عناصر مشابهة

لفظة "يروي الأوابد" عند ابن حيان في كتابه المجروحين من المحدثين: دراسة نقدية حديثية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Word (Yarwi Al-Awad) According to Ibn Hibban in his Book Al-Majroohin Min Al-Hadithin: A Modern Critical Study
المصدر:مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية
الناشر: جامعة تكريت - كلية التربية للعلوم الإنسانية
المؤلف الرئيسي: عارف، حازم عبدالوهاب (مؤلف)
المجلد/العدد:مج28, ع8
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:40 - 65
ISSN:1817-6798
رقم MD:1211775
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 05973nam a22002417a 4500
001 1958773
041 |a ara 
044 |b العراق 
100 |a عارف، حازم عبدالوهاب  |g Aref, Hazem Abdel Wahab  |e مؤلف  |9 442230 
245 |a لفظة "يروي الأوابد" عند ابن حيان في كتابه المجروحين من المحدثين:  |b دراسة نقدية حديثية 
246 |a The Word (Yarwi Al-Awad) According to Ibn Hibban in his Book Al-Majroohin Min Al-Hadithin:  |b A Modern Critical Study 
260 |b جامعة تكريت - كلية التربية للعلوم الإنسانية  |c 2021 
300 |a 40 - 65 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |b The importance of wound and modification science for hadith students is not hidden, and the great efforts made by scholars to preserve the hadith of the Prophet (peace and blessings be upon him) from subjugation and laying down, so the scholars of wound and modification sought to clarify the narrators' status of modification, because the science of wound and modification is concerned with the narrators of the chain of transmission who transmit the prophetic hadith. On the authority of the Messenger of Allah (may Allah’s prayers and peace be upon him) to know the acceptable hadith from the rejected, and the words of the imams about the wound and the modification The narrators are subject to rules and regulations in the chain of transmission. Whoever is proven to be a wound, they mention that in it and do not take them in God for the blame of a blame. Perhaps one of the most prominent of these scholars who spoke about the wound and the modification is Imam Ibn Hibban (may God have mercy on him) and he used the word (Al-Awad) on some Narrators to explain their state of acceptance and response, and this word was to explain the damages that it gave to some weak narrators or liars and those who interjected themselves In the narration of the hadiths of the Prophet (may God bless him and grant him peace), they were not among the people of the novel or hadith, so Imam Ibn Hibban liked to explain their situation so that people would avoid their narrations because they are not authentic. Al-Razi and Abu Hatim Al-Razi, but Ibn Hibban gave it to the narrators in his book (Al-Mujrouhun among the Hadiths), so I wanted to collect it in a useful scientific research to benefit from it first and then to benefit the noble reader from it. His saying, according to the sayings of other scholars from among the scholars of wound and modification, and God is the guide to the straight path, and I ask him for success. 
520 |a فلا يخفى أهمية علم الجرح والتعديل على طلبة الحديث، والجهود الكبيرة التي بذلها العلماء لصون حديث النبي (عليه الصلاة والسلام) من الدس والوضع، لذلك انبرى علماء الجرح والتعديل لبيان حال الرواة من التعديل والتجريح، لأن علم الجرح والتعديل يختص برواة السند الذين ينقلون الحديث النبوي عن رسول الله (صلى الله عليه وسلم) ليعرف الحديث المقبول من المردود، وكلام الأئمة في الجرح والتعديل ليس اعتباطا وإنما يخضع الرواة في السند لقواعد وضوابط فمن يثبت فيه الجرح فإنهم يذكرون ذلك فيه ولا تأخذهم في الله لومة لائم، ولعل من أبرز هؤلاء العلماء الذين تكلموا في الجرح والتعديل، الإمام ابن حبان (رحمه الله) وقد استخدم لفظة (يروي الأوابد) على بعض الرواة لبيان حالهم من القبول والرد وكانت هذه الكلمة لبيان الطامات التي اطلقتها على بعض الرواة الضعفاء أو الكذابين والذين اقحموا أنفسهم في رواية أحاديث النبي (صلى الله عليه وسلم) ولم يكونوا من أهل الرواية ولا الحديث، فأحب الإمام ابن حبان أن يبين حالهم ليتجنب الناس رواياتهم لأنها غير صحيحة، ولم ينفرد ابن حبان بهذه اللفظة بل سبقه إليها بعض العلماء ومنهم يحيى بن معين، وأبو زرعة الرازي، وأبو حاتم الرازي، ولكن ابن حبان أطلقها على الرواة في كتابه (المجروحين من المحدثين) فأردت أن أجمعها في بحث علمي مفيد لانتفع منها أولا ثم لينتفع منها القارئ الكريم ولأبين هل أصاب الإمام ابن حبان في اطلاق هذه اللفظة أو أنه جاوز الصواب وذلك بمقارنة قوله بأقوال العلماء الآخرين من علماء الجرح والتعديل والله هو الهادي إلى سواء السبيل وأسأله التوفيق والسداد.  
653 |a علم الجرح والتعديل  |a ابن حيان، أبو حاتم محمد بن حبان بن أحمد، ت. 354 هـ.  |a الأحاديث النبوية  |a كتاب المجروحين من المحدثين 
692 |b Everlasting  |b Wounding  |b Modification  |b Hadith Criticism  |b Knowledge of Narrators 
773 |4 العلوم الإنسانية ، متعددة التخصصات  |4 العلوم الاجتماعية ، متعددة التخصصات  |6 Humanities, Multidisciplinary  |6 Social Sciences, Interdisciplinary  |c 003  |e Journal of Tikrit university for humanities  |f Mağallaẗ ǧāmiʻaẗ tikrīt li-l-ʻulūm al-insāniyyaẗ  |l 008  |m مج28, ع8  |o 2369  |s مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية  |v 028  |x 1817-6798 
856 |u 2369-028-008-003.pdf 
930 |d n  |p y  |q n 
995 |a HumanIndex 
999 |c 1211775  |d 1211775