عناصر مشابهة

القول الصريح ببيان مرويات البخاري عن شيخه الحميدي في الجامع الصحيح: دراسة استقرائية مقارنة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Clear Statement Elucidating Al-Bukhaari's Narrations in Al-Jami Al-Ṣaḥiḥ from his Teacher Al-Humaidi: A Fundamental, Comparative Study
المصدر:حولية كلية أصول الدين بالقاهرة
الناشر: جامعة الأزهر - كلية أصول الدين
المؤلف الرئيسي: المكي، أكرم رضوان فتح الله علي (مؤلف)
المجلد/العدد:مج33, ع1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2020
التاريخ الهجري:1442
الصفحات:491 - 588
DOI:10.21608/BFARC.2020.176946
ISSN:2682-3071
رقم MD:1180786
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:"اتفق جماهير علماء المسلمين على إمامة البخاري في علم الحديث وعلله ونقد الرجال، شهد بذلك شيوخه وأقرانه وتلامذته، ومن تلاهم، ومع ذلك وجدنا في هذا العصر من أدعى أن البخاري كان يكذب في روايته عن شيخه الإمام الحميدي، ويصحف ويغير الألفاظ من تلقاء نفسه، طاعنا بذلك في إمامته، وداعيا إلى عدم الوثوق فيما يرويه في صحيحه، وهذا البحث استقراء لمرويات الإمام البخاري عن شيخه الحميدي في الجامع الصحيح، نتطلع فيه إلى مصادر البخاري في روايته عن الحميدي، ومن ثم نتعرف على مصنفات الحميدي، وأصناف مرويات البخاري عنه، ومدى التزام البخاري بالألفاظ التي يوردها الحميدي في مسنده بالمقارنة والتحليل، ومعرفة ما رواه باللفظ وما رواه بالمعنى أو الاختصار مما يبرئ ساحته من دعوى التحريف، ثم أخيرا معرفة المرويات التي رواها البخاري عنه وليست في المسند من أين أتى بها؟ وقد تكون البحث من مقدمة وتمهيد وفصلين وخاتمة. والتمهيد فيه مبحثان: (الأول) ذكر مصادر الإمام البخاري في روايته عن الحميدي، والثاني: مصنفات الإمام الحميدي. ثم الفصلان: (الأول): مرويات البخاري عن الحميدي مما هو في المسند. والثاني: مرويات البخاري عن الحميدي مما ليس في المسند. والخاتمة، وفيها أهم نتائج البحث. ثم فهرس المصادر والمراجع وفهرس الموضوعات. المنهج: وسلكت في هذا البحث المنهج الاستقرائي والنقدي والتحليلي. النتائج: براءة الإمام البخاري من تهمة التحريف والكذب في الرواية، وأن ما وقع من تغاير في الألفاظ بينه وبين شيخه؛ إنما هو من باب الرواية بالمعنى واختصار الحديث، الذي أجازه جماهير أهل العلم، دون إخلال بالمعاني، وبيان شيء من طريقة البخاري في الرواية بالمعنى، وظهر في البحث عدم انحصار مرويات البخاري عن الحميدي في المسند فقط بل يشمل ما أخذه بالمشافهة وما تلقاه من مصنفاته التي حصرتها في مبحث خاص. التوصيات: الدعوة إلى مزيد من دراسة مناهج الأئمة في الرواية والنقد والسير على منوالهم دون إفراط أو تفريط."

"The vast majority of Muslim scholars have agreed on the great stature of Imām al-Bukhārī in the fields of hadith, hidden defects of hadith, and critique of narrators. This has been attested to by his teachers, peers, and students, as well as those who came after them. However, we find in our times those who want to undermine al-Bukhārī’s integrity and call to doubt what he narrates in his Ṣaḥīḥ, by claiming that he used to lie, miswrite, and changing the wording of the narrations he transmitted from his teacher, Imām al-Ḥumaidī. This paper lists the narrations of al-Bukhārī from his teacher al-Ḥumaidī in al-Jāmiʿ al- Ṣaḥīḥ. In this paper, we will investigate the sources of al- Bukhārī for his narrations from al-Ḥumaidī; then, we will mention the books written by al-Ḥumaidī, the types of narrations transmitted by al-Bukhārī from him, the extent to which al-Bukhārī adhered to the wording of al- Ḥumaidī in his book (by comparing and analyzing them), the narrations which al-Bukhārī included in their original wording; by meaning; or abridged, which exonerates him from the accusation of falsification; and finally, we will discuss the narrations transmitted by al-Bukhārī from al- Ḥumaidī which are not found in his book, thereby answering the question of where he got those narrations from. This paper consists of an introduction, a prologue, two chapters, and an epilogue. The prologue consists of two topics: a) Listing al-Bukhārī’s sources for his narrations from al-Ḥumaidī, b) The books authored by al- Ḥumaidī. As for the two chapters, the first lists the narrations of al- Bukhaari from al- Ḥumaidī which are mentioned in al- Musnad, and the second chapter lists the narrations of al- Bukhaari from al- Ḥumaidī which are not mentioned in al-Musnad. The epilogue consists of the most important conclusions of this paper, followed by indices of sources and references, and lastly, a table of contents. Method: This paper follows the fundamental, analytical, and critical methods. Results: Imām al-Bukhaari is exonerated from the accusations of miswriting and falsification. The differences found in the wording of his narrations compared to his teacher’s narrations are ultimately due to the practices of narration by meaning or abridging hadith, which have been deemed permissible by the majority of scholars with the condition of not changing the meaning of the original hadith. Furthermore, the paper demonstrates some aspects of al-Bukhārī’s methodology when it comes to narration by meaning. In this paper, it becomes clear that al-Bukhārī’s narrations from al-Ḥumaidī are not restricted to what is in al- Musnad only; rather, they also include the narrations which he heard personally from al-Ḥumaidī, as well as what he received from al-Ḥumaidī books, which I have listed in a dedicated topic. Recommendations: There is a need for further study of the scholar’s methodology in narration and critique, and it is important to strictly follow in their footsteps."