عناصر مشابهة

ضوابط الفتوى بين التأصيل والتنزيل وأثرها على إجابة السائلين في المسجد الحرام: دراسة نظرية تأصيلية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Guidelines for the Theory and Application of Issuing Fatwaa, and Effects on Responding to Questions Posed at Al-Masjid Al-Haraam
المصدر:مجلة الحرمين الشريفين
الناشر: الرئاسة العامة لشؤون المسجد الحرام والمسجد النبوي - مركز البحث العلمى واحياء التراث الاسلامى
المؤلف الرئيسي: باروم، علي بن محمد بن علي (مؤلف)
المجلد/العدد:ع6
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2019
التاريخ الهجري:1441
الصفحات:161 - 219
ISSN:1658-6867
رقم MD:1174722
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:أمَّا بعد... فهذا جهد المقل مع قلة البضاعة، وكثرة الانشغال، ولكن تعيَّن علىَّ الامتثال، وقد طُلب مني المشاركة ببحث في أحد محاور الندوة ممَّن لا تسعني مخالفته، حيث إنني أحد من رُشح للكتابة في هذه الندوة، فاستعنت بالله واخترت موضوع "ضوابط الفتوى بين التأصيل والتنزيل وأثرها على إجابة السائلين في المسجد الحرام" (دراسة نظرية تأصيلية). وقد تناولت في البحث قضية ضوابط الفتوى بين التأصيل والتنزيل وأثرها على إجابة السائلين في المسجد الحرام في ثلاثة مباحث، وخلصت إلى الآتي: 1-عرفت الفتوى في اللغة: وهي إجابة السائل عما أشكل عليه، ببيان وإيضاح مسألته، وإعانته وإرشاده إلى المخرج الصحيح من معضلته. وهي في الاصطلاح: الإخبار عن حكم شرعي، مستند إلى دليل مرعي، جوابًا لسؤال، أو بيانًا للحكم ابتداء، من غير إلزام، وشرحت مفردات التعريف. 2-ذكرت سبعة ضوابط للفتوي، بها يستقيم أمر الفتوى، وهي: (موافقة النصوص الشرعية، موافقة القضايا العقلية، والمسلمات البدهية، عدم مخالفة الإجماع، موافقة المحكم من النصوص الشرعية، موافقة أصول وقواعد العلماء في استنباطهم، موافقة النظر الصحيح، عدم موافقة الشاذ والمهجور من الأقوال). 3-ذكرت تسعة ضوابط لا بد من توفرها في المفتي، وهي: (الأهلية التكليفية، الأهلية العلمية، الأهلية التصورية، العدالة الذاتية، إخلاص النية وحُسن الطريقة وسلامة المسلك ورضا السيرة، الورع والعفة عن كل ما يخدش الكرامة والحرص على استطابة المأكل، رصانة الفكر وجودة الملاحظة والتأني في الفتوى والتثبت فيما يفتي، طلب المشورة من ذوي الدين والعلم والرأي، أن يرى في نفسه القدرة على الفتيا، ويشهد العلماء له بذلك). 4-ذكرت ثمانية ضوابط لضبط قضية تنزيل الفتوى، وهي: (مطابقة الفتوى لمقتضي السؤال، التوافق بين الفتوى وحال المستفتي، مراعاة الفتوى للزمان والمكان، سلامة الفتوى من إثارة الفتن، مراعاة الفتوى لمقاصد الشرع، التحرز والأخذ بالاحتياط في الفتوى، مراعاة الخلاف في الفتوى، التجرد وسلامة القصد في الفتوى). 5-ذكرت تسعة ضوابط للفتوى وأثرها على إجابة السائلين في المسجد الحرام، وهي: (التصور الدقيق للمسألة، سؤال أهل الخبرة والاختصاص لبيان جوانب المسألة، بيان الصور الواردة في المسألة، تحرير محل النزاع في المسألة، استقراء آراء الفقهاء المعاصرين، مراعاة تحقيق المقاصد الشرعية في المسألة، اعتبار المآل عند بيان حكم المسألة، مراعاة اختلاف الأحوال المحيطة بالمسألة، الحذر من الحيل المفضية لانتهاك المحرمات). 6-ذكرت خمسة آثار لضوابط الفتوى على إجابة السائلين في المسجد الحرام، وهي: (تبيين الأحكام الشرعية في النوازل المعاصرة، حماية الدين من عبث المفسدين، بيان صلاحية الإسلام مع اختلاف الأحوال، صيانة المجتمعات الإسلامية من القضايا الدخيلة، نشر الوعي العلمي المنضبط للبحث في القضايا المعاصرة

This research discusses the theory and application of responding to religious questions posed at al-Masjid al- Haraam, as well as the effects of that. This subject is addressed under the following headings: Definition of Fatwaa: The linguistic meaning of the term Fatwaa is responding to a questioner about something that is obscure to him, by providing clarification, assistance, and direction to the proper understanding of difficult issues. The technical meaning of Fatwaa is giving a non-binding ruling about an issue, based on the evidences of Islam’s texts, and doing so either as the answer to a question or as a statement without being asked any question. Seven guidelines for Fatwaa: conforming to the texts of Islam, conforming to rational and established foundations, not contradicting scholarly consensus, agreeing with definitive texts of Islam, conforming to the principles of deduction used by scholars of Islam, conforming to proper examination of texts, and not conforming to anomalous views. Nine essential traits required by someone who issues Fatwaa: being someone allowed to do so according to the teachings of Islaam, having necessary knowledge, having proper understanding, being someone of established integrity, being sincere and having a good background, avoiding all that tarnishes one’s integrity, attaining sustenance from permissible sources, being of sharp mind, exercising deliberation when issuing Fatwaa, ascertaining details properly, consulting those who have more knowledge, having scholars affirm that one is fit to issue Fatwaa if one thinks he is able to do so. Eight guidelines to ensure proper application of Fatwaa: conforming to the scenario presented in the question, being appropriate for the state of the questioner, giving due consideration to place and time, not inciting strife, giving due consideration of the objectives of Islam’s teachings, exercising caution, giving due consideration to different scholarly views, as well as objectivity and maintaining a sound intention. Nine guidelines for Fatwaa, and their effects on responding to questions posed at al-Masjid al- Haraam: having a precise understanding of the issue posed, asking those who have experience with the issue and specialization in dealing with it, clarifying the various manifestations that the issue can have, specifying any point of contention regarding the issue, being aware of the views held about the issue by contemporary scholars, giving due consideration to actualizing the objectives of Islam’s teachings regarding the issue, taking consequences into consideration when explaining the ruling pertaining to the issue, taking all circumstances surrounding the issue into account, avoiding looking for loopholes that lead to doing what is impermissible. Five effects produced by the guidelines for Fatwaa as they relate to responding to questions posed at al- Masjid al-Haraam: clarifying the rulings of Islam pertaining to unprecedented contemporary issues, defending Islam against those who seek to corrupt it, showing that Islam is applicable throughout changing circumstances, protecting Muslim societies from detrimental things that are foreign to them, and raising proper awareness as it relates to examining contemporary issues.