عناصر مشابهة

اختلاس الأصوات في النص القرآني: دراسة صوتية دلالية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة ميسان للدراسات الأكاديمية
الناشر: جامعة ميسان - كلية التربية الأساسية
المؤلف الرئيسي: النصراوي، عادل عباس هويدي (مؤلف)
المجلد/العدد:مج15, ع29
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:41 - 64
DOI:10.54633/2333-015-029-026
ISSN:1994-697X
رقم MD:1185960
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تنبه علماء اللغة قديما وحديثا على أهمية الصوت في اللغة-أيما لغة كانت-لأنه يمثل اللبنة الأساس في بناء اللفظ، الذي يؤلف في عموم تراكيبه دلالة لا يمكن الاستهانة بها، وإن كانت في بعض الأحيان مضمرة، لكن بمجموعها يصبح لها تأثير كبير موجة لدلالة النص اللغوي عموما، والنص القرآني خصوصا، وتجد آثار ذلك واضحة من خلال فواصل الآيات أو من خلال الوقف والسكت أو القصر، مما يعمل انسجاما داخل مكونات النص المبارك، وأن أي خلل فيه بسبب من قراءة شاذة أو خاطئة سيشعر المتلقي باختلاف في التوازن الداخلي للنص وقلة في الانسجام أو عدمه. ونتيجة لذلك فقد وضعوا الضوابط في حفظ القراءة من اللحن وعدوا مثلا إشباع المختلس من الأصوات في القرآن الكريم أو اختلاس المشبع منها مما لا يجوز شرعا لأنه يخل بأحكام القراءة وقد يخل بالدلالة أيضا بسبب من اختلال التوازن الصوتي وانعدام الانسجام الداخلي فيه. لذا كان منطلق بحثنا في اختلاس الأصوات ببيان أهمية هذه الظاهرة الصوتية في النص القرآني عموما، وهذه الظاهرة موجودة في الشعر العربي القديم وصدر الإسلام، وتوارثوها عم سبقهم، فظهرت واضحة جلية في القران الكريم. لقد تمثلت ظاهرة الاختلاس في أحرف العلة (الواو والياء والألف) كثيرا، فضلا عن حركات الأصوات الصامتة، وبدت في قطع الحركة أو جزمها أو تخفيفها أو قصرها، وسيتولى البحث بيان ذلك إن شاء الله تعالى.

Linguists, ancient and modern, have drawn attention to the importance of the sound in language - whatever language it is - because it represents the basic building block of the word, which in general structures constitutes a sign that cannot be underestimated, even if it is sometimes implicit, but as a whole, it has a significant impact directed at the significance of the text, the linguistic text in general, and the Qur’anic text in particular, and you find the clear effects of this through the breaks in the verses or through the pause and silence or shortness, which works in harmony within the components of the holy text, and that any defect in it due to an irregular or wrong reading will make the recipient feel a difference in the internal balance of the text and a rarity of compatibility or lack thereof. As a result, they developed rules for safe guarding the recitation from the melody or the excess, for example, the protraction of the sounds from the Holy Qur’an or their silencing, which is not permissible according to Sharia because it violates the provisions of recitation and may disturb the connotation also because of the fault of the phonetic balance and the lack of internal harmony in it. Therefore, the starting point of our research in the embezzlement of sounds was to explain the importance of this phonetic phenomenon in the Qur’anic text in general. This phenomenon is present in ancient Arabic poetry and the beginning of Islam. They inherited it from what preceded them, so it appeared clearly in the Holy Qur’an. The phenomenon of embezzlement was represented in the vowels (the Arabic alphabets - waw, ya, and alif) a lot, as well as the Harakat (short vowels) of silent sounds. It appeared in cutting off the Harakah (short vowels), making it firm, reducing it, or shortening it, and the research will explain that God willing. This abstract was translated by Dar AlMandumah Inc