عناصر مشابهة

نزعة العولمة وأوجه المثاقفة في العرض المسرحي العراقي: مسرحية "الاسكافي" نموذجا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية
الناشر: جامعة واسط - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: كاظم، زهير (مؤلف)
المجلد/العدد:ع22
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:334 - 343
DOI:10.31185/lark.Vol1.Iss22.603
ISSN:1999-5601
رقم MD:1188201
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 06978nam a22002537a 4500
001 1933492
024 |3 10.31185/lark.Vol1.Iss22.603 
041 |a ara 
044 |b العراق 
100 |a كاظم، زهير  |g Kadhum, Zuhair  |e مؤلف  |9 599577 
242 |a The Trend of Globalization and Aspects of Acculturation in The Iraqi Theater Show:  |b The "Shoemaker" Play as A Model 
245 |a نزعة العولمة وأوجه المثاقفة في العرض المسرحي العراقي:  |b مسرحية "الاسكافي" نموذجا 
260 |b جامعة واسط - كلية الآداب  |c 2016 
300 |a 334 - 343 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |f In the era of globalization, can theatrical performance be considered one of the aspects of acculturation between societies? This research is an attempt to answer this question because of its scientific, cultural and artistic importance. The aim of the research is to know the aspects of culture in the Iraqi theatrical presentation. After defining the outlines of the research that chose the play (The Cobbler) as a model, which the researcher justified his choice of for several reasons, the most important of which is that it presents important ideas that talk about the deterioration that Iraq has reached in all aspects of life as a result of intellectual, political, regional and local economic interventions during the period of the American occupation and beyond until our time as well as the accordance of its content with the objectives of the current research. In its theoretical framework, the research focused on studying the relationship between the two categories of globalization and acculturation through the title of the first topic (the intellectual context between globalization and acculturation). Then the researcher dealt with the interrelationship of the concepts of globalization and history in drama through the second topic, which was titled (the dialectic of history and the globalization of drama). Then the researcher extracted some indicators that were adopted as a criterion for measuring the results, and perhaps the most important of them is that the theater did not develop into the form it has reached now except through the contribution of all nations and the overlap of their experiences with each other without exception. In the third chapter, the descriptive analytical approach was adopted, then a brief summary of the theatrical story was presented. Then, by analyzing the model play, he reached a number of results that he proved and discussed in the fourth chapter, perhaps one of the most important of them is the transformation of the filmmaker into a miniature world in which the three Islamic, Christian and Jewish religions met based on the affiliation of their main personalities, and then a dialogue about several arguments, including religion, freedom, terrorism and occupation, and then the overlaps of the important axes of the cultures of those religions and the point of view of each of the personalities on that. It is as if we were in front of a scientific conference for cultural exchange or indirect acculturation. Then the arrival to the conclusions that the researcher obtained based on the results. The research ended with a list of sources. This abstract was translated by Dar AlMandumah Inc 
520 |a في عصر العولمة.. هل يمكن اعتبار العرض المسرحي أحد أوجه المثاقفة ما بين المجتمعات؟ هذا البحث هو محاولة للإجابة عن هذا التساؤل لما يشكله من أهمية علمية وثقافية وفنية، فيصبح هدف البحث هو تعرف أوجه المثاقفة في العرض المسرحي العراقي. وبعد التعريف بحدود البحث الذي اختار مسرحية (الإسكافي) أنموذجا والتي برر الباحث اختياره لها لأسباب عدة من أهمها أنها تطرح أفكارا مهمة تتحدث عما وصل إليه العراق من تدهور في جميع مناحي الحياة نتيجة التدخلات الفكرية والسياسية والاقتصادية الإقليمية والمحلية أثناء فترة الاحتلال الأميركي وما بعده حتى وقتنا الحاضر أولا، فضلا عن اتفاق محتواها مع أهداف البحث الحالي. وقدا ركز البحث في إطاره النظري على دراسة العلاقة بين مقولتي العولمة والمثاقفة من خلال عنوان المبحث الأول (السياق الفكري ما بين العولمة والمثاقفة)، ثم بعد ذلك تناول الباحث تعالق مفهومي العولمة والتاريخ في الدراما من خلال المبحث الثاني الذي كان بعنوان (جدلية التاريخ وعولمة الدراما)، ثم استخلص الباحث بعض المؤشرات التي اعتمدت معيارا لقياس النتائج ولعل من أهمها، أنه لم يتطور المسرح إلى الشكل الذي وصل إليه الآن إلا من خلال مساهمة جميع الأمم وتداخل تجاربهم مع بعضها دون استثناء.. وفي الفصل الثالث تم اعتماد المنهج (الوصفي - التحليلي) ثم قدم خلاصة مكثفة لحكاية المسرحي، وبعدها توصل ومن خلال تحليل المسرحية الأنموذج إلى عدد من النتائج ثبتها وناقشها في الفصل الرابع، ولعل من أهمها هي تحويل المخرج الخشبة إلى عالم مصغر اجتمعت فيه الديانات الثلاثة الإسلامية والمسيحية واليهودية استنادا إلى انتساب الشخصيات الرئيسة لها، ومن ثم التحاور حول مقولات عدة منها الدين والحرية والإرهاب والاحتلال، ثم تداخلات المحاور المهمة لثقافات تلك الأديان ووجهة نظر كل واحدة من الشخصيات من ذلك، وكأننا أمام مؤتمر علمي للتبادل الثقافي أو المثاقفة الغير مباشرة.. ثم التوصل إلى الاستنتاجات التي بناها الباحث على ما حصل من نتائج وانتهى البحث بقائمة المصادر. 
653 |a ظاهرة العولمة  |a العروض المسرحية  |a التبادل الثقافي 
773 |4 الفلسفة  |4 علم اللغة  |6 Philosophy  |6 Linguistics  |c 021  |e Lark Journal for Philosophy , Linguistics and Social Sciences  |f Lārk  |l 022  |m ع22  |o 2335  |s مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية  |v 000  |x 1999-5601 
856 |u 2335-000-022-021.pdf 
930 |d n  |p y  |q n 
995 |a AraBase 
995 |a HumanIndex 
999 |c 1188201  |d 1188201