدور ومتردد بين ما هو قطعي الصدور وظني الدلالة إلا أنه في الاثنين حجة، وبين ما هو قابل لإبداء الرأي؛ لأنه صادر من دائرة غير معصومة نتمثل بالأمة ما خلا أهل البيت (صلوات الله عليهم أجمعين)، وقد حدثت إشكالية في موروث الفكر الإسلامي أن بعض الخلف تعامل مع ما صدر من الدائرتين بمعيار واحد فأعطى للمنتج الفكري الصادر من الدائرتين حصانة وقداسة، والواقع خلاف ذلك فما صدر عن دائرة المعصوم يمتاز بالقدسية، وما صدر عمن سواه لا يمتاز بها، وإن لامس الواقع في أحايين كثيرة، وفي الأحوال كلها يبقى المنتج الفكري الصادر عن المعصوم حاكما وضابطا ومعيارا لتصحيح المنتج الفكري للأمة الإسلامية على وفق المبنى الفكري لمدرسة أهل البيت (صلوات الله عليهم أجمعين)،لأنه صدر عمن أثبت الله عصمتهم، بل قصر العصمة عليهم ونفاها عمن سواهم، وبعبارة أخرى: إن النتائج الفكري للأمة الإسلامية يعرض على نتائج أهل البيت (صلوات الله عليهم أجمعين)، بعد التثبت من صدوره ودلالته، فما كان موافقا له فهو صحيح، وما كان غير موافق فهو غير صحيح، وقد صدر عن أهل البيت (صلوات الله عليهم أجمعين) موروثا فكريا وقف على نماذج من الموروث الفكري للأمة، مارس فيه أهل البيت (صلوات الله عليهم أجمعين) ظاهرة التصحيح لذلك الفكر، وقد تخصص هذا البحث بظاهرة التصحيح الصادرة عن الإمام الحسن المجتبى (رضى الله عنه) فهو صحابي جليل على معيار من يرى أن الصحابة هم أهل الحل والعقد بعد النبي الأكرم محمد (صلى الله عليه وآله وسلم)، أما على مبنى مدرسة أهل البيت (صلوت الله عليهم أجمعين) فهو امتداد للنبوة، أي: إمام مفترض الطاعة بنص القرآن منصوص على إماته بنص من النبي محمد (صلى الله عليه وآله وسلم) ومن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (رضي الله عنه)، مطهر، بنص آية (التطهير)، وبنص (حديث الثقلين) والتطهير يعني عصمته وبثبوت العصمة تثبت إمامته، وهو ثالث أهل الكساء (صلوات الله عليهم أجمعين)، وما صدر عنه من قول أو فعل أو تقرير فهو سنة، أي قوله حجة. وبهذا نكون قد حققنا ثلاثة أمور في آن واحد وقفنا على موروث الإمام الحسن المجتبى (رضي الله عنه) وعلى موروث بعض رجالات الأمة التي تتحد معه في موضوع واحد، وعلى ظاهرة التصحيح لذلك الموروث.

The legacy of Islamic thought is rich in its content and substance of the thought, but it is a mix between what is N to express an opinion because it is issued by the infallibility circle of Ahl al-Bayt (blessings of Allah be upon them all); because what is released them after verification of the evidence of its release them, and proved significant for what dl in cutting, or below the cut but an argument; to carry proof of evidence to be text, and (do not diligence versus text) according to the word of assets scientists and worship him also worships the Koran, which is the definitive publication and AC between what is incised breasts and I think the significance except that in Monday's argument and what is amenable to express an opinion; it emanates from an impeccable circle is the nation with the exception of the household (blessings of Allah be upon them all), has been problematic in the legacy of Islamic thought occurred to some back deal with what came from two circles single standard gave the product of intellectual issued by the two circles immunity and holiness, and in fact otherwise what was issued by the Department infallible advantage of sacredness, and released about who else is not the advantage of, but do not touch reality at many times and in all circumstances remains a product of intellectual issued by the infallible (Salot Allah and peace be upon him) as governor and officers the criterion for the correct product intellectual Islamic nation on according to the intellectual building of the School of Ahl al-Bayt (blessings of Allah be upon them all), because it was released about who God proved Asmthm, but Palace infallibility them and denied by those who others, in other words: the intellectual results of the nation Islamic displays the results of the Ahl al-Bayt (blessings of Allah be upon them all), after verifying the issuance and significance, what would be agreeable to him is true, and what was not OK it is true, has been released by the Ahl al-Bayt (blessings of Allah be upon them all) inherited intellectually stop on models of inherited intellectual of the nation, in March in which Ahl al-Bayt (blessings of Allah be upon them all) correction so thought phenomenon, has specialized this research the phenomenon of correction issued by Imam Hassan Mujtaba (may Allah be pleased with him) is Sahabi Jalil on the standard view is that the companions are the people and the contract after the Holy Prophet Muhammad (Allah bless him and his family), while on a school household building (Salot of God be upon them all) is an extension of the prophecy, ie: Imam supposed obedience to the text of the Koran provided the fatality text of the Prophet Muhammad (may Allah bless him and his family) and Commander of the faithful Ali bin Abi Talib (may Allah be pleased with him), antiseptic, the text of the verse (cleansing), and text (Hadith of the two weighty things) and disinfection means married to him and certified the infallibility prove his Imamate, the third the people of clothing (blessings of Allah be upon them all), and released him from saying or doing or report it years ago, saying any argument. Thus, we have achieved three things at once, and we stood on the legacy of Imam Hassan Mujtaba (may Allah be pleased with him) and the legacy of some of the men of the nation that unite with him in one subject, and the correction of that heritage phenomenon.