عناصر مشابهة

موقف الفكر العلماني من استقلال السنة النبوية بالتشريع لدى الإمام الشافعي: دراسة نقدية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Position of Secular Thought on the Independence of the Prophet's Sunnah through Legislation According to Imam Al-Shafi'i: A Critical Study
المصدر:مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور
المؤلف الرئيسي: الشمري، مها بنت سراي حماد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج5, ع13
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2020
التاريخ الهجري:1442
الصفحات:201 - 241
DOI:10.21608/jcia.2020.181352
ISSN:2357-0962
رقم MD:1181547
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:عنوان البحث: موقف الفكر العلماني من استقلال السنة النبوية بالتشريع لدى الإمام الشافعي (دراسة نقدية). يتكون البحث من: تمهيد، وثلاثة مباحث، وخاتمة، وفهارس. احتوى التمهيد: التعريف بالإمام الشافعي وجهوده في خدمة علم الحديث. في المبحث الأول: منزلة السنة كمصدر من مصادر التشريع ومفهومها وأدلة وجوبها لدى الإمام الشافعي. وفي المبحث الثاني: موقف الفكر العلماني من مفهوم السنة لدى الإمام الشافعي، وموقف الفكر العلماني من خبر الآحاد لدى الإمام الشافعي. وفي المبحث الثالث: شبهات أصحاب الاتجاه العلماني للإمام الشافعي حول السنة النبوية: الشبهة الأولى: الاستقلال بالسنة وعدها مصدر للتشريع لدى الإمام الشافعي. والشبهة الثانية: اعتبار السنة وحي ملزم كالقرآن لدى الإمام الشافعي. الخاتمة: اشتملت النتائج والتوصيات، والفهارس. ومن أبرز النتائج: يعتبر الإمام الشافعي القرآن الكريم والسنة النبوية من أوائل أدلة الأحكام للتشريع. كما أنه حرص على لزوم السنة النبوية إذا وافقت القرآن الكريم، وإن لم يكن فيها نص كتاب فهي لازمة وذلك مما فرض الله من طاعة رسوله صلى الله عليه وسلم. يرفض العلمانيون مفهوم السنة عند الإمام الشافعي وهي كل ما سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم فيما ليس فيه كتاب. ويتهمونه بأنه هو من ابتدع مفهوم السنة النبوية وهو من وسع مفهومها لتشمل كل الأقوال والأفعال والموافقات.

Title of the Research: "The attitude of secular thought on the independence of the Prophet’s Sunnah through legislation with Imam al Shafi‘i (a critical study). The research consists of: an introduction, three topics, a conclusion, and indexes. The introduction contains: introducing Imam Al Shafi‘i and his efforts in the service of hadith science. The first topic: position of the Sunnah as a source of legislation, its concept, and the evidence for its necessity according to Imam al Shafi‘i. The second topic: position of secular thought from the concept of the Sunnah according to Imam al Shafi‘i, and the position of secular thought on the news of isolated hadith according to Imam al Shafi‘i. The third topic: The suspicions of the followers of the secular trend for Imam Al Shafi‘i about the Prophet’s Sunnah: The first suspicion: Independence in the Sunnah and considering it as a source of legislation for Imam al Shafi‘i. The second suspicion is that the Sunnah is considered a binding revelation like the Qur’an according to Imam al Shafi‘i. Conclusion: Includes results, recommendations, and indexes. Of the most prominent results: Imam Al Shafi‘i considers the Noble Qur’an and the Sunnah of the Prophet among the first evidence of rulings for legislation. He was also keen on the necessity of the Prophet’s Sunnah if it agrees with the Holy Qur’an, and if there is not a text of the Qur'an, then it is necessary, and that is what Allah enjoins on obeying His Messenger The secularists reject the concept of the Sunnah according to Imam al Shafi‘i, which is all the Sunnah of the Messenger of Allah when there is no Qura'nic verses in it. They accuse him of being the one who invented the concept of the Prophet’s Sunnah and that he expanded its concept to include all words, deeds and approvals.