عناصر مشابهة

محاكمة قواعد الجدل بميزان الناقد المقاصدي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة العلوم الإسلامية والحضارة
الناشر: مركز البحث في العلوم الإسلامية والحضارة - الأغواط
المؤلف الرئيسي: حساني، عائشة (مؤلف)
مؤلفين آخرين: الأخضري، الأخضر (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع8
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2018
الصفحات:187 - 208
ISSN:2477-9903
رقم MD:1220484
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The talk about the trial of the rules of controversy by the Makasidi approach is a talk for which can be accompanied both taste and context. For the taste, we can see that it has contained a number of theoretical reflexes in which concerned has recited the discourse on the hereditary heritage. In fact, he has been stayed there for a permanent residence, this residence has been concluded by a codification of the rules of dialectics in a manner consistent with the partial tails of el Moudawanete. On the other hand, for the context, We translate to him the method of the critic Al-Makasidi, which is tried by the rules and assets of the codified such rules: The lack of knowledge of the evidence is not a knowledge of non-existence. In other words, if the meaning is in the mind of the diligent person, it should be expressed in terms that the adversary complies with .Citizen controversy exception. As well as the rule of not all requisite, since the Makasid judgment demand that the introduction of the requisite is not absolute, but subject to the controls and conditions considered; in addition to the rule of negation, especially does not require the negation of the most; the opponent to these rules obliged to trial Almkasidia. Constrained all arrogant stubborn. And the trial of this account is not limited to the controversial rules but exceed the curricula for authentication and inferred and can represent them in relation rationale and approach of the veto and the opposition.

إن الحديث عن محاكمة قواعد الجدل بميزان الناقد المقاصدي حديث اصطحب فيه الذوق والسوق، أما الذوق فيممه جملة من الانعامات النظرية حيث اعتكف العاني بتقصيد الخطاب على الموروث التراثي، فأقام عنده إقامة دائمة أسفرت عن تقنين قواعد جدلية كلية تنسجم ومقتضى الذيول الجزئية المبثوثة في المدونات. أما السوق فنترجم له بمنهج الناقد المقاصدي الذي تحاكم به القواعد والأصول المقننة ومن مثل تل كم القواعد: عدم العلم بالدليل ليس علما بالعدم، أي أنا لمعنى إذا انقدح في ذهن المجتهد ينبغي أن يعبر عنه بعبارات يسلم لها الخصم في مواطن الجدل استثناء؛ وكذا قاعدة ليس كل لازم يلزم، إذ أن المحاكمة المقاصدية تقتضي أن الأخذ باللازم ليس على إطلاقه، بل يخضع لضوابط وشروط معتبرة؛ بالإضافة إلى قاعدة نفي الأخص لا يستلزم نفي الأعم؛ فالخصم أمام هذه القواعد ملزم بمحاكمة مقاصدية يبكت به كل مكابر معاند. والمحاكمة بهذا الاعتبار لا تقتصر على القواعد الجدلية بل تتعدى إلى مناهج التأصيل والاستدلال، ويمكن التمثيل لها بالقياس المنطقي ومنهج النقض والمعارضة.