عناصر مشابهة

تبيان الأحكام في بيان تحليل الحائض من الإحرام على قول بعض الأئمة العلماء الأعلام

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Rulings Related to Menstruating Women Exiting the State of Ihraam, According to the Opinions of Certain Scholars
المصدر:مجلة الحرمين الشريفين
الناشر: الرئاسة العامة لشؤون المسجد الحرام والمسجد النبوي - مركز البحث العلمى واحياء التراث الاسلامى
المؤلف الرئيسي: السبكي، تاج الدين عبدالوهاب بن علي بن عبدالكافي ت. 771 هـ. (مؤلف)
مؤلفين آخرين: القرشي، فخري بن بريكان بن بركي (محقق)
المجلد/العدد:ع6
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2019
التاريخ الهجري:1441
الصفحات:15 - 62
ISSN:1658-6867
رقم MD:1174704
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:This research paper examines the fiqh ruling which applies to the following scenario: a woman in the state of ihram experiences menses before performing Tawaaf al- Ifaadah, the group she came with is set to leave before she is able to perform tawaaf, and she is unable to stay behind. There are four categories of women in that regard: 1. A woman whose blood flow ceases for a day or more as a result of using medication, assumes it would not resume, performs ghusl, performs tawaaf, and then finds out that her menses resumed on the days of her normal cycle. 2. A woman whose blood flow ceases for a day or more without taking any medication, performs ghusl, performs tawaaf, and then finds out that her menses resumed on the days of her normal cycle. 3. A woman who experiences menses and performs Tawaaf during her menses before travelling. 4. A woman who performed Tawaaf al-Qudoom and Sa‘ee, but travels back with her group without performing Tawaaf al-Ifaadah. As for categories 1 and 2, their Tawaaf is valid according to one of two opinions found in the Shaafi‘ee school of law, since this particular opinion considers days when blood flow ceases to be days of ritual purity. According to the Hanafee school of law, their Tawaaf is valid, since neither ritual nor physical purity is a prerequisite for Tawaaf, and the Tawaaf of anyone on menses or in a state of janaabah is valid. According to the schools of Maalik and Ahmad, the Tawaaf is valid, since they consider days when blood flow ceases as days of ritual purity when a period is irregular in its flow. As for category 3, the Tawaaf is valid according to the Hanafee school and according to one of two opinions narrated from Ahmad. However, the woman must sacrifice a camel as expiation, and she incurs sin for having entered the Masjid while on her menses. As for category 4- those who depart from Makkah prior to performing Tawaaf al-Ifaadah: it was narrated that Maalik regarded Tawaaf al-Qudoom sufficient for a person who returned to his homeland having forgotten to perform Tawaaf al-Ifaadah or not having known that performing it was obligatory. Therefore, based on this opinion which has been narrated from Maalik, a woman on her menses who travels back without having performed Tawaaf al-Ifaadah is no longer required to perform it, since she has an even stronger excuse than the person who did not perform it out of ignorance or forgetfulness. If this particular narration from Maalik is not given consideration or the parallel drawn is not correct, and a woman wanted to exit the state of ihram, then according to the analogical reasoning of the Shaafi‘ee school, she should wait until she is far from Makkah - the distance travelled in a day or two - such that she cannot return to it. In that case, she takes the same ruling as a “muhsar” - a person who has been prevented from continuing Hajj. Therefore, she exists the state of ihram just as a muhsar does. However, if she had originally assumed ihraam for her obligatory Hajj, she must return to perform that obligation in the future.

هذا البحث تحقيق لمسألة فقهية صورتها: أن المرأة المحرمة تحيض قبل طواف الإفاضة، ويرحل الركب قبل طوافها، ولا يمكنها المقام، فهن أربعة أصناف ينقسمن إلى أربعة أقسام: 1- فمنهن: من انقطع دمها يوما وأكثر باستعمال دواء لذلك، وظنت أن الدم لا يعود، فاغتسلت وطافت، ثم عاد الدم في أيام العادة هنالك. 2- ومنهن: من انقطع دمها يوما أو أكثر بلا دواء، فاغتسلت وطافت، ثم عاد الدم في أيام العادة سواء. 3- ومنهن: من حاضت وطافت قبل أن تسافر. 4- ومنهن: من سافرت مع الركب قبل الطواف، وكانت قد طافت طواف القدوم وسعت بعده. أما الصنف الأول والثاني: فيصح طوافهن في مذهب الشافعي على أحد القولين: فإن يوم النقاء طهر في هذا القول، وأما على مذهب أبي حنيفة: فيصح طوافهن: لأنه لا يشترط عنده في الطواف طهارة الحدث ولا النجس، ويصح طواف الحائض والجنب، وأما مذهب مالك وأحمد: فيصح طوافهن: لأن مذهبهما في النقاء في أيام التقطع أنه طهر. وأما الصنف الثالث: فيصح طوافهن على مذهب أبي حنيفة، وفي إحدى الروايتين عن أحمد، لكن يلزمها ذبح بدنة، وتأثم بدخول المسجد وهي حائض. وأما الصنف الرابع: وهي التي سافرت من مكة قبل الطواف، فقد نقل عن مالك إجزاء طواف القدوم عن طواف الإفاضة لمن رجع إلى بلده ناسيًا أو جاهلا، فيخرج على هذه الرواية سقوط طواف الإفاضة عنها، لأن عذرها أظهر من عذر الجاهل والناسي. فإن لم يعمل بالرواية أو لم يصح هذا التخريج وأرادت الخروج من الإحرام، فعلى قياس أصول الشافعي تصبر حتى تجاوز مكة بيوم أو يومين بحيث يتعذر عليها العودة إليها، فتصير كالمحصر: فتتحلل كما يتحلل المحصر، فتصير حلالا، لكن إن كان إحرامها هذا بحج الفرض أتت به في عام آخر.