عناصر مشابهة

الملامح التمثيلية في إلقاء الشعر الشعبي العراقي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Characteristic Features in the Shedding of Popular Iraqi Poetry Preparation
المصدر:مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية
الناشر: جامعة واسط - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: خلف، وعد عبدالأمير (مؤلف)
المجلد/العدد:ع35
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:172 - 186
DOI:10.31185/lark.Vol4.Iss35.1345
ISSN:1999-5601
رقم MD:1189065
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Iraqi folk poetry is one of the most important Iraqi arts. The Iraqis began practicing it for many years as one of the methods of expression of joy, sadness, alienation and other emotional feelings. It was also used in the political field and in a collective way to express dissatisfaction and opposition to the demonstrations and demonstrations. From this point of view, the researcher considered the depth of the poetry of the popular Iraqi theater, aware of the methods of diction used in the field of folk poetry, I asked that there is representative performed by the poet himself used during the poetry poem, which carries the features of dramatic and also protected. From here, the researcher will highlight the features of the presentation of the folk Iraqi poetry, the study included four chapters, the first chapter: the methodological framework of the research, where the problem of research that raises the following question (Was there any representative features in the way of the Iraqi poet? The abilities and possibilities used by the popular poet in representative performance relative to the performance and possibilities of theatrical actor? Then, the importance of research in identifying the representative features in the Iraqi popular poetry and its interventions in theatrical art benefited researchers in the field of Iraqi popular poetry and theater studies The objective of the research is to reveal the representative features in Iraqi poetry, then the limits of research and definition of terminology. The second chapter deals with the theoretical framework of the research. It includes two sections. The first section deals with the historical stages of the development of the experience of folk poetry in Iraq. The second section deals with the acting of the Iraqi folk poetry. The chapter concludes with the theoretical frame of indicators The third chapter includes the research procedures, namely, the research community, the research sample, the research tool, and the research methodology, and one presentation was chosen for the purpose of achieving the research objective. Chapter 4: contains the research results reached by the researcher: 1-The shape of poet's body visual formation through acting, which was performed by signs and physical gestures through the movement of the trunk and hands and head and change facial expressions. 2-The acting performance of poets in the performance of the poem carries symbolic significance through the images expressed with the dimensions of humanistic dogma, was the main reason to stir the emotions of the public, which reaches the degree of tears sometimes. The chapter also contains conclusions, recommendations, proposals, and a list of sources and references.

يعد الشعر الشعبي العراقي أحد أهم الفنون العراقية إذ بدأ العراقيون بممارسته منذ سنوات طويلة كأحد أساليب التعبير عن الفرح والحزن والاغتراب وغيرها من الأحاسيس العاطفية، واستعمل أيضاً في المجال السياسي وبأسلوب جماعي للتعبير عن الاستياء والمعارضة للسلطات والتظاهر عليها، من هذا المنطلق ارتأى الباحث التعمق في جانب الشعر الشعبي العراقي مسرحياً فأطلع على أساليب الإلقاء المستخدمة في مجال الشعر الشعبي فألتمس أن هنالك ملامحاً تمثيلية يقوم بأدائها الشاعر نفسه مستخدمها أثناء إلقائه القصيدة الشعرية التي تحمل في طياتها ملامح درامية وملحمية أيضاً. فمن هنا سيسلط الباحث الضوء على تلك الملامح التمثيلية المستخدمة في إلقاء الشعر الشعبي العراقي، تضمن البحث أربعة فصول، الفصل الأول: الإطار المنهجي للبحث تضمن مشكلة البحث والحاجة إليه التي تطرح السؤال الأتي (هل كانت هنالك ملامح تمثيلية في طريقة إلقاء الشاعر الشعبي العراقي؟ وما مدى القدرات والإمكانيات التي يستخدمها الشاعر الشعبي في الأداء التمثيلي نسبةً لأداء وإمكانيات الممثل المسرحي؟ ثم تجلت أهمية البحث في التعرف على الملامح التمثيلية في الشعر الشعبي العراقي وتداخلاته في الفن المسرحي إفادة الباحثين في مجال الشعر الشعبي العراقي والدراسات المسرحية، أما هدف البحث الكشف عن الملامح التمثيلية في الشعر الشعبي العراقي ثم حدود البحث وتحديد المصطلحات. أما الفصل الثاني: الإطار النظري للبحث، فتضمن مبحثين، عني المبحث الأول منها بنبذة تأريخية مراحل تطور تجربة الشعر الشعبي في العراق، فيما عني المبحث الثاني ملامح التمثيل المسرحي في إلقاء الشعر الشعبي العراقي، ثم اختتم الفصل بما أسفر عنه الإطار النظري من مؤشرات. أما الفصل الثالث لقد اشتمل على إجراءات البحث وهي مجتمع البحث، وعينة البحث، وأداة البحث، ومنهج البحث، وتم اختيار عرض واحد وذلك لغرض تحقيق هدف البحث، أما الفصل الرابع: فاحتوى على نتائج البحث التي توصل إليها الباحث ومنها: 1-شكل جسد الشاعر تكويناً صورياً يؤدى بواسطة الإيماءات والإيحاءات الجسدية من خلال حركة الجذع واليدين والرأس وتغيير تعابير الوجه. 2- حمل الأداء التمثيلي للشعراء في إلقاء القصيدة دلالات رمزية أثارت عواطف الجمهور التي تصل إلى درجة البكاء أحياناً. كما احتوى الفصل على الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات وقائمة بمصادر البحث ومراجعه.