عناصر مشابهة

بطالة النساء في المجتمع المصري بعد ثورة 25 يناير: دراسة في الخصائص والمحددات

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة بحوث كلية الآداب
الناشر: جامعة المنوفية - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: حمودة، رشا السيد أحمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع124, ج3
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:433 - 504
DOI:10.21608/sjam.2021.65324.1078
ISSN:2090-2956
رقم MD:1226059
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تناولت هذه الدراسة إلقاء الضوء على أهم المحددات المجتمعية المرتبطة ببطالة النساء في المجتمع المصري في الفترة الممتدة من ثورة 25 يناير حتى نهاية عام 2019، وقد طرحت الدراسة مجموعة من التساؤلات دارت في مجملها حول على عدد محدود من تلك المحددات تتبلور من خلال التساؤلات التالية: ما أهم خصائص المتعطلات عن العمل في مجتمع البحث؟، وما دور النظام التعليمي في تحديد مشكلة بطالة النساء في مجتمع البحث؟، وما دور سوق العمل في تحديد مشكلة بطالة النساء في مجتمع البحث؟، وما دور العوامل الاجتماعية-الثقافية في تشكيل بطالة النساء في مجتمع البحث؟ واستخدمت الباحثة منهج المسح الاجتماعي بالعينة، كما استعانت باستمارة الاستبيان، وتم تطبيق الدراسة الميدانية على عينة من المتعطلين من النساء من مدينة المنصورة، وإحدى القرى التابعة لها ومركز السنبلاوين، وإحدى القرى التابعة له. وقد خلصت الدراسة لعدد من النتائج من أهمها: • أن هناك عشرة متغيرات ذات صلة بالنظام التعليمي في علاقته بمشكلة البطالة لدى أفراد عينة البحث أهمها كون التخصص العلمي غير مطلوب في سوق العمل، يليه المتغير الخاص بأن ما تعلمه أفراد العينة لم يفدهن كثيراً في الحصول على فرصة عمل. • أن هناك عدداً من المتغيرات المهمة في سياق الحديث عن العلاقة بين سوق العمل وبطالة المرأة في مجتمع البحث جاء في مقدمة تلك المتغيرات قلة فرص العمل في منطقة سكن أفراد عينة البحث، يليها المتغير الخاص بصعوبة الحصول على فرصة عمل حكومي. • أن أهم الأسباب الاجتماعية الثقافية لبطالة النساء هي تفضيل أصحاب العمل لتشغيل الذكور دون الإناث، يليه في الترتيب الثاني السبب المتعلق بدور العادات في الحد من عمل المرأة، يليه السبب المرتبط بشيوع الاعتقاد بأن المنزل هو المكان الطبيعي للمرأة.

This study dealt with shedding light on the most important societal determinants related to women's unemployment in Egyptian society in the period from the January 25 revolution to the end of 2019, and the study posed a set of questions that in their entirety revolved around a limited number of those determinants crystallized through the following questions: What The most important characteristics of unemployed people in the research community?, And what is the role of the educational system in determining the problem of women's unemployment in the research community? What is the role of the labor market in defining the problem of women's unemployment in the research community? What is the role of socio-cultural factors in shaping women's unemployment in the research community? The researcher used the social survey method in the sample, and also used the questionnaire form, and the field study was applied to a sample of unemployed women from Mansoura, one of its villages, the Sinbillawain Center, and one of its villages. The study concluded a number of results, the most important of which are: • There are ten variables related to the educational system in relation to the problem of unemployment among members of the research sample, the most important of which is that scientific specialization is not required in the labor market, followed by the private variable that what the members of the sample have learned is not very beneficial in obtaining a job opportunity. • There are a number of important variables in the context of talking about the relationship between the labor market and women's unemployment in the research community. The foremost of these variables is the lack of employment opportunities in the area of residence of the individuals in the research sample, followed by the variable on the difficulty of obtaining a government job opportunity. • The most important socio-cultural reasons for women's unemployment are employers' preference for male employment, but not for females, followed in the second order by the reason related to the role of customs in limiting women's work, followed by the reason associated with the widespread belief that the home is the natural place for women.