عناصر مشابهة

سؤال الكتابة وقلقها في مجموعة "أتراك تشرقين غدا" بين كتابة الحلم وحلم الكتابة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Question of Writing and its Concern in the Group "Maybe you will Shine Tomorrow" between Writing a Dream and a Dream of Writing
المصدر:مجلة بدايات
الناشر: جامعة عمار ثليجي الأغواط - كلية الآداب واللغات
المؤلف الرئيسي: عرنيبة، ميلود (مؤلف)
المجلد/العدد:مج1, ع3
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:80 - 91
ISSN:2676-198X
رقم MD:1198142
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:This research attempts to examine one of the experimental images in the short story of the writer Fatima Al-Zahra Al Murabit. This image is represented in the exploitation of story writing to think about the question of creative writing itself, which means that the writer exploits the dream/ story, which is an imaginary work, in discussing a set of critical issues related to writing the story in particular and creativity and thought in general. Thus, the short story of this writer has exceeded the saying of the literary genre, and created another literary genre, Thus, the short story of this writer has exceeded the saying of the literary race, and created another literary genre, neither it is pure creativity, nor is it purely critical, but rather falls in the area of contact between two seemingly distant genres, Trying to approximate the distance between them, as this experimental procedure may contribute to taking the critical study out of its dilemma and its objective rigor, In order for readers to admire and accept it, as they are creative. It is this new genre that has become known in modern studies as "La fiction théorique" on the one hand of the creators, and on the side of the critics "l’essai fictionnel".

يحاول هذا البحث رصد أحد صور التجريب في القصة القصيرة عند الكاتبة فاطمة الزهراء المرابط، وتتمثل هذه الصورة في استغلال الكتابة القصصية للتفكير في سؤال الكتابة الإبداعية نفسها، أي أن الكاتبة تستغل القصة/ الحلم وهي عمل تخييلي في معالجة مجموعة من القضايا النقدية المرتبطة بكتابة القصة خصوصاً وبالإبداع والفكر عموما، وبذلك تكون القصة القصيرة عند هذه الكاتبة قد تجاوزت المقولة التجنيسية، وعملت على خلق نوع أدي آخر، لا هو إبداعي خالص، ولا هو نقدي خالص، وإنما يقع في منطقة التماس بين جنسين متباعدين ظاهرياً، ساعياً إلى تقريب الهوة بينهما، باعتباره مسعى قد يساهم في إخراج الدراسة النقدية من مأزقها وصرامتها الموضوعية، ليستسيغها القراء ويقبلون عليها كإقبالهم على الإبداع. وهذا الجنس الجديد هو الذي بات يعرف في الدراسات الحديثة بالتخييل النظري La fiction théorique من جهة المبدعين، والتنظير التخيلي من جهة النقاد l’essai fictionnel.