عناصر مشابهة

تحليل العلاقة بين رأس المال البشري والنمو الاقتصادي في العراق للمدة 1990-2018

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Analyzing the Relationship between Human Capital and Economic Growth in Iraq during the Period 1990-2018
المصدر:مجلة تكريت للعلوم الإدارية والاقتصادية
الناشر: جامعة تكريت - كلية الإدارة والاقتصاد
المؤلف الرئيسي: فرج، ماردين محسوم (مؤلف)
مؤلفين آخرين: كريم، هه وار عثمان (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج16, ع52
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:237 - 257
ISSN:1813-1719
رقم MD:1205153
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EcoLink
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Investing in human capital is a renewable energy source that can be relied on to achieve development goals and economic growth. The aim of this research is to demonstrate the measurement of the impact of human capital on economic growth in Iraq for the period (1990-2018). To achieve this goal, the research relied on a descriptive and analytical approach based on time series data and the use of my method (ARDL), (OLS). Finally, the research concluded that, despite wars and political and security instability, human capital contributed to economic growth in Iraq over the period (1990-2018) in the short and long term, but at different levels. The increase in means years of schooling and life expectancy has led to an increase in indicators of economic growth in Iraq during the research period, as a result of which the increase in expenditure on education has had a positive effect on GDP per capital and Gross Domestic Product. It is therefore necessary to continue increasing expenditure on education at different stages, to set priorities for investment in education, to improve the quality of education and to develop different educational curricula in order to increase the contribution of human capital to economic growth.

يعد الاستثمار في رأس المال البشري طاقة متجددة، يمكن الاعتماد عليه للوصول إلى تحقيق أهداف تنموية وتحقيق النمو الاقتصادي، يهدف هذا البحث إلى بيان قياس أثر رأس المال البشري على النمو الاقتصادي في العراق للمدة (1990-2018). ولتحقيق هذا الهدف اعتمد البحث على المنهج الوصفي والتحليلي الذي يعتمد على بيانات السلاسل الزمنية، واستخدام طريقتي (ARDL) و (OLS)، وأخيرا توصل البحث إلى عدة استنتاجات، منها: على الرغم من الحروب وعدم الاستقرار السياسي والأمني، إلا إن رأس المال البشري ساهم في تحقيق النمو الاقتصادي في العراق خلال المدة (1990-2018) في الأمدين القصير والطويل، ولكن بمستويات مختلفة. إن زيادة متوسط السنوات الدراسية ومتوسط العمر المتوقع أدى إلى ارتفاع مؤشرات النمو الاقتصادي في العراق خلال مدة البحث، كما إن لارتفاع الإنفاق على التعليم أثراً إيجابياً في نصيب الفرد من (GDP) والناتج المحلي الإجمالي، وبناء على ذلك فإنه من الضروري الاستمرار على زيادة الإنفاق على التعليم بمراحل مختلفة، وتحديد أولويات الاستثمار في التعليم، والتحسن في نوعية التعليم، وتطوير مناهج التعليم المختلفة، من أجل زيادة مساهمة التعليم في النمو الاقتصادي.