عناصر مشابهة

الغزل الكوفي: نمط شعري متميز

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The kufic Yarn is a Distinct Poetic Pattern
المصدر:مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بكفر الشيخ
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بكفر الشيخ
المؤلف الرئيسي: خضر، محمد طه صالح (مؤلف)
المجلد/العدد:ع4, مج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:567 - 645
ISSN:2535-146X
رقم MD:1223799
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:هذا البحث يحاول الوقوف أمام لمحة نقدية عن مصطلح الغزل الكوفي ذكرها المستشرق الألماني (غريغور شولر). أثناء حديثه عن فن الغزل في العصر العباسي عند بشار وأبو العتاهية وأبو نواس. وملخص الفكرة: أن الغزل الكوفي في العصر الأموي كما يدعي شولر نمط شعري متميز له خصائصه وميزاته موضوعا وفنا، بيد أن الدارسين لم يهتموا بهذا النمط المتميز. يقول شولر بعدما عرض للغزل العذري والحسي في العصر الأموي والعباسي والقراء يعرفون هذين النوعين من الغزل غاية المعرفة، وقد ناقشناهما ... ولكن القراء يجهلون نوعا ثالثا من الغزل يسمى الغزل الكوفي أو ربما يتجاهلونه شكا في وجوده، وليس من شك أن الغزل الكوفي أكثر اتكاء على الخلفية المدنية من الغزل الحجازي المعروف ... فالغزل الكوفي يصور الهموم والأنشطة الاجتماعية ...، والغزل الكوفي ولأول مرة نجده يشمل على قصائد برمتها تتغزل بالغلمان، وقصيدة الغزل الكوفي فاحشة صريحة، وفي رحاب الشعر الكوفي الغزلي نقرأ الشعر الخمري أو الخمريات ... ومن المؤكد أن ذلك يعود إلى تأثير مدينة الحيرة التي لا يفصلها عن الكوفة إلا أميال قليلة .... ومن ثم فقد شغلني مصطلح الغزل الكوفي الذي أثاره المستشرق هاهنا، وعليه قامت هذه الدراسة والتي حاولت الدوران حول إثبات الفكرة أو دحضها؛ من خلال الرجوع لكتب التراث التي تناولت شعراء وشعر هذه الفترة، أو الدراسات السابقة التي تعرضت من قريب أو بعيد للفكرة مدار المناقشة والبحث. ولقد كان ذلك كله بغية الوصول في النهاية لنتيجة علمية موثقة بالدليل والشاهد والعرض والتحليل تؤكد مصداقية قول المستشرق من عدمه كما سيعرض البحث بمشيئة الله تعالى.

This research attempts to stand in front of a critical glimpse of the term Kufic spinning mentioned by the German Orientalist (Gregor Schuller). While talking about the art of spinning in the Abbasid era, according to Bashar, Abu Al-Ataheh and Abu Nawas. The summary of the idea: that the Kufic spin in the Umayyad era, as Schuller claims, is a distinct poetic style that has its own characteristics and features as a subject and an art, but scholars did not pay attention to this distinct style. Schuller says after he was exposed to the platonic and sensual spinning in the Umayyad and Abbasid eras. And the readers know these two types of yarn very knowledgeable, and we have discussed them ... But readers are ignorant of a third type of yarn called kufic yarn, or they may ignore it, complaining about its existence, and there is no doubt that the Kufic yarn is more dependent on the civil background than the well-known Hijazi yarn... Kufic spinning depicts worries and social activities ..., and Kufic spinning, for the first time we find it, includes whole poems that flirt with boys, and the Kufic spinning poem is frankly obscene, and in the context of spinning Kufic poetry we read Khmer poetry or Khmeriyyat ... It is certain that this is due to the influence of the city of confusion. Which is separated from Kufa by only a few miles ." ... And then I was occupied with the term Kufic spin that was raised by the Orientalist here, and accordingly this study was based, which tried to turn around to prove or disprove the idea. Through reference to the heritage books that dealt with poets and poetry during this period, or previous studies that were exposed from near or far to the idea in the course of discussion and research. And all this was in order to finally reach a scientific result documented with evidence, witness, presentation and analysis confirming the authenticity of the Orientalist’s statement or not. The research will also be presented with the will of God Almighty.