عناصر مشابهة

الأحكام الفقهية المتعلقة بتجميد الحساب المصرفي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الجمعية الفقهية السعودية
الناشر: جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية - الجمعية الفقهية السعودية
المؤلف الرئيسي: العبيد، آلاء عادل (مؤلف)
المجلد/العدد:ع55
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2021
التاريخ الهجري:1443
الصفحات:371 - 432
ISSN:1658-2969
رقم MD:1246265
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:انتشرت في الآونة الأخيرة ظاهرة تجميد المصارف لأموال العملاء؛ مما اشتدت معه الحاجة إلى دراسة الأحكام المتعلقة بها، وتعداد حالاتها مع بيان التوصيف الشرعي لها، والتقييم الشرعي لواقعها المصرفي. يبدأ البحث بالتعريف بتجميد الأموال، ثم بيان تجميد الحساب لتوثيق الديون الواجبة على العميل، وتجميد الحساب لاستيفاء البنك ديونه على العميل، وتوضيح حالات التجميد المصرفية، وكون تجميد الحساب عقوبة، وذلك كله من خلال إجلاء الوصف الفني والتكييف الشرعي له. وقد توصل البحث إلى أن تجميد المصرف لمال العملاء قد يكون لأجل توثيق دينه، وطلب تجميد الحساب تحت يده مقابل حقه يعد رهنا، وأنه يجوز رهن الحساب الجاري باعتباره دينا تبعا للراجح بجواز رهن الدين مطلقا. وأنه يجوز رهن الودائع الاستثمارية باعتبارها حصة مشاعة في أموال البنك تبعا للراجح بجواز رهن المشاع مطلقا، وأن تجميد المصرف لاستيفاء الحقوق المالية لا يخلو من أن يكون برضا العميل أو بدون رضاه، فإذا كان برضا العميل فإنه يأخذ حكم المقاصة، وإن كان بدون رضا العميل فإنه يأخذ حكم مسألة الظفر بالحق. وأنه يحرم التعدي على مال المسلم أو أخذه بغير حق، تحت أية صورة من الصور، وأنه يترتب على ذلك عدد من الأحكام المختلفة حال تجميد المال. وأنه ينبغي مراعاة أحكام ومقاصد الشريعة الإسلامية حال تقرير العقوبة بتجميد الحساب، ومراعاة الضوابط الشرعية في ذلك.

In recent times the phenomenon of banks freezing clients’ funds has become widespread. This has created the need to study the jurisprudential rulings pertaining to this, and to list its various forms while clarifying the Shari’ah characterization and the Shari’ah-based evaluation of them as applied in banking. This study commences by defining the freezing of funds, then it clarifies the situations of freezing an account in order to guarantee the client’s debts, freezing an account in order for the bank to reclaim debts upon the client, clarifying the types of freezing of bank assets, and freezing a bank account as a punishment. This is achieved by manifesting the technical specifications and Shari’ah characterisation of such. The study concluded that freezing the clients’ funds by the bank may be carried out as a guarantee for a loan, and a request to freeze their account under their disposal in exchange for their right is considered to be a collateral. It is Islamically permissible to regard a current account as a collateral considering it is a debt, and that is in accordance to the common stance that it is generally permissible in Islam to offer a debt as a collateral. It is also Islamically permissible to offer investment deposits as collaterals considering it is a common share of the bank’s funds, and that is in accordance to the common stance that it is generally permissible in Islam to offer common assets as collaterals. As for the bank freezing assets to reclaim financial rights, such may be carried out with or without the approval of the client. If it is done with their approval then it is considered to be a set-off, whereas if it is done without their approval then it takes the form of reclaiming rights. It is also islamically prohibited to violate the wealth of a Muslim and unrightfully claim it under any circumstances as various Shari›ah rulings are to be applied when assets are frozen. The rulings and objectives of Shari›ah are to be observed when a decision is made to freeze an account as a punishment, as there are limitations in the Shari'ah that must be followed.