عناصر مشابهة

تمثلات التشاؤم في رسوم التعبيرية الألمانية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Representations of Pessimism in German Expressionism's Drawings
المصدر:مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية
الناشر: جامعة واسط - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: الكعبي، كريم محسن علي سمير (مؤلف)
المجلد/العدد:ع34
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:125 - 135
DOI:10.31185/lark.Vol3.Iss34.1130
ISSN:1999-5601
رقم MD:1189204
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The research (Representations of pessimism in German expressionism's Drawings) dealt with four chapters. The first was the research problem of (What are the Representations of pessimism in German expressionism's Drawings?), The purpose of the research (known as Representations of pessimism in German expressionism's Drawings) Definition and definition of terms. The second chapter included the theoretical framework of three questions; the first dealt with the concept of pessimism in philosophy and psychology, the second dealt with the expressive meanings in the structure of the work of art, the third came with the title of German expressionism (views and references). The third came with the title of German expressionism (views and references). The fourth chapter included the research society, which reached (40) oil paintings, and included the sample of the research, which reached (4) plates chosen by the simple random way of homogeneity of the society. The research method adopted for the analysis of the sample is the descriptive method (qualitative content analysis method) The research represented by the analysis form. The fourth chapter dealt with the results, including: 1- included artistic expressions pessimistic all forms of organisms, weighted to highlight their pessimism on human forms in a way that overcame the rest of the animal and plant. 2- pessimism in the drawings of German expressionism through the dark colors, which suggest the darkness of life and darkness, as suggestive of the misery controlling the human and the absence of bright hope. Which appeared in all sample models. He also addressed the conclusions, including: 1- pessimistic expression is the main structure from which the German graphic drawing, which emerged at the beginning of the twentieth century. 2- German expressionism is the only artistic movement that has included all the issues of negative life and practices, including pessimism. And to bring them down by means of expression. The research ended with recommendations, proposals, list of sources and then annexes.

تناول البحث (تمثلات التشاؤم في رسوم التعبيرية الألمانية) ضمن أربعة فصول؛ ضم الأول مشكلة البحث المتمثلة بـ (ما هي تمثلات التشاؤم في رسوم التعبيرية الألمانية؟)، وهدف البحث المتمثل بـ (تعرف تمثلات التشاؤم في رسوم التعبيرية الألمانية)، كما ضم حدود البحث وتحديد المصطلحات وتعريفها. وتضمن الفصل الثاني الإطار النظري بواقع ثلاثة مباحث؛ تناول الأول مفهوم التشاؤم في الفلسفة وعلم النفس، وتناول الثاني الدلالات التعبيرية في بنية العمل الفني، أما الثالث فجاء بعنوان التعبيرية الألمانية (آراء ومرجعيات). أما الفصل الثالث فضم مجتمع البحث والذي بلغ (40) لوحة زيتية، كما ضم عينة البحث التي بلغت (4) لوحات اختيرت بالطريقة العشوائية البسيطة لتجانس المجتمع، أما منهج البحث المعتمد لتحليل العينة فهو المنهج الوصفي (طريقة تحليل المحتوى الكيفي) وذلك بالاعتماد على أداة البحث المتمثلة باستمارة التحليل. وتناول الفصل الرابع النتائج ومنها: 1- شملت التعبيرات الفنية التشاؤمية كل أشكال الكائنات، معولة في إبراز تشاؤمها على الأشكال الآدمية بصورة تغلب باقي الكائنات الحيوانية والنباتية. 2- تمثل التشاؤم في رسوم التعبيرية الألمانية عن طريقة الألوان الداكنة، والتي توحي بعتمة الحياة وظلامها، كما توحي بالبؤس المسيطر على الإنسان وغياب الأمل المشرق. والتي ظهرت في كل نماذج العينة. كما تناول الاستنتاجات ومنها: 1- يعد التعبير المتشائم البنية الرئيسة التي ينطلق منها الرسم التشكيلي الألماني والذي ظهر في بداية القرن العشرين. 2- تعد التعبيرية الألمانية الحركة الفنية الوحيدة التي شملت كل قضايا الحياة السلبية وممارساتها التشاؤم ومنها التشاؤم. وإسقاطها بالأساليب التعبيرية. وانتهى البحث بالتوصيات والمقترحات وقائمة المصادر ومن ثم الملاحق.