عناصر مشابهة

الواقع الصحي والاجتماعي لذوي الإعاقات في الجزائر: مفارقات بين التشريعات والواقع المعاش

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Health and Social Reality of People with Disabilities in Algeria: Paradoxes between Législative and Reality
المصدر:مجلة الباحث للعلوم الرياضية والاجتماعية
الناشر: جامعة زيان عاشور الجلفة
المؤلف الرئيسي: فاصولي، زينب (مؤلف)
المجلد/العدد:مج4, ع7
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:216 - 231
ISSN:2602-6198
رقم MD:1180665
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Parallel to the increase in the number of people with disabilities in the world, the number of people interested in removing barriers to empowerment in their societies is increasing, the international community began highlighting them since the 1970, by establishing local and international organizations and federations, it resulted in the conclusion of an agreement in their name in 2006 aimed at sponsoring them ,and Algeria ratified it in 2009. And if we turn to the category of the handicapped in Algeria, we find that legislation and laws regarding their right to life, health, education, work, and respect are guaranteed immediately after independence, this vision towards them was embodied in a special integrated legislation to protect and raise them in the year 2002, thus Algeria is one of the leading countries in the field of enacting laws regarding them. As its legislation precedes the issuance of the international convention for persons with disabilities, issued in 2006.

مع زيادة عدد المعاقين في العالم يزداد عدد المهتمين بإزالة الحواجز المعيقة لتمكينهم، إذ أن المجتمع الدولي بدا بتسليط الضوء عليهم منذ السبعينيات من القرن الماضي، بإنشاء منظمات محلية وعالمية، تمخض عنها إبرام اتفاقية تهدف إلى التكفل بهم سنة 2006 م. وإذا ما تطرقنا إلى فئة المعاقين في الجزائر نجد أن التشريعات بخصوص حقهم في الحياة والصحة والتعليم، كفلت لهم بعد الاستقلال مباشرة، وقد تجسدت هذه الرؤية نحوهم بتشريع متكامل خاص بحمايتهم وترقيتهم سنة 2002 م، وبهذا تعد الجزائر من البلدان السباقة في مجال سن القوانين الخاصة بهم، إذ سبقت تشريعاتها، صدور الاتفاقية الدولية لذوي الإعاقة. وفي هذا المقال نسعى إلى التعرف على فحوى الاتفاقيات المبرمة بحق هذه الفئة على المستوى الدولي والمحلي، ومدى تطبيق بنودها في الواقع المعاش في الجزائر، خاصة وأنها تعد أكثر من 2 مليون معاق أي ما يعادل 11% من السكان.