عناصر مشابهة

دور الإيحاءات والاستعارات المفاهيمية في إثراء التصميم التيبوجرافي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Role of Visual Connotations and Conceptual Metaphors in Enriching the Typography Design
المصدر:مجلة التصميم الدولية
الناشر: الجمعية العلمية للمصممين
المؤلف الرئيسي: حسن، إبراهيم (مؤلف)
المجلد/العدد:مج11, ع6
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:299 - 306
DOI:10.21608/idj.2021.205106
ISSN:2090-9632
رقم MD:1195932
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 06150nam a22002417a 4500
001 1941923
024 |3 10.21608/idj.2021.205106 
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |a حسن، إبراهيم  |g Hassan, Ibrahim  |e مؤلف  |9 640100 
245 |a دور الإيحاءات والاستعارات المفاهيمية في إثراء التصميم التيبوجرافي 
246 |a The Role of Visual Connotations and Conceptual Metaphors in Enriching the Typography Design 
260 |b الجمعية العلمية للمصممين  |c 2021  |g نوفمبر 
300 |a 299 - 306 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a يدور البحث حول كيفية الاستفادة من التيبوجرافي كأحد عناصر التصميم من أجل إثراء البعد الإتصالي والفكري للتصميم. فاللغة البصرية هي أساس بناء التصميم، إذ أن العملية التصميمية تحقق أهدافها وفق قوانين ترتبط بالإدراك البصري، فمراعاة جانبي الفهم والإدراك يعد جوهر العملية التصميمية. تعتبر الإيحاءات والاستعارات من الوسائل التي تستخدم في تعزيز عمليتي الفهم والإدراك، ومن ثم تحقيق استجابة أفضل من قبل المتلقي. يعمد الباحث في تلك الورقة إلى التفريق بين الإيحاءات والاستعارات وتوضيح الفرق بينهما في التطبيقات التيبوجرافية. أن الفهم الكامل لتطبيقات التيبوجرافي سوف يكون له دور في توجيه المصمم لاختيار الخصائص التيبوغرافية المناسبة الذي من خلاله يتم إظهار وتوصيل الرسالة. مشكلة البحث تنحصر في ضبط المفاهيم الخاصة بالدلالات التيبوجرافية والتي لها أثر في إرساء المعاني لدى المتلقي، ويسعى الباحث من خلال المنهج الاستقرائي في تحديد خصائص الاستعارات التيبوجرافية Typographic metaphors، والإيحاءات التيبوجرافية Connotations؛ وتوضيح الفرق بينهما. تتمثل أهمية البحث في كونها تتناول مبحثا دقيقا في التخصص مما يساعد كثير من الباحثين في مجال التيبوجرافي بشكل خاص والاتصال البصري بشكل عام في ضبط مصطلحاتهم العلمية، كما تتبين أهمية البحث في مساعدة المصممين على توظيف طاقة التيبوجرافي بشكل صحيح في أعمالهم الاتصالية لتحقيق أعلى درجات الفهم والاستجابة من قبل المتلقي.  |b The research revol ves around how to take advantage of typography as one of the design elements in order to enrich the communicative and intellectual dimension of the design. The visual language is the basis for constructing the design, as the design process achieves its objectives according to laws related to visual perception. Taking into account both sides of understanding and perception is the essence of the design process. Connotation and metaphors are among the means that are used to enhance the processes of understanding and perception, and then achieve a better response by the recipient. In this paper, the researcher intends to differentiate between connotation and metaphors and to clarify the difference between them in typographical applications. A full understanding of typography applications will have a role in guiding the designer to choose the appropriate typographic characteristics through which the message is shown and communicated. The research revolves around how to take advantage of typography as one of the design elements in order to enrich the communicative and intellectual dimension of the design. The visual language is the basis for constructing the design, as the design process achieves its objectives according to laws related to visual perception. Taking into account both sides of understanding and perception is the essence of the design process. Allusions and metaphors are among the means that are used to enhance the processes of understanding and perception, and then achieve a better response by the recipient. In this paper, the researcher intends to differentiate between allusions and metaphors and to clarify the difference between them in typographical applications. A full understanding of typography applications will have a role in guiding the designer to choose the appropriate typographic characteristics through which the message is shown and communicated. The research problem is limited to controlling the concepts of typographic semantics, which have an impact on establishing meanings for the recipient, and the researcher seeks, through the inductive approach, to determine the characteristics of typographic metaphors, and connotations, and to clarify the difference between them. The importance of the research is that it deals with a precise topic in the specialization, which helps many researchers in the field of typography in particular and visual communication in general in controlling their scientific terms. by the recipient. 
653 |a الفنون التشكيلية  |a المصمم  |a التصميم التيبوجرافي  |a الإيحاءات  |a الاستعارات المفاهيمية 
692 |a الاستعارات المفاهيمية  |a الدلالات البصرية  |a التصميم التيبوجرافي  |b Conceptual Metaphors  |b Visual Connotations  |b Typography Design  |b Typefaces  |b Connotation  |b Metaphor  |b Semiotics 
773 |4 فنون  |6 Art  |c 022  |e International Design Journal  |f Mağallaẗ Al-taṣmim Al-Dawliyyaẗ  |l 006  |m مج11, ع6  |o 2048  |s مجلة التصميم الدولية  |v 011  |x 2090-9632 
856 |u 2048-011-006-022.pdf  |n https://www.idj.journals.ekb.eg/article_205106.html?lang=ar 
930 |d y  |p y  |q n 
995 |a HumanIndex 
999 |c 1195932  |d 1195932