عناصر مشابهة

التوظيف السايكولوجي للقطة القريبة في أفلام برغمان

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية
الناشر: جامعة واسط - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: العسكري، حيدر فيصل كريم (مؤلف)
المجلد/العدد:ع21
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:396 - 413
DOI:10.31185/lark.Vol1.Iss21.647
ISSN:1999-5601
رقم MD:1188093
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The research included the first chapter (methodological framework): The research problem, which raised the following question: How can a close-up express the psychological components and motives of the character? Then the importance of research, with research goals and limits. As for the second chapter (theoretical framework), the researcher divided it into two sections, the first topic (the shot, size and utilization), in which the concept of the shot and its volumes, the dramatic meaning and utilization of each size were studied. As for the second topic (the philosophical vision in the films of Bergman), the topic came to shed light on the philosophical vision of director Bregman in his dealings with cinema, which came from his family upbringing and social influences, and to clarify the concepts that he tried to emphasize and related to the attempt to reveal the psychological sides of the character. The researcher came up with a set of indicators resulting from the theoretical framework, which he adopted as tools for analyzing the research sample. As for the third chapter (research procedures, which included the research method, the research body, the research sample, the research tool, and the unit of analysis. Then the research sample was analyzed, which is two films (Persona) and (Wild Strawberries). After analyzing the research sample, the researcher reached a set of results, including the following: Most of the functions of the close-up were achieved in the films of the research sample to express the psychological and dramatic aspect within the context of events, so we find it expressing (the feelings of the personality, reaction, and response). Based on the theoretical framework and results, conclusions were drawn that came as follows: An accurate reading of the expressiveness of Bregman's close-up shots requires prior knowledge of director Bregman's ideas and philosophy. Finally, the proposals were made and the research concluded with a list of sources. This abstract was translated by Dar AlMandumah Inc

تضمن البحث الفصل الأول (الإطار المنهجي): مشكلة البحث والتي طرحت التساؤل الاتي: كيف يمكن للقطة القريبة أن تعبر عن مكنونات والدوافع النفسية للشخصية؟ ثم أهمية البحث، مع أهداف وحدود البحث. أما الفصل الثاني (الإطار النظري) فقد قسمه الباحث إلى مبحثين، المبحث الأول (اللقطة الحجم التوظيف) وفيه تم دراسة مفهوم اللقطة وحجومها والمعنى الدرامي والتوظيف لكل حجم من الأحجام. أما المبحث الثاني (الرؤية الفلسفية في أفلام برغمان) جاء المبحث لتسليط الضوء على الرؤيا الفلسفية للمخرج بريغمان في تعامله مع السينما والتي تأتت من نشأته العائلية والمؤثرات الاجتماعية وتوضيح المفاهيم التي حاول التأكيد عليها والمرتبطة بمحاولة الكشف عن الدواخل النفسية للشخصية. وخرج الباحث بمجموعة من المؤشرات الناتجة الإطار النظري والتي أعتمدها كأدوات لتحليل عينة البحث. أما الفصل الثالث (إجراءات البحث، والذي تضمن منهج البحث، مجتمع البحث، عينة البحث، أداة البحث، وحدة التحليل. ثم تم تحليل عينة البحث، وهي فيلمان (القناع) و(التوت البري) وبعد تحليل عينة البحث توصل الباحث إلى مجموعة من النتائج ومن بينها: تحققت معظم وظائف اللقطة القريبة في أفلام عينة البحث للتعبير عن الجانب السايكولوجي والدرامي ضمن سياق الإحداث، فنجدها تعبر عن (دواخل الشخصية، ردة الفعل، الاستجابة). وانطلاقا من الإطار النظري والنتائج تم وضع الاستنتاجات التي جاءت على النحو الآتي: أن دقة في قراءة تعبيرية اللقطة القريبة عند بريغمان يتطلب معرفة مسبقة بأفكار وفلسفة المخرج بريغمان. وأخيرا تم وضع المقترحات وختم البحث بقائمة المصادر.