عناصر مشابهة

التحولات الاجتماعية وتمظهراتها في ضوء العرض المسرحي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Social Transformations and their Manifestations in the Iraqi Theater Space
المصدر:مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية
الناشر: جامعة تكريت - كلية التربية للعلوم الإنسانية
المؤلف الرئيسي: أحمد، صارم داخل (مؤلف)
المجلد/العدد:مج28, ع4
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:395 - 415
ISSN:1817-6798
رقم MD:1212044
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The relationship between social transformations and theatrical art formed a space for the functioning of contemporary theatrical trends and to express this relationship in the manner of creating a theater space loaded with a quantity of symbols and sings that express the nature of social conflict in each stage of human history, so the castles and palaces were in the most attended spaces They traded and dominated the classical theatrical trends, as for the popular environments, alleys, inhabited by the poor classes It is the most frequently discussed in the realistic and natural theatrical trends. Thus, the research problem crystallized by questioning the nature of the relationship between social transformations and the presence and expression of the theater show space, and the researcher has identified in the theoretical framework two topics. in theoretical framework. The first deals with causes of social transformations and the most prominent sociology theorists at every historical stage instead of (Bin Khaldoun, Auguste Count and Karl Marx), as for the second topic deals with the determinants of the selection and creation of the contemporary theater performance space in some international experiences, and after that the researcher was able to determine the theoretical framework indicators which he adopted in the analysis of the research sample. The third chapter, it contained the research sample ,and one was chosen with the intention of the (AL-nakhla waljiran) directed by (Qasim Muhammad), and through analyzing this sample, the researcher was able to arrive at the result of his research, while the fourth chapter contained the results and conclusions, then he concluded the research with a list of sources.

شكلت العلاقة بين التحولات الاجتماعية والفن المسرحي مساحة لاشتغال الاتجاهات المسرحية المعاصرة ولتعبر عن هذه العلاقة بأسلوب إنشاء فضاء العرض المسرحي المحمل بكم من الرموز والإشارات التي تعبر عن طبيعة الصراع الاجتماعي في كل مرحلة من مراحل التاريخ الإنساني، فكانت القلاع والقصور هي الفضاءات الأكثر حضورا وتداولا وهيمنتا في الاتجاهات المسرحية الكلاسيكية، أما البيئات الشعبية والأزقة والحواري التي تسكنها الطبقات الفقيرة هي الأكثر تداولا في الاتجاهات المسرحية الواقعية والطبيعية. وبذلك تبلورت مشكلة البحث من خلال التساؤل على طبيعة العلاقة بين التحولات الاجتماعية وحضور وإبانة فضاء العرض المسرحي، وقد حدد الباحث في الإطار النظري مبحثين الأول يتعرض إلى أسباب التحولات الاجتماعية وأبرز منظري علم الاجتماع في كل مرحلة تاريخية بدئا من (بن خلدون، أوجست كونت، كارل ماركس)، أما المبحث الثاني فيتعرض إلى محددات انتخاب وإنشاء فضاء العرض المسرحي المعاصر في بعض التجارب العالمية، بعد ذلك تمكن الباحث من تحديد مؤشرات الإطار النظري والتي اعتمدها في تحليل عينة البحث. أما الفصل الثالث فقد احتوى إجراءات البحث والذي اشتمل عينة البحث واحدة اختيرت بقصدية (النخلة والجيران إخراج قاسم محمد) ومن خلال تحليل هذه العينة تمكن الباحث من التوصل إلى نتائج بحثه، أما الفصل الرابع فقد احتوى النتائج والاستنتاجات، ثم ختم البحث بقائمة المصادر.