عناصر مشابهة

موافقة أبي عبيدة "ت. 180 هـ. " للقراء العشرة في روايته عن أبي عمرو "ت. 154 هـ. " في باب فرش الحروف جمعا ودراسة وتوجيها

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Approval of Abu Ubaidah "T. 180 H. " for the Ten Reciters of his Novel on the Authority of Abi Amr "T. 154 H. " in the Chapter on Brushing the Letters Collecting, Studying and Directing
المصدر:مجلة العلوم التربوية والدراسات الإنسانية
الناشر: جامعة تعز فرع التربة - دائرة الدراسات العليا والبحث العلمي
المؤلف الرئيسي: الفيفي، سعاد بنت جابر (مؤلف)
المجلد/العدد:ع18
محكمة:نعم
الدولة:اليمن
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:39 - 94
DOI:10.55074/2152-000-018-002
ISSN:2617-5908
رقم MD:1180727
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Research title: Abu Ubaidah’s approval of the ten reciters in his narration on the authority of Abu Amr in the chapter on the letters of letters, collection, study and guidance. This research was concerned with studying the narration of Abu Ubaidah Abd al-Warith bin Saeed, which is a narration about one of the seven imams of recitation, which is Imam Abu Amr. The first topic included an introduction to Imam Abi Amr, his narrators, and the books containing his novel. The second topic included the letters narrated from Abu Ubaidah in the chapter on brushing the letters in the first half of the Qur’an, and the third topic included the letters narrated from Abu Ubaidah in the chapter on brushing the letters in the second half of the Qur’an. Research objectives: following the narration of Abi Ubaidah Abdul Warith bin Saeed on the authority of Abu Amr; In the books of readings that mentioned this narration with its chains of transmission, counting it, collecting it, studying it, and comparing it with the narrations of the ten reciters, in order to know the letters in which it was recited from them, which agreed with the reading of the ten imams, and then explaining its direction. The most important results: The research concluded a number of results, the most important of which are: 1- The narration of Abd al-Warith bin Saeed, one of the great narrators, was based on the authority of Imam Abu Amr in the books of the advanced scholars of recitations, such as Ibn Mujahid in the Seven, al-Khuza’i in al-Muntaha, al- Hudhali in al-Kamil, al-Rothbari in Jami’ al-Qira’at, al-Tabari in Souk al- Arous, and Ibn Suwar in al-Mustanir. Sibt Al-Khayyat in Al-Mabhej and Al- Ikhtyar, and others mentioned in this research, although it was narrated from one of the seven reciters, and it was mentioned with chains of transmission in the books of the forerunners, but it is something that was cut off and deviated later on. Considered, but must be received and narration. 2- What has been enumerated from the places in which Abu Ubaidah agreed in his narration on the authority of Abu Amr al-Marawi on the authority of the ten reciters; It reached (123) letters in the chapter on brushing letters.

عنوان البحث: موافقة أبي عبيدة للقراء العشرة في روايته عن أبي عمرو في باب فرش الحروف، جمعا ودراسة وتوجيها. هذا البحث اعتنى بدراسة رواية أبي عبيدة عبد الوارث بن سعيد والتي هي رواية عن أحد الأئمة السبعة في القراءة وهو الإمام أبي عمرو، هذه القراءة رويت بإسنادها في كتب المتقدمين من علماء القراءات، جاء هذا البحث في ثلاثة مباحث؛ اشتمل المبحث الأول على التعريف بالإمام أبي عمرو، ورواته، والكتب المشتملة على روايته. وتضمن المبحث الثاني الأحرف المروية عن أبي عبيدة في باب فرش الحروف في النصف الأول من القرآن، واشتمل المبحث الثالث على الأحرف المروية عن أبي عبيدة في باب فرش الحروف في النصف الثاني من القرآن. أهداف البحث: تتبع رواية أبي عبيدة عبد الوارث بن سعيد عن أبي عمرو؛ في كتاب القراءات التي ذكرت هذه الرواية بأسانيدها، وحصرها وجمعها ودراستها، ومقارنتها بالروايات عن القراء العشرة، لمعرفة الأحرف التي يقرأ بها منها، والتي وافقت قراءة الأئمة العشرة، ثم بيان توجيهها. أهم النتائج: خلص البحث إلى عدد من النتائج كان من أبرزها: ١- أسندت رواية عبد الوارث بن سعيد أحد كبار الرواة عن الإمام أبي عمرو في كتب المتقدمين من علماء القراءات، كابن مجاهد في السبعة، والخزاعي في المنتهى، والهذلي في الكامل، والروذباري في جامع القراءات، والطبري في سوق العروس، وابن سوار في المستنير، وسبط الخياط في المبهج والاختيار، وغيرهم ممن ذكر في هذا البحث، ومع كونها قد رويت عن أحد القراء السبعة، وذكرت بالأسانيد في كتب المتقدمين، إلا أنها مما انقطع وشذ فيما بعد، فهي وإن كانت مروية بالإسناد في الكتب إلا أن هذا النقل لا يكفي في اعتبارها، بل لابد من التلقي والرواية. ٢- ما تم حصره من المواضع التي وافق فيها أبو عبيدة في روايته عن أبي عمرو المروي عن القراء العشرة؛ بلغ (١٢٣) حرفا في باب فرش الحروف.