عناصر مشابهة

الأسس الجمالية في تصميم الخزف في عمارة المساجد وعلاقتها بالمكون الحضاري

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Aesthetic Foundations in Ceramic Design in Mosque Architecture and its Relationship with the Civilizational Component
المصدر:مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية
الناشر: الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية
المؤلف الرئيسي: عيسى، سناء عبدالجواد (مؤلف)
المجلد/العدد:عدد خاص
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2021
التاريخ الهجري:1443
الصفحات:300 - 328
DOI:10.21608/mjaf.2021.66937.2255
ISSN:2356-9654
رقم MD:1180389
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:"يهتم البحث بدراسة الخزف في عمارة المساجد، حيث أنه وعلى الرغم من التنوع الكبير في أسلوب تناول الخزف في العمارة الإسلامية عبر العصور الإسلامية إلا أن الدراسات المتخصصة التي تناولت دور الخزف في عمارة المساجد تحديدا تعد نادرة ومحدودة، وبخاصة باللغة العربية. لذلك هدفت الدراسة إلى تقديم دراسة تحليلية متخصصة في خزف المساجد وإمكانياته المعمارية والجمالية. وتقديم دراسة مقارنة بين أنماط توظيف الخزف في عمارة المسجد يستمد البحث أهميته من القيمة التي يحملها المسجد في المجتمع المسلم، فهو محور ومقصد المسلمين كل يوم وهو روضة القلوب وراحتها. كما تمتد الأهمية إلى مجال التخصص، حيث تفتح الضوء على أحد أكثر مجالات توظيف المنتج الخزفي ثراء والتي لا تزال باقية ما بقي المسجد. واعتمدت منهجية البحث على المنهج التحليلي وذلك من خلال ثلاثة محاور رئيسية، هي معايير بناء المسجد وعلاقتها بالأداء الوظيفي ومعايير البيئة. والطرز المعمارية والعناصر المعمارية الأساسية والمكملة للمسجد. وأخيرا تحليل الخزف في مساجد: (الحسن الثاني) بالدار البيضاء، ومسجد (شيخ لطف الله) بأصفهان ومسجد (السلطان أحمد) بإسطنبول. حيث ركز البحث في المحور الأول والثاني على الاعتبارات الوظيفية والبيئية الأساسية في تصميم عمارة المساجد، والمؤثرات البيئية مثل: المؤثرات البصرية والسمعية والحسية وعلاقتها بتحقيق الغرض الوظيفي للمسجد. وتناول العناصر المعمارية لعمارة المسجد، وتأثير تغير الطراز على تصميم وشكل العناصر المعمارية المختلفة للمسجد. ثم انتقل في المحور الثالث لدراسة تحليلية لثلاثة طرز من المساجد، تميزت بتوظيف الخزف بأنماط متنوعة عكست أثر الموروث الحضاري لكل طراز. وخلصت الدراسة للتأكيد على أهمية أن يكون التصميم بمفهوم كلي أي تصميم السياق لتحقيق الاعتبارات الوظيفية والرمزية والاتساق والترابط بين عناصر المسجد. كذلك توظيف القيم التشكيلية للخزف في البعد الثالث بالإضافة إلى التشكيل اللوني."

"The research is concerned with studying ceramics in mosque architecture, as despite the great diversity in the style of dealing with ceramics in Islamic architecture throughout the Islamic ages, specialized studies that dealt with the role of ceramics in mosque architecture in particular are rare and limited, especially in the Arabic language. Therefore, the study aimed to present an analytical study specialized in mosque ceramics and its architectural and aesthetic capabilities. And presenting a comparative study between the patterns of employing ceramics in mosque architecture, the research derives its importance from the value that the mosque carries in the Muslim community, as it is the focus and destination of Muslims every day and it is the kindergarten and comfort of hearts. The importance also extends to the area of specialization, as it opens the light on one of the most rich areas of ceramic product employment that remains as long as the mosque remains. The research methodology relied on the analytical approach through three main axes, namely the mosque building standards and its relationship to functional performance and environmental standards, as well as the architectural styles and the basic and complementary architectural elements of the mosque. And finally, analyzing ceramics in mosques: (Hassan II) in Casablanca, (Sheikh Lotfullah) mosque in Isfahan and (Sultan Ahmed) mosque in Istanbul. The research in the first and second axis focused on basic functional and environmental considerations in mosque architecture design, and environmental influences such as: visual, audio and sensory effects and their relationship to achieving the functional purpose of the mosque. It dealt with the architectural elements of mosque architecture, and the effect of changing the style on the design and shape of the various architectural elements of the mosque. Then, in the third axis, he moved to an analytical study of three styles of mosques, which were characterized by the use of ceramics in a variety of styles that reflected the impact of the cultural heritage of each style. The study concluded to emphasize the importance of the design being holistic, i.e. designing the context to achieve functional and symbolic considerations, consistency and interconnectedness between the mosque elements. As well as employing plastic values for ceramics in the third dimension in addition to chromatic shaping."