عناصر مشابهة

المنهج النحوي لأبي السعود في تفسيره "إرشاد العقل السليم إلى مزايا القرآن الكريم"

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Grammatical Approach of Abu Al-Saud in his Interpretation Guiding "A Sound Mind to the Merits of the Noble Qur’an"
المصدر:مجلة العلوم التربوية والدراسات الإنسانية
الناشر: جامعة تعز فرع التربة - دائرة الدراسات العليا والبحث العلمي
المؤلف الرئيسي: المقوشي، عمر بن علي (مؤلف)
المجلد/العدد:ع20
محكمة:نعم
الدولة:اليمن
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:131 - 148
DOI:10.55074/2152-000-020-006
ISSN:2617-5908
رقم MD:1207495
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The Qur’an is one of the most important things that called Arabs to study Arabic, reveal its origins, and collect its poetry and languages. Therefore, among the sciences that the exegete should be aware of, the sciences of Arabic, the science of grammar, the derivation of speech, the construction of the word, rhetoric of all kinds, and the readings. With the readings, he cites them often, attributes them sometimes, neglects them at other times, directs them once, does not direct them again, and strengthens some of them over others, but his criterion in accepting and refuting the reading is not its correctness and its abnormality, rather it strengthens what fits a position, is consistent with a context, or is more eloquent, or measured, and he was not one of those who permitted martyrdom to quote the hadith of the Prophet, and he used to quote a lot of Arab poetry, and he did not see anything wrong with citing the poetry of some of the born and the poetry of those who did not know who said it.

القرآن من أهم ما دعا العرب إلى دراسة العربية وكشف أصولها وجمع شعرها ولغاتها؛ لذا كان من العلوم الواجب على المفسر العلم بها علوم العربية، علم النحو، واشتقاق الكلام، وبناء الكلمة، والبلاغة بأنواعها، والقراءات، ولقد حظي تفسير أبي السعود بعناية كثير ممن جاء بعده، وكان له عناية بنظم الآيات، والإعجاز البلاغي، وقد كانت له عناية بالقراءات، يوردها غالبا، ويعزوها تارة، ويهمل عزوها تارة أخرى، ويوجهها مرة، ولا يوجهها مرة أخرى، ويقوي بعضها على بعض، لكن معياره في قبول القراءة وردها ليس صحتها وشذوذها، بل يقوي ما ناسب مقاما، أو اتسق مع سياق، أو كان أبلغ، أو أقيس، ولم يكن ممن يجيزون الاستشهاد بالحديث النبوي، وكان يكثر من الاستشهاد بشعر العرب، ولا يرى بأسا في الاستشهاد بشعر بعض المولدين وبشعر من لا يعرف قائله.