عناصر مشابهة

مداخل تاريخية القرآن الكريم عند نصر حامد أبو زيد: عرض ونقد

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Historical Entrances to the Noble Qur’an when Nasr Hamid Abu Zayd was Presented and Overturned
المصدر:حولية كلية أصول الدين بالقاهرة
الناشر: جامعة الأزهر - كلية أصول الدين
المؤلف الرئيسي: محمد، عزة سيد عزوز (مؤلف)
المجلد/العدد:مج34, ع2
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:2269 - 2424
DOI:10.21608/BFARC.2021.228148
ISSN:2682-3071
رقم MD:1240131
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:"يهدف ""نصر حامد أبو زيد"" تطبيق المنهج التاريخي على القرآن الكريم، كما طبقه الغرب على العهدين، بمعنى النظر إلى القرآن باعتباره ظاهرة تاريخية ومنتج ثقافي مرتبط بالزمان الذي حدث فيه وهو القرن السابع الميلادي ومرتبط أيضا بالمكان الذي نزل فيه وهو مكة والمدينة إلى جانب ارتباطه بأشخاص معينين هم محمد صلي الله عليه وسلم وأصحابه فالهدف إذن تبيئة القرآن بمعنى التعامل معه على أساس التموضع البشري والثقافي ومن ثم إزالة عائق قدسية النص. وإذا كان الهدف من دراسة النص القرآني عند ""نصر حامد أبو زيد"" هو إثبات تاريخيته فإن هذه الغاية وهي التاريخية ما هي إلا وسيلة لتحقيق غاية أشد خطرا وهي التأويل الغير منضبط بقواعد لغوية وأصولية وكانت من أهم النتائج التي توصلت إليها الباحثة: أن التاريخية ما هي إلا وسيلة لتشكيك المسلمين في كتب تراثهم الإسلامي ومن ثم إبعادها ومصدرها القويم وهو القرآن الكريم عن موقع القيادة والقدسية واستبدال الأعلى بما هو أدنى. توصي الباحثة: بقراءة الفكر الحداثي ومجابهته بالتحليل والنقض."

" Nasr Hamid Abu Zaid aims to apply the historical approach to the Holy Qur’an, as the West applied it to the two covenants, meaning looking at the Qur’an as a historical phenomenon and a cultural product linked to the time in which it occurred, which is the seventh century AD, and also linked to the place in which it was revealed, which is Mecca and Medina. In addition to his association with certain people, namely Muhammad - may God’s prayers and peace be upon him - and his companions, the goal, then, is to prepare the Qur’an in the sense of dealing with it on the basis of human and cultural localization, and then remove the obstacle to the sanctity of the text. And if the goal of studying the Qur’anic text according to Nasr Hamid Abu Zayd is to prove its historicity, then this end, which is historical, is only a means to achieve a more dangerous goal, which is the undisciplined interpretation with linguistic and fundamental rules. One of the most important findings of the researcher was: that historicalism is nothing but a way for Muslims to question the books of their Islamic heritage and then remove them and their correct source is the Holy Qur’an from the position of leadership and sanctity and replace the higher with what is lower. The researcher recommends: reading modernist thought and confronting it with analysis and veto."