عناصر مشابهة

الاعتراضات على اختيار أبي عبيد القاسم في القراءات: دراسة لغوية تحليلية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Objections On the Choice of Abu Obaid Al-Qasim in the Readings: Analytical Linguistic Study
المصدر:حولیة کلیة اللغة العربیة بالمنوفیة
الناشر: جامعة الأزهر - کلیة اللغة العربیة بالمنوفیة
المؤلف الرئيسي: عبدالله، ياسر رجب عزالدين (مؤلف)
المجلد/العدد:ع36, ج2
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:3468 - 3570
DOI:10.21608/BFAM.2021.225599
ISSN:2537-0790
رقم MD:1241168
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:هذا البحث يتناول بالدراسة اللغوية التحليلية "الاعتراضات الواردة على اختيارات أبي عبيد القاسم بن سلام في القراءات القرآنية "باعتباره أحد أهم الاختيارات التي نالت القبول والاهتمام لدى علماء القراءات وغيرهم، ورغم هذه الأهمية والمنزلة العظيمة التي حظي بها اختيار أبي عبيد، إلا أنه كان محل اعتراض من بعض العلماء الثقات في علم اللغة والقراءات كأبي جعفر النحاس، وابن قتيبة، ومكي بن أبي طالب، وبعض العلماء المحدثين غيرهم؛ وهذا هو ما لفت انتباهي ودعاني إلى تعقب هذه الاعتراضات والنظر فيها ودراستها دراسة علمية لغوية، وفق المنهج الوصفي التحليلي؛ للوقوف على مدى صحة هذه الاعتراضات، والأدلة التي استند إليها أصحابها -خاصة وأن هذه الاختيارات هي في الأصل قراءات متواترة، ولا يصح الطعن فيها أو الاعتراض عليها- مع تحليل هذه الأدلة ومناقشتها مناقشة علمية جادة؛ للوقوف على وجه الصواب فيها. وقد جاء هذا البحث في مقدمة، وتمهيد، وفصول ثلاثة، وخاتمة بها أهم نتائج البحث والدراسة، ثم أعقبت ذلك بفهارس فنية. وقد ثبت من خلال هذا البحث: أن اختيار أبي عبيد القاسم بن سلام يعد من اختيار الدراية، واختيار الدراية هو اختيار غير مبني على رواية منقولة، وإنما على الاجتهاد الفردي للمؤلف، لا يجوز أن يبنى عليه قراءة أو إقراء؛ لما فيهما من الخلط والتلفيق، بخلاف اختيار الرواية (وفقا لما أقره علماء اللغة القراءات)، وهذا ما جعل اختيار أبي عبيد القاسم محل نقد واعتراض من العلماء قديما وحديثا. كذلك ثبت وهم أبي عبيد القاسـم في إنكاره كثيرا مما خالف اختياره من قراءات، مع أنها قراءات صحيحة وجيدة، واعتماده على التفسير والتأويل البعيد، الذي يخرج باللفظ في معناه عن السياق ويجعله غير ملائم للمعنى العام للنص في بعض الأحيان. كذلك ثبت عدم صحة بعض الاعتراضات التي أخذت على أبي عبيد في بعض اختياراته.

This research deals with the analytical linguistic study "objections to the choices of Abu Obaid Al- Qasim bin Salam in the Qur'anic readings" as one of the most important choices that gained acceptance and attention among the scholars of readings and others, and despite this importance and the great status that Abu Obaid's choice enjoyed, it was the object of objection Among some of the trustworthy scholars in linguistics and readings, such as Abu Jaafar al-Nahhas, Ibn Qutayba, Makki bin Abi Talib, and some other modern scholars; This is what caught my attention and called me to track down these objections, consider them and study them in a scientific and linguistic study, according to the descriptive analytical method. To determine the extent of the validity of these objections, and the evidence on which their authors relied - especially since these choices are originally frequent readings, and it is not right to challenge or object to them - with the analysis of these evidence and a serious scientific discussion; To get right in it. This research came in an introduction, a preface, three chapters, and a conclusion with the most important results of the research and study, then followed by technical indexes. It has been proven through this research: that choosing Abu Obaid al-Qasim bin Salam is a choice of know-how, and choosing a know-how is a choice that is not based on a transmitted narration, but rather on the author’s individual diligence. Because of the confusion and fabrication in both of them, unlike the choice of the novel (according to what linguists approved of the readings), and this is what made the choice of Abu Obaid Al-Qasim the subject of criticism and objection from scholars, ancient and modern. Also, the delusion of Abu Ubaid al-Qasim was proven in his denial of many of what contradicted his choice of readings, even though they are correct and good readings, and his dependence on interpretation and distant interpretation, which takes the word in its meaning out of context and makes it inappropriate to the general meaning of the text at times. It was also proven that some of the objections made to Abu Obeid in some of his choices were incorrect.