عناصر مشابهة

حقوق أهل الذمة والأقليات بين الشريعة والقانون الدولي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Rights of the Dhimmis and Minorities between Sharia and International Law
المصدر:حوليات جامعة الجزائر 1
الناشر: جامعة الجزائر1 بن يوسف بن خدة
المؤلف الرئيسي: دلهوم، لخضر (مؤلف)
المجلد/العدد:مج35, ع3
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:477 - 494
ISSN:1111-0910
رقم MD:1192502
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
AraBase
EduSearch
IslamicInfo
EcoLink
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:This research deals with some of the outcomes of the civilizational interaction between the Islamic civilization and the Western civilization, represented by the term dhimmis and the term minority in international law. There was a kind of confusion and confusion between the two terms, between some interested in Islamic studies, who tried to make the rulings of the people of the dhimma a law that has the same philosophy, principles and principles of international law to protect minorities under the pretext of defending Islam from the charge of not keeping up with the times. And among international law jurists, some of whom consider that the rulings of the dhimmis are an expression of inequality between members of the Muslim community due to the division of society into dhimmis and Muslims, so that minorities do not enjoy the same rights as Muslims. For this purpose, I will work on defining the concept of each of the dhimma contract and the rights and duties it requires between the Muslim state and its subjects of the People of the Book, and I will also explain the philosophy and provisions of the dhimma contract and how it is based on protecting and preserving the rights of non-Muslim subjects in accordance with the principle of freedom of belief and the practice of religious rites. And that the Muslim state, fourteen centuries ago, aimed to establish a diverse and plural society, governed by a set of laws that protect the minority and make it practice its various rites and rights within the framework of the state's policy and laws, while the philosophy of international law legislation to protect minorities is based on its protection for these minorities. He hurt her. This study was divided into five sections; the first one presented the meanings of the minority and its releases, while the second topic dealt with some of the rights of the minority in international law. As for the third topic, it mentioned the rights of religious minorities in the Qur’an and Sunnah, and the fourth topic dedicated it to explaining the political rights of non-Muslims in a country. Islam, while the fifth topic shows the most important judicial rights of non-Muslims, and concluded the research with a conclusion and a list of sources and references.

هذا البحث يعالج بعض مخرجات التفاعل الحضاري بين الحضارة الإسلامية والحضارة الغربية، متمثلا في مصطلح أهل الذمة، ومصطلح الأقلية في القانون الدولي. فوقع نوع من اللبس والخلط بين المصطلحين، بين بعض المهتمين بالدراسات الإسلامية، الذين حاولوا أن يجعلوا أحكام أهل الذمة، بمثابة قانون له نفس فلسفة ومبادئ ومنطلقات القانون الدولي لحماية الأقليات بحجة الدفاع عن الإسلام من تهمة عدم مواكبة العصر. وبين فقهاء القانون الدولي الذين يعتبر بعضهم أن أحكام أهل الذمة هو تعبير عن عدم المساواة بين أفراد المجتمع المسلم بسبب تقسيم المجتمع إلى أهل ذمة ومسلمين، بحيث أصبحت الأقليات لا تتمتع بنفس حقوق المسلمين. من أجل ذلك سأعمل على تحديد مفهوم كل من عقد الذمة وما يتطلبه من حقوق وواجبات تربط بين الدولة المسلمة ورعاياها من أهل الكتاب، كما سأبين فلسفة، وأحكام عقد الذمة وكيف أنها مبنية على حماية وحفظ حقوق الرعايا غير المسلمين وفق مبدأ حرية العقيدة وممارسة الشعائر الدينية. وأن الدولة المسلمة منذ أربعة عشر قرنا كانت تهدف إلى تأسيس مجتمعٍ متنوعٍ ومتعددٍ، تحكمه مجموعة من القوانين التي تحمي الأقلية وتجعلها تمارس شعائرها وحقوقها المختلفة ضمن إطار سياسة وقوانين الدولة، في حين أن فلسفة تشريع القانون الدولي لحماية الأقليات، مبنية على حمايته لهذه الأقليات مما قد يصيبها من ضرر. وقد قسمت هذه الدراسة إلى خمسة مباحث، الأول عرضت فيه معاني الأقلية وإطلاقاتها، أما المبحث الثاني تناولت فيه بعض حقوق الأقلية في القانون الدولي، وأما المبحث الثالث ذكرت فيه حقوق الأقليات الدينية في القرآن والسنة، أما المبحث الرابع فخصصته لبيان الحقوق السياسية لغير المسلمين في دولة الإسلام، أما المبحث الخامس بينت فيه أهم الحقوق القضائية لغير المسلمين، وختمت البحث بخاتمة وقائمة للمصادر والمراجع.