عناصر مشابهة

خصائص الألحان الغنائية لدى الفنان طالب القره غولي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Characteristics of Lyrical Melodies have the Artist Talib Al-Qargholi
المصدر:مجلة الآداب
الناشر: جامعة بغداد - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: مراد، سعيد مهدي شاه (مؤلف)
مؤلفين آخرين: جاسم، فراس ياسين (م. مشارك)
المجلد/العدد:ملحق
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2021
التاريخ الهجري:1443
الصفحات:495 - 512
ISSN:1994-473X
رقم MD:1193982
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يعد الغناء أحد السمات الفنية البارزة في العراق، ومدينة بغداد تحديداً، التي ظهرت وتبلورت فيها العديد من الألوان والتجارب الغنائية وعبر حقب زمنية مختلفة ولا سيما حقبة السبعينيات من القرن العشرين كونها حقبة مهمة ومميزة في مسيرة الأغنية العراقية التي وصلت فيها الى ذروة الصياغة اللحنية والأدائية، وعلى يد كوكبة مميزة من الملحنين منهم الفنان (طالب القره غولي)، والذي يعد من أبرز من أسهموا في تطوير الأغنية وإغناء مسيرتها الفنية، وعلى الرغم من أهمية أعماله إلا أنها لم تدرس دراسة علمية متخصصة، وهذا البحث يختص بدراستها عن طريق الكشف عن خصائص الألحان الغنائية لدى هذا الفنان. وتبرز أهمية البحث فيما بضيفه من معرفة جديدة وإلقائه الضوء على مسيرة فنان مميز وخصائص ألحانه الغنائية، فضلاً عن تقديمه معلومات وآراء جديدة بوصفه مصدراً جديداً يضاف إلى المكتبة العربية بوجه عام والعراقية بشكل خاص. لقد استعرض البحث الأغنية العراقية ومراحل تطورها بالقرن العشرين، كما تحدث عن حياة الفنان طالب القرغولي ودوره في الأغنية العراقية. وقد درس البحث عينات اختيرت بطريقة عشوائية مثلت المجتمع المتمثل بالأغاني التي لحنها الفنان طالب القره غولي، من خلال تحليلها بمعيار صمم لهذا الغرض، ليخلص إلى مجموعة من النتائج والاستنتاجات، أبرزها التنوع في السلالم المقامية التي يستعملها، ولا سيما الشائعة في الموسيقى والغناء العربي والعراقي، مع الانتقال إلى سلالم أخرى قريبة، وذات الطابع المحلي الصرف، والذي يدل على توسع التنوع المقامي، فضلا عن الكثافة اللحنية المميزة في أعماله

Singing is one of the prominent artistic features in Iraq, and the city of Baghdad in particular, in which many colors and singing experiences have emerged and crystallized in different periods of time, especially the seventies of the twentieth century, being an important and distinctive era in the Iraqi song’s march in which it reached the height of melodic and performance formulation. The hand of a distinctive constellation of composers, including the artist (Talib Al-Qargholi), Which is considered one of the most prominent contributors to the development of the song and the enrichment of its artistic career, and despite the importance of his works, they did not study a specialized scientific study, and this research is concerned with studying it by revealing the characteristics of the lyrical melodies of this artist. The importance of research is highlighted by the new knowledge it adds, shedding light on the career of a distinguished artist and the characteristics of his lyrical music, as well as providing new information and opinions as a new source added to the Arab library in general and the Iraqi library in particular. The research reviewed the Iraqi song and its stages of development in the twentieth century. It also talked about the life of the artist Talib Al-Qargholi and his role in the Iraqi song. The research examined samples chosen in a random manner that represented the community represented by the songs composed by the artist Talib Al-Qargholi, by analyzing them with a standard designed for this purpose, to come to a set of results and conclusions, the most prominent of which is the diversity in the Maqam scales that he uses, especially the common ones in Arab and Iraqi music and singing, with Moving to other nearby stairs, of a purely local character, which indicates the expansion of the Maqamid diversity, as well as the distinctive melodic density of his works.