عناصر مشابهة

الهوية المصطنعة في شعر السود من مخضرمي الدولتين (الأموية والعباسية)

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Artificial Identity in the Poetry of the Maven Blacks in the Umayyad and Abbasid States
المصدر:مجلة آداب البصرة
الناشر: جامعة البصرة - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: صالح، ايات كنعان (مؤلف)
مؤلفين آخرين: ناصر، كفاية عبدالحميد (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع95
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:113 - 139
ISSN:1814-8212
رقم MD:1237254
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:أنتجت لانساق الثقافية الأربع (العرق، والدين، والسلطة، والقبيلة، والقبيلة) ما يسمى بالهوية المصطنعة للموالي السود الذين يعانون من التهميش بسبب المعايير العرقية المتسيدة منذ القدم المتحكمة بهم عن طريق العنصرية القائمة على آليات (الهيمنة، والإقصاء، والتنميط) تحت شعار النبذ للون الأسود والعرق الحامي المشوه خلقيا المتسم بالحيوانية والشهوانية ونقص العقل فقد مسخت الثقافة بفعل إنتاجها لهذه الهوية هوية الأسود المكبل بقيود العبودية لاتهامه بعدم حمله لدم عربي نقي ولون أبيض فقد أثرت هذه الهوية على الشعراء الموالي السود الذين عاصروا الفترتين الأموية والعباسية فقد برر بعضهم هذه الهوية ببياض أفعاله ورزانة أخلاقه أما بعضهم فقد ستر سواده وقبح أفعاله بالشعر وبعضهم كانوا غريبي السلوك فقد طمسوا هويتهم واذعنوا للأمر الواقع وتماشوا معه وتقربوا من الملوك وسخروا من لونهم وخلقتهم وأصلهم لأنهم اعترفوا بهويتهم كهوية دخيلة منتقصة ممسوخة مهمشة تحمل كل صفات الرذيلة من جنسية مفرطة وسواد الأفعال والحيوانية البهيمية من هؤلاء الشعراء أبو دلامة فقد خرج على المعايير الدينية في شعره وكذلك المعايير العرقية والاجتماعية فقد اضمر ما يريد في شعره لضرب الهوية العربية في اللغة والدين فقد وظف ما فرض عليه من هوية مصطنعة لصالحه فاستغلها في الشهرة والوصول إلى قلب القصر من خلال توظيفه للسخرية والفكاهة في شعره فكان مضحك الملوك وقد تعرض هؤلاء الشعراء للعنف المستمر بأنواعه المادي والمعنوي والجسدي فقد جعلتهم هذه الهوية عديمي الإنسانية فكانت ترتسم عليهم ملامح الذل والعبودية والانتقاص والهوان حطت من قدرهم وأنزلتهم إلى مستوى الحيوان فكله مرجعه الأنساق الثقافية المتحكمة بهم.

This reseach is about the cultural patterns (race, religion, tribe, and authority) which constitute the artificial identity for loyal blacks through three methods: domination, removal, classification which depend upon racist traditions and criteria which dominated the society in the past. The artificial identity depends on the principle of racist discrimination for the black race which was characterized with the blemishing, the lack of mind, animal violence and overkill sex. This false identity may try to monster the humanist identity of the black in order to put it in an animal sex class to dominate and humiliate them. It was also an attempt to make them submit by slavery curbs as a result of concentration of bigotry culture of the white race and pure blood. If the black poet in the previous ages tried to justify this monstrous identity which was produced by brevity and good doing or covering its demerits by whiteness of noble morals and generous doings or resistance, refusal and revolt against it. The the artificial identity of the loyal black poets impacted the political and cultural opinions during the transmission from Amawi to Abbasi age. The opinion strongly supported this artificial identity instead of justification, covering, resistance, and refusal, acception and recognition of this artificial identity was proved. Abu Dulamah, the most famous loyal black poet, who admitted that his artificial identity was deformed. He mocked its principles like black colour, discoloring of the creation, bad orgin debased descent, animalism, lack of mind identity moral disintegration, trying to demolish the social values and the exist of his religions feelings and social coiterias and customary, in this situation may be lack for religions identity in the society to belittle the Arabic identity which supervises language and religion. We may look for excuse to the poet in that way since this culture, was notability compelled on the black. The poet Abu Dulamah tried to impose and invest it through introducing it in a systemic of mockery way in order to be the step which lead to khalifas doors and make him the nearest to them (kings comedian). Accordingly, he earned money and presents which helped him to get freedom and edit his artificial identity from salvary and servant black loyals because of their artificial identity which was inferior to many kinds of torture (sample violence moral, bodily and physical violence). Because of the racist differentiation against them in Amawi and Abbsi ages, this social and command violence was the cultural sight which established animalist and bestiality identity and down his humanity.